FiCom
Etusivulle  |  Tilaa FiCom-katsaus  |  Palaute  |  Haku  |  Sivukartta  |  Käyttöehdot  |  In English
FiCom lyhyesti
Yhteystiedot
Ajankohtaista
Jäsenet
FiCom Extra -jäsensivut
Tietoa toimialasta
Vaikuttava ICT-ala
Ohjeita ja oppaita
»Tietopaketti kyberympäristöstä
»Kodin digiopas
»Digiduunit.fi
»HDTV-opas
»Testatut televisiolaitteet
»Telealan yleiset sopimusehdot
»Telealan yleiset sopimusehdot, selkokieliversio
»Toimintamallit operaattorin vaihtoon
»Sähkö- ja teleyhtiöiden yhteistyön periaatteet maanteiden varsilla
»Ohjeet tietoverkkokaapeleiden sijoittamisesta
»Suositukset toiminnan jatkuvuuden takaamiseksi
»Tietoturvaopas
»Sähköisen viestinnän suojaaminen
»Lapset ja matkapuhelimella maksaminen
»Onnistunut ICT-hankintaprosessi -opas
»eLippu matkapuhelimessa
»FiCom Location API - määritelmä



Ohjeita ja oppaita > Toimintamallit operaattorin vaihtoon

Toimintamallit kiinteistöjen operaattorin vaihtoon

1.10.2012 / päivitetty 8.4.2013

FiComin operaattorijäsenet ovat tuottaneet "Toimintamallit kiinteistön verkossa taloyhtiön ja operaattoreiden välillä". Toimintamallien tarkoituksena on luoda sujuvat menettelytavat ja yhteistyön käytännöt tilanteisiin, joissa taloyhtiö vaihtaa tele- tai kaapelitelevisio-operaattoria tai solmii verkkosopimuksen uuden operaattorin kanssa.

Toimintamallien tarkoituksena on luoda asiakkaiden etujen mukaiset sujuvat menettelytapa- ja yhteistyömallit a) eri operaattoreiden ja b) operaattoreiden ja asiakkaiden välille tilanteisiin, joissa taloyhtiö vaihtaa operaattoria tai solmii kiinteistön verkkosopimuksen uuden operaattorin kanssa. Toimintamallit koskevat asuinkäytössä olevia taloyhtiöitä.

Taloyhtiöiden mahdollisuudet hankkia asukkailleen, kuten myös asukkaiden mahdollisuudet hankkia itselleen, tietoliikenne-, viestintä- ja sisältöpalveluja ovat lisääntyneet. Viestintävirasto voi velvoittaa taloyhtiön luovuttamaan operaattorille käyttöoikeuden taloyhtiön sisäverkon vapaana olevaan osaan, jotta taloyhtiön asukas voi valita viestintäpalvelun tarjoajan. Kesällä 2010 muuttunut asunto-osakeyhtiölaki mahdollistaa lisäksi taloyhtiölle aikaisempaa selkeämmin tietoliikennepalveluiden, kuten laajakaistapalvelun, hankkimisen yhteishankintana kaikille huoneistoille.

Muuttuneessa tilanteessa taloyhtiön voi olla haastavaa vaihtaa operaattoria tai solmia sopimus uuden operaattorin kanssa siten, että palvelut saadaan onnistuneesti sovitettua yhteen kiinteistön sisällä

  1. teknisesti kiinteistön sisäisissä viestintäverkoissa,
  2. oikeudellisesti kiinteistön verkkosopimuksen kannalta ja
  3. oikeudellisesti asiakkaiden omien palvelusopimusten kannalta.
Nämä toimintamallit selkeyttävät menettelytapoja ja yhteistyön käytäntöjä.

Toimintamalliin on 8.4.2013 päivitetty mukaan uudiskiinteistön kytkentämalli.

Kiinteistoverkot_toimintamalli_paivitetty_08042013.pdf (PDF 657 kb)

Share |
FiCom ry | Lintulahdenkatu 10 | 00500 Helsinki | Puh. (09) 681 2100 | Fax. (09) 6812 1017 |