15.11.2019

Telia Esports Seriesin toinen kausi huipentuu tänään GameXpoilla – Finaali myös suorana tv-lähetyksenä

Telia Esports Seriesin toinen kausi huipentuu tänään perjantaina GameXpo-messuilla pelattaviin finaaleihin. Counter Strike: Global Offensive -pelin semifinaalit pelataan päivällä ja ilta huipentuu televisioitavaan finaaliin. Finaalia voi seurata suorana tv-lähetyksenä Jimiltä.

”Kakkoskausi on ollut huikea. Joukkueet ovat pelanneet vimmatusti, pelit ovat olleet jännittäviä ja lähetykset vielä vauhdikkaampia kuin ykköskaudella. Katsojamäärät ovat kertoneet meille, että sarjaa seurataan suurella intohimolla”, kertoo Niklas Segercrantz Telia Finlandin esports-tiimistä.

Telia Esports Seriesin toisen kauden finaalit alkavat semifinaaleilla Helsingin messukeskuksen GameXpoilla perjantaina klo 12.30. Paikasta finaalikaksikossa taistelevat SJ Gaming, HAVU, KOVA ja Helsinki Reds. Finaaliottelu alkaa klo 21.45 ja sitä voi seurata klo 23 alkaen suorana televisiolähetyksenä Nelosen Jimiltä, Telia Esports Seriesin Twitch-kanavalta ja jälkikäteen Ruudussa.

”Finaalista tulee varmasti huima jännitysnäytelmä. Liveyleisö tuo aina oman lisänsä tunnelmaan, ja luvassa on tietenkin maan parasta CS:ää. Finaalia voi tulla seuraamaan maksutta paikanpäälle Messukeskukseen 21.30 alkaen”, Segercrantz hehkuttaa.

Semifinaalijoukkueista SJ Gaming on ollut Telia Esports Seriesin runkosarjassa voittamaton jo toisen kauden putkeen, sillä joukkue ei ole hävinnyt yhtään runkosarjaottelua kummallakaan kaudella. Ensimmäisellä kaudella koko sarjan voiton vei kuitenkin ENCE.

Myös Taitohaasteen finaali GameXpoilla

Telia Esports Seriesin yhteyteen syyskuun lopussa julkaistu uusi CS:GO-kartta Taitohaaste on osoittautunut hitiksi, sillä Taitohaasteen on ladannut jo yli 164 000 pelaajaa.

Taitohaasteen finaali pelataan myös GameXpoilla tänään perjantaina klo 19.

Taitohaastetta voi pelata GameXpossa tänään Telia Loungessa klo 13-18, ja paikan päällä pelanneista viisi parasta pääsee mukaan illalla pelattavaan finaaliin. Taitohaasteen suunnitteli ja toteutti Mr. uLLeticaL.

Pelitapahtuma GameXpo järjestetään Helsingin messukeskuksessa 15.-17.11.2019. GameXpo kokoaa yhteen niin videopelaajat, e-urheilijat kuin lautapelien harrastajat. Kolmatta kertaa järjestettävässä tapahtumassa on mukana 50 alan yritystä ja toimijaa, sekä yli 60 pelattavaa peliä. GameXpon yhteydessä järjestetään tänä vuonna myös digifestivaali Assembly. Assembly GameXpo tarjoa tietokonepaikat 750:lle alan harrastajalle. Tietokonepaikkojen lisäksi Assembly GameXpon myötä tapahtumassa nähdään aiempaa enemmän e-urheilua. Telia osti enemmistöosuuden Assemblystä kesällä 2018.

Lue lisää:

Telia Esports Seriesin kutkuttava toinen kausi alkaa tänään – Taitohaasteen ladannut yli 100 000 pelaajaa

Kaikki Telia Esports Seriesin pelit näytetään suorana – Päälähetys perjantaina

Telia haluaa tehdä Suomesta pelaamisen kärkimaan

Telia on uuden sukupolven kansainvälinen ja paikallisesti vahva operaattori. Autamme luomaan uudenlaisia yhteyksiä ja haluamme helpottaa sinun, yrityksesi ja yhteisösi arkea. Pitkä historiamme Suomessa alkaa jo vuodesta 1855. Sijoitamme joka vuosi suomalaisiin yhteyksiin noin 200 miljoonaa euroa, tarjoamme töitä noin 4000 ihmiselle ja työllistämme välillisesti tuhansia muita.

Vuoden 2018 lopussa noin 4,3 miljoonaa liittymäasiakasta oli valinnut meidät operaattorikseen. Olemme osa kansainvälistä Telia Companya, joka toimii 9 maassa Norjasta Turkkiin. Maailmanlaajuisten yhteyksien ansiosta tarjoamme sinulle parhaat palvelut missä ikinä liikutkin. Tervetuloa mukaan osoitteessa www.telia.fi.

Liitteet


14.11.2019

DNA toimittaa laajakaistapalvelut Hoasin asuntoihin

DNA ja Helsingin seudun opiskelija-asuntosäätiö Hoas ovat sopineet DNA:n laajakaistapalvelujen toimittamisesta Hoasin asuntoihin pääkaupunkiseudulla. Asukkaiden käyttöön tulee DNA:n toimittama maksuton Hoasnet-laajakaista 200 Mbit/s nopeudella. DNA vastaa sopimuksen myötä myös kaikkiin huoneistoihin toimitettavista kaapelitelevisiopalveluista.

Sopimus kattaa Hoasin huoneistot pääkaupunkiseudulla, ja palvelun piiriin liitetään kaikkiaan noin 18 000 laajakaistakäyttöpistettä. Nykyisten kiinteistöjen lisäksi DNA toimittaa laajakaistan jatkossa myös Hoasin uusiin kohteisiin. Hoasnet on Hoasin asunnoissa käytettävä maksuton lisäpalvelu.

DNA:n toimittama Hoasnet tulee tarjolle ensimmäisenä Arabianrannassa sijaitseviin kolmeen kiinteistöön jo tämän vuoden marraskuun aikana. Loput kiinteistöt kytketään porrastetusti vuoden 2020 marraskuun loppuun mennessä.

”Nopeat laajakaistapalvelut ja monipuolinen viihdetarjonta ovat oleellinen osa myös opiskelijan asumisen viihtyvyyttä. Olemme todella tyytyväisiä päästessämme kehittämään tulevaisuuden asumisympäristöä yhdessä modernin kiinteistöalan toimijan Hoasin kanssa. Tehokas kuituyhteyksiin perustuva verkkomme varmistaa laajakaistapalvelujen laadun ja kapasiteetin pitkälle tulevaisuuteen”, kertoo myyntijohtaja Tiitus Ranta DNA:lta.

"Olemme iloisia päästessämme tukemaan opiskelijan hyvää arkea yhdessä DNA:n kanssa. Haluamme tarjota asukkaillemme mukavinta ja helpointa opiskeluajan asumista, ja korkeatasoiset laajakaistapalvelut ovat tärkeä osa tätä tavoitetta”, kertoo Hoasin kiinteistöjohtaja Kim Lindholm.

Huoneistoihin toimitettava Hoasnet on perusnopeudeltaan 200-megabittinen DNA Netti, johon asukkaat voivat halutessaan tilata valitsemiaan lisänopeuksia aina 1 000 Mbit/s eli gigaan saakka.

”Opiskelijakodeissa on käytössä yhä useampia samanaikaisesti nettiä hyödyntäviä laitteita. Niiden ja ylipäänsä verkkopalvelujen käyttökokemus on suoraan sidoksissa nettiyhteyden laatuun ja nopeuteen. Tiedämme myös omien tutkimustemme perusteella, että tv-palveluita seurataan muun liikkuvan kuvan tapaan erityisesti tässä ikäryhmässä muita huomattavasti useammin laajakaistan ylitse, joten netin nopeus on oleellinen tekijä asukkaan arjessa”, Tiitus Ranta toteaa.

Asukkaille ovat tarjolla kaikki DNA:n uuden ajan tv-palvelut, joita voi käyttää sekä kotona että mobiilisti. Huoneistoihin toimitetaan DNA:n kaapeliverkon vapaasti vastaanotettavat peruskanavat maksutta. Lisäksi asukkaat voivat tilata haluamiaan ohjelmasisältöjä ja hankkia käyttöönsä DNA TV Hubin, joka yhdistää netin, television, suoratoistopalvelut ja muut sovellukset yhdeksi helpoksi kokonaisuudeksi.

Huoneistoihin toimitetaan tarkempaa tietoa palvelujen käyttöönotosta suunnittelun ja kytkentöjen edetessä.

 

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n matkaviestinverkon asiakkaat käyttävät eniten mobiilidataa maailmassa liittymää kohden. Olemme Suomen suurin kaapelioperaattori ja johtava maksu-tv-toimija. DNA:lla on yli 4 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö valittiin Suomen parhaaksi työpaikaksi vuonna 2019 Great Place To Work -tutkimuksessa suurten yritysten sarjassa. Vuonna 2018 liikevaihtomme oli 912 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi ja Facebookissa.

Hoas on yleishyödyllinen säätiö, joka vuokraa, rakennuttaa ja ylläpitää asuntoja pääkaupunkiseudulla peruskoulun jälkeisissä oppilaitoksissa opiskeleville, tutkintoaan päätoimisesti suorittaville opiskelijoille. Asuntoja Hoasilla on tällä hetkellä yli 9 700 kpl ja asukkaita noin 19 000. www.hoas.fi

 


14.11.2019

Elisan tutkimus: Hyvinvointisovellusten käyttö räjähti Suomessa – Oura-sormus on markkinoiden kiinnostavin hyvinvointilaite

Elisan teettämän tutkimuksen* mukaan hyvinvointisovellusten käyttö Suomessa on kaksinkertaistunut vuodesta 2015. Suomalaisista jo lähes puolet käyttävät mobiililaitteillaan liikuntasovelluksia. Suomen halutuimpia hyvinvointituotteita on tällä hetkellä kotimainen Oura-älysormus.

Suomalaisten kasvava kiinnostus omaa hyvinvointiaan kohtaan näkyy niin mobiilisovellusten käytössä kuin laiteostoksissa. Lähes puolet suomalaisista käyttää mobiililaitteillaan liikuntasovelluksia. Painonhallintaan erilaisia sovelluksia hyödyntää noin kolmannes.

Hyvinvointiin panostamisen trendi on näkynyt myös Elisan laitteiden myynnissä jo pidempään (tiedote). Syys-lokakuussa 2019 hyvinvointia mittaavia laitteita kuten älykelloja myytiin Elisan verkkokaupassa 80 prosenttia enemmän kuin viime vuonna samaan aikaan.

– Viimeisin trendi näyttää olevan, että liikunnan mittaamisesta siirrytään kohti unen mittaamista. Syksyllä verkkokaupassamme myytiinkin eniten Polar Ignite -älykelloa, joka sopii myös unen vaiheiden tarkkailuun, kertoo Elisan henkilöasiakkaiden liiketoimintajohtaja Ville Valkama.

Markkinoille on myös tullut nukkumiseen kelloa paremmin sopiva hyvinvointilaite.

– Tällä hetkellä kiinnostavin hyvinvointilaitteemme on ehdottomasti Oura-sormus. Sen avulla hyvinvoinnin ja palautumisen mittaus on miellyttävää yöunien aikana, sillä sormus on kevyempi kädessä kuin älykello. Oura on myös varma valinta pukin konttiin hyvinvoinnistaan kiinnostuneelle ja teknologian uutuuksista viehättyvälle edelläkävijälle, Valkama vinkkaa.

Hyvinvointisormusta ei nähdä Elisan verkkokaupan myydyimpien listalla, sillä sitä voi ostaa tällä hetkellä ainoastaan Elisan lippulaivamyymälästä Elisa Kulmasta.

– Elisa Kulma on maailman ainut kivijalkamyymälä, josta Ouran voi ostaa paikan päältä. Siksi sitä käydään meillä usein kokeilemassa. Uusimpaan teknologiaan erikoistunut Elisa Kulma on luonteva myyntipaikka kansainväliselle premium-tuotteelle, kommentoi Elisa Kulmasta vastaava Essi Manner.

Elisan verkkokaupan myydyimmät hyvinvointilaitteet syys-lokakuussa 2019

1. Polar Ignite -kello
2. Huawei Watch GT -kello
3. Apple Watch Series 5 -kello
4. Suunto 3 Fitness -kello
5. Huawei Band 3 Pro -aktiivisuusranneke
6. Polar Vantage M -kello
7. Huawei Watch GT 2 46 mm  -kello
8. Apple Watch Nike Series 5 -kello
9. Polar M430 -kello
10. Samsung Galaxy Watch Active2 44 mm 4G -kello

*=Elisan Näin Suomi kommunikoi 2019 -tutkimuksen toteutti Elisan toimeksiannosta Prior Konsultointi. Tutkimukseen vastasi 1321 henkilöä, jotka edustavat 15–75-vuotiaita suomalaisia iän, sukupuolen, koulutuksen ja asuinpaikan suhteen. Kysely toteutettiin internet-paneelissa joulukuussa 2018.

Elisa Kulma on tapahtuma- ja kohtaamispaikka Helsingissä, joka on tarkoitettu kaikille uusista asioista ja näkökulmista kiinnostuneille. Samalla Elisa Kulma on parhaiten varustettu Elisan myymälä, josta löydät laitteet, liittymät sekä palvelut ja saat alan asiantuntevinta palvelua. Voit myös tilata laitteet ja tarvikkeet verkkokaupastamme ja valita noutopisteeksi Elisa Kulman. Meiltä löydät lisäksi Omaguru-asiantuntijan sekä nyt myös Yrityspalvelun. elisa.fi/kulma

Elisa on tietoliikenne- ja digitaalisten palveluiden edelläkävijä. Asiakkaanamme on 2,8 miljoonaa kuluttajaa, yritystä ja julkishallinnon organisaatiota, ja kattavassa verkossamme on yli 6,2 miljoonaa liittymää. Yhteistyö mm. Vodafonen kanssa mahdollistaa kansainvälisesti kilpailukykyiset palvelut. Päämarkkina-alueemme ovat Suomi ja Viro, tarjoamme digitaalisia palveluita myös kansainvälisille markkinoille. Elisan osake on noteerattu Nasdaq Helsingissä, vuonna 2018 liikevaihtomme oli 1,83 miljardia euroa ja henkilöstöä 4 800. Vastuullisena suomalaisena markkinajohtajana toimintaamme ohjaa toiminnan jatkuva parantaminen. Lisätietoja www.elisa.fi, Facebookissa @elisasuomi ja Twitterissä @ElisaOyj

 


12.11.2019

Telia Company sai hyväksynnän Bonnier Broadcastingin yrityskaupalle

Euroopan komissio on tänään hyväksynyt Telia Companyn ja Bonnier Broadcastingin välisen yrityskaupan, johon sisältyvät suomalaisen MTV:n lisäksi ruotsalainen TV4 ja maksu-tv C More. Kaupan myötä asiakkaat saavat jatkossa uusia elämyksiä ja palveluita, kun Telian ensiluokkaiset verkot ja laajat myyntikanavat yhdistyvät Bonnier Broadcastingin suosittuihin mediasisältöihin. Telia Companyn tavoitteena on turvata jatkossakin edellytykset pohjoismaisten laatusisältöjen tuottamiselle. Yritysostosta odotetaan syntyvän synergioita vuodesta 2020 alkaen ja täysimääräiset SEK 600 miljoonan arvoiset vuosittaiset synergiat arvioidaan saavutettavan vuonna 2022.

“Tämä on tärkeä virstanpylväs Telia Companylle, sillä meistä tulee pohjoismainen edelläkävijä, kun yhdistämme korkeatasoiset sisällöt ensiluokkaisiin yhteyksiin”, sanoo Telia Companyn vt. toimitusjohtaja Christian Luiga. “Tämä yrityskauppa vie Telia Companya eteenpäin. Odotan innolla, että saamme kaupan päätökseen ja voimme todella aloittaa yhteistyön uusien kollegoidemme kanssa tarjotaksemme parhaita sisältöjä ja viestintäpalveluita Pohjoismaissa ja Baltiassa.”

Telia Companyn hallituksen puheenjohtaja Marie Ehrling on myös tyytyväinen Euroopan komission ratkaisuun: “Olen iloinen, että Euroopan komissio näki Telia Companyn ja Bonnier Broadcastingin yhdistymisestä tulevat hyödyt kuluttajille. Tämä on ollut pitkä ja perusteellinen prosessi. Nyt voimme aloittaa uuden vaiheen, jossa Telia Company vahvistaa medialiiketoimintaansa luodakseen arvoa sekä asiakkaille että osakkeenomistajille. Yrityskaupan seurauksena meistä tulee vahva paikallinen toimija, joka pystyy kilpailemaan Pohjoismaissa aktiivisesti toimivien kansainvälisten suuryritysten kanssa. Uutena omistajana haluamme myös varmistaa, että journalistinen riippumattomuus toteutuu medialiiketoiminnassa niin omistajan, hallituksen kuin yhtiön johdon toimesta.”

Bonnier Broadcastingilla on noin 1 200 työntekijää Suomessa, Ruotsissa ja Tanskassa. Bonnier Broadcastingin yhdistäminen Telia Companyyn alkaa, kun yrityskauppa on saatu päätökseen, jonka odotetaan tapahtuvan 2. joulukuuta 2019. MTV, TV4 ja C More tulevat osaksi Telia Companyn uutta medialiiketoimintayksikköä, johon siirtyvät myös Telia Companyn Media ja Entertainment -yksikön toiminnot. Bonnier Broadcastingin nykyisestä toimitusjohtajasta Casten Almqvististä tulee uuden liiketoimintayksikön johtaja.

“Johtava asemamme laatudraaman, urheilun, uutisten ja viihteen tarjoajana Suomessa ja Ruotsissa vahvistuu, kun MTV, TV4 ja C More yhdistävät voimansa Telia Companyn kanssa. Odotan innolla Telia Companyn ja Bonnier Broadcastingin vahvuuksien yhdistämistä. Yhdessä nostamme käyttäjillemme tarjoamiemme laatusisältöjen kokemuksen uudelle tasolle”, sanoo Casten Almqvist, Bonnier Broadcastingin toimitusjohtaja.

Yrityskauppaa koskevan hyväksymisprosessin aikana Telia Company on ottanut Euroopan komission huolenaiheet yrityskaupasta huomioon ja antanut muun muassa seuraavat sitoumukset kilpailun jatkumisen takaamiseksi pohjoismaisilla tv- ja mediamarkkinoilla:

• Lisensoida kohtuullisilla ja syrjimättömillä ehdoilla Bonnier Broadcastingin ilmaiskanavia ja premium-urheilukanavia tv-jakelijoille Suomessa ja Ruotsissa.
• Lisensoida erillisiä suoratoisto-oikeuksia yhdelle muulle markkinatoimijalle sekä Suomessa että Ruotsissa.
• Myydä mainostilaa kohtuullisilla ja syrjimättömillä ehdoilla mobiiliviestintäpalvelujen ja kiinteiden laajakaistayhteyksien tarjoajille sekä tv-jakelijoille Suomessa ja Ruotsissa.
• Lisensoida kohtuullisilla ja syrjimättömillä ehdoilla Liiga-kanavapakettia tv-jakelijoille Suomessa.

Telia Company julkisti 20. heinäkuuta 2018 ostavansa Bonnier AB:lta Bonnier Broadcastingin, joka sisältää suomalaisen MTV:n, ruotsalaisen TV4:n ja molemmilla markkinoilla toimivan maksu-tv C More:n SEK 9,2 miljardilla, joka on käteisenä maksettava velaton kauppahinta ja vastaa 15,3x:n EV/EBIT-kerrointa synergiat pois lukien. Bonnier Broadcastingin 31.8.2019 julkistettujen lukujen mukaan EV/EBITA-kerroin oli 8,4x.

Yrityskauppaan sisältyi myös tiettyihin taloudellisiin ja operatiivisiin mittareihin perustuva lisäkauppahinta. Enintään SEK 1 miljardin lisäkauppahinnan suuruus määräytyy kaupan allekirjoituksen yhteydessä, jonka odotetaan tapahtuvan 2. joulukuuta 2019.

Yritysostosta odotetaan syntyvän synergioita vuodesta 2020 alkaen ja täysimääräiset SEK 600 miljoonan arvoiset vuosittaiset synergiat arvioidaan saavutettavan vuonna 2022. Synergiat syntyvät kolmelta alueelta: ydinliiketoimintojen vahvistamisesta, C More -palvelun ja TV4 Playn edistämisestä sekä parantuneesta kustannustehokkuudesta. Integraatiokustannusten odotetaan nousevan kaikkiaan SEK 400 miljoonaan vuosina 2020–2021. Toimintojen vapaan kassavirran odotetaan vuonna 2020 olevan SEK 500 miljoonaa ilman synergioita ja integraatiokuluja.

Yrityskauppa saadaan päätökseen odotusten mukaisesti joulukuun 2. päivänä 2019.

 

Telia on uuden sukupolven kansainvälinen ja paikallisesti vahva operaattori. Autamme luomaan uudenlaisia yhteyksiä ja haluamme helpottaa sinun, yrityksesi ja yhteisösi arkea. Pitkä historiamme Suomessa alkaa jo vuodesta 1855. Sijoitamme joka vuosi suomalaisiin yhteyksiin noin 200 miljoonaa euroa, tarjoamme töitä noin 4000 ihmiselle ja työllistämme välillisesti tuhansia muita.

Vuoden 2018 lopussa noin 4,3 miljoonaa liittymäasiakasta oli valinnut meidät operaattorikseen. Olemme osa kansainvälistä Telia Companya, joka toimii 9 maassa Norjasta Turkkiin. Maailmanlaajuisten yhteyksien ansiosta tarjoamme sinulle parhaat palvelut missä ikinä liikutkin. Tervetuloa mukaan osoitteessa www.telia.fi.


12.11.2019

Liedon Vesi valitsi Digitan IoT-verkon vesihuollon digitalisointiin

Digita on solminut Liedon Veden kanssa 10 vuoden sopimuksen IoT-palveluiden toimittamisesta veden etäluentaan liittyen. Digita valikoitui kumppaniksi tarjoamalla ainoan kustannustehokkaan ja toimivan ratkaisun vesilaitoksen käyttöön.

”Olemme aktiivisesti seuranneet IoT:n kehitystä muutaman vuoden ajan ja haastatelleet vesimittaritoimittajia tarkoituksenamme siirtyä veden etäluentaan. Vakuutuin Digitan LoRaWAN-teknologiaan pohjautuvan IoT-verkon tiedonsiirron kustannustehokkuudesta ja verkon kattavuudesta. Lisäksi verkon laajennettavuus myös muihin IoT-sovelluksiin oli keskeinen valintakriteeri”, kertoo Liedon Veden vesihuoltopäällikkö Aki Teini. Liedon Vesi yhdessä Liedon kunnan kanssa suunnittelee verkon hyödyntämistä myös muihin IoT-käyttötarkoituksiin.

”Vesimittarien etäluenta palvelee niin asiakkaitamme kuin meitäkin. Saamme läpinäkyvyyden ja tarkkuuden veden kulutukseen, ja automaation hoitamaan perinteinen mittarinluku. Asiakkaamme voivat jatkossa saada vaikkapa kuukausittaisen laskun aiemman kolmen vuosittaisen laskun sijasta. Omaa vedenkulutusta on helppo seurata ja ennakoida”, sanoo Teini. ”Erittäin tärkeitä ovat myös palvelun hälytysominaisuudet, joiden avulla pääsemme nopeasti kiinni poikkeamiin ja mahdollisiin korjaustoimiin”, jatkaa Teini.

”On hienoa, että pääsimme nopeasti ja mutkattomasti yhteistyöhön innovatiivisen Liedon Veden kanssa. Tavoitteenahan on vaihtaa kaikki Liedon alueen noin 6 000 vesimittaria uusiin etäluettaviin älymittareihin. Pystyimme myös nopean verkonrakennuksen avulla vakuuttamaan asiakkaan Digitasta luotettavana kumppanina. Valtakunnallinen asiantuntijaorganisaatiomme on verkon laajentamisessa keskeisessä roolissa”, kertoo Digitan IoT-palveluiden myyntipäällikkö Mona Miettinen.

 

Liedon Vesi toimittaa laadukasta talousvettä häiriöttä kuluttajille ja johtaa jätevedet puhdistamolle. Se myös hoitaa vesihuoltoverkoston suunnittelun ja huollon ja jätevesipumppaamoiden kunnossapidon.

Digita omistaa ja operoi Suomen johtavaa valtakunnallista maanpäällistä televisio- ja radioverkkoa ja on maan suurin riippumaton tietoliikennemastojen omistaja. Yhtiö on digitaalisen infrastruktuurin ja palveluiden tarjoaja. Digitan palveluihin kuuluvat tietoliikennemastot, konesali- ja esineiden internet (IoT) -palvelut ja tulevaisuuden broadcasting-palvelut. Palveluita tarjotaan maan suurimmille matkapuhelinoperaattoreille, internet- ja mediayhtiöille, infrastruktuuriyhtiöille ja kiinteistöjen omistajille. Digitassa työskentelee valtakunnallisesti 180 alan osaajaa. www.digita.fi, www.digitamahdollistaa.fi


12.11.2019

Kuopioon avautuu Elisan 5G-verkko

5G-palveluiden edelläkävijä Elisa avaa 5G-verkon Kuopioon. Alkuvaiheessa verkko avautuu Kuopion ydinkeskustan alueelle ja loppuvuoden aikana verkko laajenee entisestään muun muassa Savilahden alueelle.

Elisan 5G-verkko Kuopiossa on järjestyksessään jo kahdeksas Elisan 5G-kaupunki Suomessa. Avautuessaan verkko palvelee ydinkeskustan aluetta ja seuraavaksi verkkoa laajennetaan muun muassa Savilahden ja Niiralan alueille.

– Elisan 5G-verkon avautuminen Kuopioon on erinomainen uutinen. Kuopio toivottaakin lämpimästi tervetulleeksi kaikki 5G-verkkojen ja -teknologioiden kehittäjät! Nopeat ja luotettavat viestintäverkot ovat perusta, jonka varaan tulevaisuuden ÄlyKuopion sujuva arki rakentuu. Osaltaan 5G-verkot edistävät merkittävällä tavalla Kuopion strategisia tavoitteita, kuten palvelut ajasta ja paikasta riippumatta, virtaviivainen toiminta, uudet palveluinnovaatiot ja -liiketoiminnat, Kuopion kaupungin apulaiskaupunginjohtaja Jari Kyllönen kertoo.

Elisa on ensimmäinen operaattori, joka toi myyntiin 5G-päätelaitteet ja liittymät keväällä 2019. Niiden myötä teknologian hyödyt ovat konkretisoituneet ensimmäisille verkon käyttäjille. 5G-verkkoja laajennetaan kovaa vauhtia. Nopeus ja suuri kapasiteetti ovat kuluttajille näkyvimmät 5G:n hyödyt, jotka ovat verkon peittoalueella käytettävissä heti.

– Arvioimme aina verkon rakentamisen yhteydessä alueen asiakastarvetta. Kuopiossa mobiilidatan käyttö on runsasta ja alueella on paljon vilkasta yritystoimintaa, eli 5G-verkon hyödyntäjiä riittää, Elisan Itä-Suomen aluejohtaja Ari Punkkinen kertoo.

Yrityksille 5G tuo suuren mullistuksen esimerkiksi IoT:n lisääntymisen ja erilaisten privaattiverkkototeutusten myötä. Reaaliaikainen valvonta, huoltotarpeen ennakoiminen ja toiminnan tehostaminen ovat esimerkkejä IoT:n hyödyntämiskeinoista. Elisan teettämän tutkimuksen mukaan yritykset pitävät 5G:tä kilpailuetuna ja uskovat luovansa sen avulla muun muassa uusia palveluja.

–5G tuo mukanaan täysin uudenlaisia mahdollisuuksia esimerkiksi terveysteknologisten palveluiden kehittämiseen. Kuopiossa taas on lääketieteellisen tiedekunnan sekä yliopistollisen sairaalan kautta merkittävää lääketieteen osaamista. Tässä on suuri mahdollisuus monille toimijoille alueella, Ari Punkkinen arvioi.

Kuopiolaiset pääsevät tutustumaan 5G:n hyötyihin 13.11. klo 12-16 Kuopion torilla Elisan 5G-bussissa.

Elisa on avannut 5G-verkot tähän mennessä Turkuun, Tampereelle, Jyväskylään, Helsinkiin, Lahteen, Vantaalle, Ouluun ja Kuopioon. Uusia 5G-kaupunkeja avataan lisää loppuvuoden 2019 aikana. Tällä hetkellä Elisa myy asiakkailleen usean eri valmistajan 5G-puhelimia ja -reitittimiä sekä liittymiä 300 Mbps:n, 600 Mbps:n ja 1 Gbps:n nopeuksilla. Elisan 5G-karttaan voi tutustua osoitteessa www.elisa.fi/kuuluvuus

Elisa on tietoliikenne- ja digitaalisten palveluiden edelläkävijä. Asiakkaanamme on 2,8 miljoonaa kuluttajaa, yritystä ja julkishallinnon organisaatiota, ja kattavassa verkossamme on yli 6,2 miljoonaa liittymää. Yhteistyö mm. Vodafonen kanssa mahdollistaa kansainvälisesti kilpailukykyiset palvelut. Päämarkkina-alueemme ovat Suomi ja Viro, tarjoamme digitaalisia palveluita myös kansainvälisille markkinoille. Elisan osake on noteerattu Nasdaq Helsingissä, vuonna 2018 liikevaihtomme oli 1,83 miljardia euroa ja henkilöstöä 4 800. Vastuullisena suomalaisena markkinajohtajana toimintaamme ohjaa toiminnan jatkuva parantaminen. Lisätietoja www.elisa.fi, Facebookissa @elisasuomi ja Twitterissä @ElisaOyj


11.11.2019

DNA:lta uusi palvelu yrityksille: Nordic Connect yhdistää Pohjoismaiden toimipisteet

DNA:n yritysasiakkaat voivat nyt yhdistää Pohjoismaissa sijaitsevat toimipisteensä omaan suljettuun yritysverkkoon. Uusi Nordic Connect -palvelu tuotetaan asiakkaille yhden luukun palveluna, eli suomalainen asiakas voi tilata koko palvelun DNA:lta. DNA vastaa asiakkailleen kokonaisuudesta myös muiden maiden osalta.

DNA:n yritysasiakkaat voivat nyt yhdistää Pohjoismaissa sijaitsevat toimipisteensä omaan suljettuun yritysverkkoon.

Nordic Connect on Pohjoismaiden tasolla toteutettu yritysten toimipisteiden lähiverkkojen yhdistämispalvelu (IP VPN). Sen ydin on yritykselle toimitettava oma verkko, joka kattaa sen toimipisteet Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa.

Telenor-yhteistyö tulee hyödyttämään DNA:n asiakkaita paljon, ja Nordic Connect -palvelu on näistä hyödyistä ensimmäinen. Telenor-yhteistyön kautta DNA:sta tulee entistä kilpailukykyisempi kumppani yhä useammalle Pohjoismaissa toimivalle yritykselle.

"Asiakkaamme ovat tiedustelleet Pohjoismaiden tasoista helppoa ja turvallista verkottamispalvelua, ja nyt voimme tarjota sen heille. Nordic Connect on vain yrityksen omassa käytössä oleva, ulkopuolisilta suljettu verkkokokonaisuus. Se kattaa sekä mobiilit että kiinteät yritysliittymät, ja asiakkaalle se on helppo yhden luukun palvelu", toteaa DNA:n yritystuotteista ja -palveluista vastaava johtaja Tuukka Toivonen.

Telenor-yhteistyössä toteutettu Suomen Nordic Connect -tuotteistus parantaa DNA:n palvelukyvykkyyttä välittömästi ja rakentaa valmiuksia tarjooman edelleen kehittämiseen ja yhä uusiin palvelunparannuksiin.

Norjalaisesta tietoliikenneyhtiöstä Telenorista tuli 21. elokuuta DNA:n pääomistaja 54 prosentin omistusosuudella, ja nyt Telenor omistaa DNA:sta noin 98 prosenttia. DNA:n ostaminen on vahvistanut Telenorin asemaa entisestään Pohjoismaissa: se on ollut jo ennestään vahva toimija Norjassa, Ruotsissa ja Tanskassa. Telenor on kehittämässä eri maayhtiöiden yhteistyötä, ja se muodosti hiljattain uuden pohjoismaisen toiminnon, Nordic clusterin, joka keskittyy synergioiden hyödyntämiseen sekä kasvun luomiseen ja asiakaskokemuksen kehittämiseen.

 

 

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n matkaviestinverkon asiakkaat käyttävät eniten mobiilidataa maailmassa liittymää kohden. Olemme Suomen suurin kaapelioperaattori ja johtava maksu-tv-toimija. DNA:lla on yli 4 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö valittiin Suomen parhaaksi työpaikaksi vuonna 2019 Great Place To Work -tutkimuksessa suurten yritysten sarjassa. Vuonna 2018 liikevaihtomme oli 912 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi ja Facebookissa.


11.11.2019

AR by Telia tarjoaa lisätyn todellisuuden elämyksiä kuluttajille – mukana jo usea suomalaisbrändi

Telia julkaisee lisätyn todellisuuden alustan, jossa kuluttajat voivat yhden sovelluksen kautta kokea eri yritysten tarjoamia uudenlaisia AR-elämyksiä. Useat suomalaisbrändit toteuttavat jo sisältöä AR by Telia -palveluun.

Kaupallinen sisältömarkkinointi on yksi nopeimmin kehittyviä AR-kokemuksen osa-alueita. AR by Telia -sovellus mahdollistaa esimerkiksi tuotteiden testauksen ennen ostopäätöksen tekemistä, pelillistämisen, kuluttajien opastamisen ja asiakaspalvelun parantamisen.

”Useat yritykset tarjoavat lisätyn todellisuuden sisältöjä omissa sovelluksissaan. Kuluttajat eivät kuitenkaan halua ladata montaa eri sovellusta AR-sisällön näkemiseksi. AR by Telia -sovelluksen avulla kuluttajat löytävät usean eri yrityksen AR-sisällöt samasta paikasta. Virtuaali- ja lisätyn todellisuuden ratkaisujen ennakoidaan tuovan täysin uudenlaisia elämyksiä sekä mahdollisuuksia parantaa asiakaskokemusta. Tästä olemme nähneet jo useita kansainvälisiä toteutuksia esimerkiksi 7-Eleven -ketjulta, Carrefourilta, Wallmartilta ja Netflixiltä” sanoo Janne Timonen, Senior Business Manager, Telia.

AR by Telia -alustan sisällöntuotantoverkostoon kuuluu jo useita suomalaisyrityksiä. AR-sisältöjä alustan kautta tarjoavat ensi vaiheessa esimerkiksi Ticketmaster, Karto ja Lujatalo. JC Decaux on mukana tuomassa ratkaisua ulkotilamainontaan.

”Lisätty todellisuus luo fyysiselle maailmalle digitaalisen tason, kuten esimerkiksi herättää tapahtumajulisteen tai mainoksen eloon eri tavoilla puhelimen kautta. Tämän avulla nostamme sisällön kiinnostavuuden uudelle tasolle. Samalla AR by Telia -sovelluksen avulla voi esimerkiksi avata Ticketmasterin verkkokaupan ja ostaa tapahtumalipun, ottaa yhteyden asiakaspalveluun tai saada muuta kiinnostavaa lisätietoa visuaalisesti. Mahdollisuudet lisäarvon tuottamiselle ja myynnin edistämiselle ovat lähes rajattomat”, sanoo Mikko Haapala Ticketmaster Suomelta.

Sovelluksen voi ladata App Storesta ja Google Play -kaupasta. Sovelluksen lataaminen on ilmaista. Sovelluksessa näytettävä AR-sisältö voidaan aktivoida Telia Code -herätteellä, joka löytyy eri tuotteista tai mainoksista. Alustan toteutuskumppanina on Zappar, joka on yksi maailman johtavia AR-alustojen tarjoajia.

 

Telia on uuden sukupolven kansainvälinen ja paikallisesti vahva operaattori. Autamme luomaan uudenlaisia yhteyksiä ja haluamme helpottaa sinun, yrityksesi ja yhteisösi arkea. Pitkä historiamme Suomessa alkaa jo vuodesta 1855. Sijoitamme joka vuosi suomalaisiin yhteyksiin noin 200 miljoonaa euroa, tarjoamme töitä noin 4000 ihmiselle ja työllistämme välillisesti tuhansia muita.

Vuoden 2018 lopussa noin 4,3 miljoonaa liittymäasiakasta oli valinnut meidät operaattorikseen. Olemme osa kansainvälistä Telia Companya, joka toimii 9 maassa Norjasta Turkkiin. Maailmanlaajuisten yhteyksien ansiosta tarjoamme sinulle parhaat palvelut missä ikinä liikutkin. Tervetuloa mukaan osoitteessa www.telia.fi.


7.11.2019

Tutkimus: Tapa katsoa televisiota suuressa murroksessa – Onko puhelin uusi tv?

Suomalaisten viihtymistä kotona lisäävät laitteista varsinkin kodin nettiyhteys, puhelin ja televisio, selviää Telian Koti- ja tv-tutkimuksesta. Tv-sisältöjä kuitenkin katsotaan enenevissä määrin myös kodin ulkopuolella ja varsinkin puhelimesta. Lisäksi suomalaiset katsojat ovat aiempaa halukkaampia maksamaan tv-sisällöistä.

”Television rooli on selvästi isossa murroksessa. Tv kyllä nököttää olohuoneen nurkassa ja se koetaan viihtyvyyden kannalta tärkeäksi, mutta samaan aikaan katsojat haluavat nauttia itselleen mieluisista sisällöistä juuri silloin kuin heille sopii, missä ikinä he sitten tuolla hetkellä ovatkaan”, kertoo Telia Finlandin Entertainment-liiketoiminta-alueen johtaja Olli-Pekka Takanen.

Koti- ja tv-tutkimuksen mukaan 57 % suomalaisista kokee television erittäin tärkeänä. Television tärkeys pieneni vuosien 2013 ja 2016 välillä, mutta 2016 jälkeen television rooli on vain kasvanut, ja se on tällä hetkellä jopa tärkeämpi kuin vuonna 2013. Televisioita myös myydään enemmän kuin aiemmin.

”Tavallaan televisio on tehnyt comebackin, mutta vain kovin erilaisena kuin ennen. Laajempi tv-sisältöjen valikoima ja älytelevisioiden yleistyminen ovat varmasti vaikuttaneet asiaan”, Takanen linjaa.

Television lisäksi viihtyvyyttä kotona lisäävät kodin nettiyhteys ja puhelin, joiden molempien tärkeys on kasvanut vuoteen 2016 verrattuna. Lähes 70 % kertoo, että netti ja puhelin ovat erittäin tärkeitä kotona viihtymisen kannalta.

”On aika selviö, että ilman yhteyksiä sisällöt eivät tavoita ihmisiä”, Takanen naurahtaa.

Viihdettä suorana puhelimesta

Televisiota katsotaan nykyään aiempaa pienemmiltä ruuduilta, sillä katselu puhelimella, tabletilla ja kannettavalla on yleistynyt. Erityisesti puhelimen rooli on kasvanut, sillä viidennes (20 %) suomalaisista katsoo tv-ohjelmia puhelimestaan vähintään viikoittain, kun tulos vuonna 2016 oli alle 10 %. Tabletin kautta tv:tä katsoo 17 % ja kannettavan kautta 22 %.

”Puhelimesta katsotaan sisältöjä niin kotona kuin kodin ulkopuolellakin. Urheilu on erinomainen esimerkki viihteestä, joka täytyy katsoa livenä, sillä jälkikäteen jännitys on jo haihtunut”, Olli-Pekka Takanen kertoo.

Suoratoistopalvelut muuttaneet katselutapoja – Miltei puolet suomalaisista käyttää maksullisia tv-palveluita

Television katselutapoihin ovat vaikuttaneet viime vuosina suuresti Netflixin ja HBO:n kaltaiset suoratoistopalvelut, joiden suosio on nousussa. Miltei puolet, eli 48 prosenttia vastaajista kertoi käyttävänsä palveluita usein tai joskus. Vuoden 2014 tutkimuksessa vastaava luku oli vain 18 %.

Lisäksi yhä useampi olisi valmis maksamaan tv-sisällöistä, sillä yli puolet suomalaisista (57 %) käyttää tai olisi valmis käyttämään maksullisia tv-palveluja, kun vuonna 2014 luku oli vain 31 %. Yleisin suomalaisten kotitalouksien tv-palveluihin käyttämä summa on 11-25 euroa kuukaudessa.

”Suoratoistopalvelut ovat muuttaneet tapaa, jolla sisältöjä katsotaan. Valinnanvaraa on niin paljon, että jokainen voi valita juuri ne itseä kiinnostavat sisällöt, joista on valmis maksamaankin. Nuoret esimerkiksi katsovat entistä enemmän ulkomaisia sarjoja. Lisäksi katsomisesta on tullut henkilökohtaisempi kokemus, sillä 28 % vastaajista kertoo katsovansa tv-ohjelmia ja muita videosisältöjä muiden kanssa vähemmän kuin ennen”, Takanen kertoo.

Koti- ja tv-tutkimuksen toteutti Telialle tutkimusyritys Bilendi, joka on kansainvälisen tutkimusjärjestön ESOMAR:in jäsen. Tiedonkeruu toteutettiin 17.-23.9.2019 Bilendin hallinnoiman paneelin kautta, johon kuuluu Suomessa 80 000 panelistia. Internetpohjainen kysely lähetettiin panelisteille sähköpostitse ja siihen vastasi 2000 suomalaista. Otos kiintiöitiin kohderyhmää edustavaksi sukupuolen, iän ja alueen mukaan.

Telia on uuden sukupolven kansainvälinen ja paikallisesti vahva operaattori. Autamme luomaan uudenlaisia yhteyksiä ja haluamme helpottaa sinun, yrityksesi ja yhteisösi arkea. Pitkä historiamme Suomessa alkaa jo vuodesta 1855. Sijoitamme joka vuosi suomalaisiin yhteyksiin noin 200 miljoonaa euroa, tarjoamme töitä noin 4000 ihmiselle ja työllistämme välillisesti tuhansia muita.

Vuoden 2018 lopussa noin 4,3 miljoonaa liittymäasiakasta oli valinnut meidät operaattorikseen. Olemme osa kansainvälistä Telia Companya, joka toimii 9 maassa Norjasta Turkkiin. Maailmanlaajuisten yhteyksien ansiosta tarjoamme sinulle parhaat palvelut missä ikinä liikutkin. Tervetuloa mukaan osoitteessa www.telia.fi.

Liitteet


7.11.2019

Nimityksiä Elisan johtoryhmään

Elisan johtoryhmän jäsen Vesa-Pekka Nikula on nimitetty nimikkeellä johtaja, Henkilöasiakasyksikkö. Nikulan vastuualueena on Elisan kuluttajaliiketoiminta ja hän raportoi toimitusjohtaja Veli-Matti Mattilalle. Nikula on toiminut viimeksi johtajana Elisan johtoryhmässä vastuualueenaan Tuotanto.

Sami Komulainen on nimitetty Elisan johtoryhmän jäseneksi nimikkeellä johtaja, Tuotanto. Komulaisen vastuualueena on Elisan tuotanto ja hän raportoi toimitusjohtaja Veli-Matti-Mattilalle. Komulainen on toiminut viimeksi johtajana Elisan Tuotanto-yksikön johtoryhmässä vastuualueenaan Verkkopalvelut.

Asko Känsälä jatkaa Elisan varatoimitusjohtajana ja johtoryhmän jäsenenä, vastuualueenaan Strateginen kehitys.

Elisa on tietoliikenne- ja digitaalisten palveluiden edelläkävijä. Asiakkaanamme on 2,8 miljoonaa kuluttajaa, yritystä ja julkishallinnon organisaatiota, ja kattavassa verkossamme on yli 6,2 miljoonaa liittymää. Yhteistyö mm. Vodafonen kanssa mahdollistaa kansainvälisesti kilpailukykyiset palvelut. Päämarkkina-alueemme ovat Suomi ja Viro, tarjoamme digitaalisia palveluita myös kansainvälisille markkinoille. Elisan osake on noteerattu Nasdaq Helsingissä, vuonna 2018 liikevaihtomme oli 1,83 miljardia euroa ja henkilöstöä 4 800. Vastuullisena suomalaisena markkinajohtajana toimintaamme ohjaa toiminnan jatkuva parantaminen. Lisätietoja www.elisa.fi, Facebookissa @elisasuomi ja Twitterissä @ElisaOyj


6.11.2019

Elisa avaa jälleen uuden 5G-verkon – nyt vuorossa Oulu

5G-palveluiden edelläkävijä Elisa avaa 5G-verkon Ouluun. Oulun verkko avautuu ensin keskustan alueelle ja laajenee siitä tulevien viikkojen aikana muun muassa Ruskoon ja Linnanmaalle.

Elisan 5G-verkko Oulussa on järjestyksessään jo seitsemäs Elisan 5G-kaupunki Suomessa. Avautuessaan verkko palvelee keskustan aluetta ja seuraavaksi verkkoa laajennetaan muun muassa Ruskoon ja Teknologiakylään Linnanmaalle.

– Oulu on mobiiliteknologian kehto ja on luontevaa, että tänne avataan 5G-verkko ensimmäisten kaupunkien joukossa. Arvioimme aina verkon rakentamisen yhteydessä alueen asiakastarvetta. Oulussa mobiiliteknologiaa hyödyntäviä yrityksiä on niin paljon, että 5G-verkko kannattaa tänne rakentaa jo nyt alkuvaiheessa. Toki aktiivisessa yliopistokaupungissa riittää myös kuluttaja-asiakkaita, joita 5G kiinnostaa, Elisan Pohjois-Suomen alueen aluejohtaja Jarmo Mikkola kertoo.

Elisa on ensimmäinen operaattori, joka toi myyntiin 5G-päätelaitteet ja liittymät keväällä 2019. Niiden myötä teknologian hyödyt ovat konkretisoituneet ensimmäisille verkon käyttäjille. 5G-verkkoja laajennetaan kovaa vauhtia.

– Nopeus ja suuri kapasiteetti ovat kuluttajille näkyvimmät 5G:n hyödyt, jotka ovat verkon peittoalueella käytettävissä heti. 5G on myös erittäin potentiaalinen vaihtoehto kodin kiinteän laajakaistan tilalle, sillä se pääsee kuituyhteyden tavoin jopa gigan nopeuksiin, Mikkola muistuttaa.

Yrityksille 5G tuo suuren mullistuksen esimerkiksi IoT:n lisääntymisen ja erilaisten privaattiverkkototeutusten myötä. Reaaliaikainen valvonta, huoltotarpeen ennakoiminen ja toiminnan tehostaminen ovat esimerkkejä IoT:n hyödyntämiskeinoista. Myös 5G:tä hyödyntävien palveluiden kehittäminen yrityksissä kiihtyy.

– Juuri nyt eletään murroskautta, jossa ensimmäiset yritykset ovat edenneet 5G-suunnitelmissaan ja tekevät jo investointeja. Teettämämme tutkimuksen mukaan yritykset pitävät 5G:tä kilpailuetuna ja uskovat luovansa sen avulla muun muassa uusia palveluja. Olisi hienoa jos ensimmäisen aallon 5G-palvelut kehitettäisiin nimenomaan Oulussa, Mikkola innostuu.

Oululaiset pääsevät tutustumaan 5G:n hyötyihin Elisan 5G-bussissa 7.11. klo 12-18 Kauppurienaukiolla, Kauppakeskus Valkean vieressä.

Elisa on avannut 5G-verkot tähän mennessä Turkuun, Tampereelle, Jyväskylään, Helsinkiin, Lahteen ja Vantaalle. Uusia 5G-kaupunkeja avataan lisää loppuvuoden 2019 aikana. Tällä hetkellä Elisa myy asiakkailleen usean eri valmistajan 5G-puhelimia ja -reitittimiä sekä liittymiä 300 Mbts-, 600 Mbts- ja 1 Gbts -nopeuksilla.

Elisa on tietoliikenne- ja digitaalisten palveluiden edelläkävijä. Asiakkaanamme on 2,8 miljoonaa kuluttajaa, yritystä ja julkishallinnon organisaatiota, ja kattavassa verkossamme on yli 6,2 miljoonaa liittymää. Yhteistyö mm. Vodafonen kanssa mahdollistaa kansainvälisesti kilpailukykyiset palvelut. Päämarkkina-alueemme ovat Suomi ja Viro, tarjoamme digitaalisia palveluita myös kansainvälisille markkinoille. Elisan osake on noteerattu Nasdaq Helsingissä, vuonna 2018 liikevaihtomme oli 1,83 miljardia euroa ja henkilöstöä 4 800. Vastuullisena suomalaisena markkinajohtajana toimintaamme ohjaa toiminnan jatkuva parantaminen. Lisätietoja www.elisa.fi, Facebookissa @elisasuomi ja Twitterissä @ElisaOyj


5.11.2019

Elisa vahvistaa edelläkävijyyttään 5G-palvelujen tarjoajana ‒ 5G-verkko laajeni Vantaalle

Elisa on laajentanut pääkaupunkiseudun 5G-verkkoa Vantaalle sekä aloittanut kiinteästi asennettavan 5G-laajakaistapalvelun myynnin tänään ensimmäisenä Suomessa. 5G Kotinetti on kustannustehokas tapa saada kotiin nopea ja luotettava nettiyhteys. 5G Kotinetti -palvelun asennukset ovat alkaneet Vantaalla ja Turussa.

Nopeus ja suuri kapasiteetti ovat näkyvimmät 5G:n hyödyt kuluttajille. Nyt niistä pääsee nauttimaan konkreettisesti myös Vantaalla, jossa Elisa on avannut 5G-verkon muun muassa Tikkurilaan sekä alueille Itä- ja Pohjois-Vantaalla. Elisa on aloittanut Vantaalla 5G Kotinetin asennukset, joita on tätä ennen toteutettu myös Turussa.

5G Kotinetti -palvelu on mobiiliverkkoa hyödyntävä kodin nettiyhteys, joka asennetaan esimerkiksi yksittäiseen pientaloon. Talon ulkoseinään kiinnitetään ulkoreititin, joka vie yhteyden sisällä olevaan sisäreitittimeen. – Elisan 5G Kotinetti on erinomainen tapa saada kotiin hyvä, laadukas, vakaa ja kustannuksiltaan kohtuullinen nettiyhteys. 5G:llä pääsee valokuituyhteyden tavoin jopa gigan nopeuksiin, Elisan liiketoimintajohtaja Juha Laukkanen kertoo.

5G Kotinetti on nopea, kustannustehokas ja helppo asentaa

5G-yhteys on erityisen toimiva ratkaisu kodin laajakaistayhteydeksi varsinkin alueilla, jonne ei ole taloudellisesti järkevää rakentaa esimerkiksi kuituyhteyttä.

‒ Haluamme tehdä kaiken asiakkaalle helpoksi: 5G Kotinetin voi ostaa Elisalta avaimet käteen -palveluna, jolloin kokonaisuus toimitetaan asennettuna ja käyttövalmiina. 5G-yhteys on paitsi edullisempi kuin kuituyhteys, myös paljon helpompi ja nopeampi asentaa ‒ silloin vältytään esimerkiksi piha-alueiden avaamiselta, joka kuituyhteyttä rakennettaessa on tehtävä, Laukkanen jatkaa.

5G hyödyttää myös yrityksiä

5G-verkon laajeneminen Vantaalle on merkittävää paitsi kuluttajille, myös yrityksille suunnattujen 5G-palvelujen näkökulmasta. Lisäksi 5G-yhteys parantaa merkittävästi alueella toimivien yrittäjien sekä kotoa käsin etätyötä tekevien internetyhteyksiä.

– Vantaalla on laajoja yrityskeskittymiä. Jo pelkästään Aviapoliksessa, Tikkurilassa ja Myyrmäessä toimii tuhansia yrityksiä, jotka työllistävät kymmeniä tuhansia ihmisiä. 5G:n lyhyt viive ja 10-kertainen nopeus 4G:hen verrattuna ovat selkeitä hyötyjä myös yritysten tarpeisiin, kertoo Elisan liiketoimintajohtaja Petteri Svensson.

Elisa on avannut 5G-verkot tähän mennessä Turkuun, Tampereelle, Jyväskylään, Helsinkiin ja Lahteen, joista Turun 5G-verkko on Pohjoismaiden laajin. Uusia 5G-kaupunkeja avataan useita loppuvuoden 2019 aikana. Tällä hetkellä Elisa myy asiakkailleen usean eri valmistajan 5G-puhelimia ja -reitittimiä sekä liittymiä 300 Mbts-, 600 Mbts- ja 1 Gbts -nopeuksilla. Tarkemmin Elisan 5G-verkkoon voi tutustua elisa.fi/kuuluvuus/.

5G Kotinetti -palveluun voi tutustua tarkemmin elisa.fi/5g-kotinetti.

Elisa on tietoliikenne- ja digitaalisten palveluiden edelläkävijä. Asiakkaanamme on 2,8 miljoonaa kuluttajaa, yritystä ja julkishallinnon organisaatiota, ja kattavassa verkossamme on yli 6,2 miljoonaa liittymää. Yhteistyö mm. Vodafonen kanssa mahdollistaa kansainvälisesti kilpailukykyiset palvelut. Päämarkkina-alueemme ovat Suomi ja Viro, tarjoamme digitaalisia palveluita myös kansainvälisille markkinoille. Elisan osake on noteerattu Nasdaq Helsingissä, vuonna 2018 liikevaihtomme oli 1,83 miljardia euroa ja henkilöstöä 4 800. Vastuullisena suomalaisena markkinajohtajana toimintaamme ohjaa toiminnan jatkuva parantaminen. Lisätietoja www.elisa.fi, Facebookissa @elisasuomi ja Twitterissä @ElisaOyj

 


4.11.2019

Vauhdilla kasvavasta kännykkätunnistuksesta entistä monipuolisempaa:
DNA, Elisa ja Telia sopivat uudistetun Mobiilivarmenteen kehittämisestä

DNA, Elisa ja Telia ovat sopineet Mobiilivarmenteen uudistamisesta. Uudesta Mobiilivarmenteesta tulee entistä monipuolisempi tunnistautumisen peruspalvelu, jonka jokainen suomalainen saa käyttöönsä omalta operaattoriltaan. Käyttöönoton edetessä uudesta Mobiilivarmenteesta tulee asiakasmäärältään laajimmin käytetty tunnistusväline Suomessa.

Suomalaisoperaattoreiden asiakkailleen tarjoama Mobiilivarmenne on turvallinen ja helppokäyttöinen tunnistusväline, jolla voi jo nyt kirjautua tuhansiin verkkopalveluihin. Mobiilivarmenne täyttää lain vahvalta tunnistautumiselta edellyttämät vaatimukset, ja se on laajasti käytössä kirjautumiseen pankkitunnusten rinnalla.

Salasanaviidakko siirtyy historiaan

Uusi Mobiilivarmenne vastaa digitaalisen maailman vaativiin tunnistustarpeisiin. Se toimii jatkossakin vahvana sähköisenä tunnisteena, mutta myös yleiskäyttöisenä tunnistusvälineenä esimerkiksi palveluissa, joissa riittää henkilön todentaminen käyttäjätilin haltijaksi ilman henkilötunnusta.

Mobiilivarmenteen uudistaminen käynnistää viimeisen taiston vanhanaikaiseksi käyneiden käyttäjätunnus-salasana -yhdistelmien siirtämiseksi historiaan. Turvallinen ja helppo kännykkätunnistus on ylivoimainen vaihtoehto, kun digitalisoituvat palvelut edellyttävät käyttäjiltä yhä uusien käyttäjätilien perustamista.

Uusia ominaisuuksia, helppo käyttöönotto

Uudistuva Mobiilivarmenne tukee älypuhelinten biometrisiä tunnisteita eli sormenjälki- ja kasvotunnistusta. Varmenteen käyttöönotosta tehdään entistä helpompaa: sen voi ottaa käyttöön itsepalveluna myös passin ja henkilökortin avulla. Helpoiten uuden palvelun käyttöön ottaminen sujuu, kun ottaa nykyisen Mobiilivarmenteen käyttöön jo nyt.

Uuden Mobiilivarmenteen avulla omia tietoja voi antaa ja täydentää aiempaa laajemmin esimerkiksi uuden käyttäjätilin perustamisessa. Ominaisuus on tärkeä käyttäjän omien tietojen hallintaa korostavan MyData-ympäristön kehittyessä.

Uusi palvelu käyttöön vuonna 2020

Operaattorit vastaavat yhdessä Mobiilivarmenteen tuotannosta ja  kehityksestä, millä varmistetaan, että eri operaattoreiden palvelussa ei ole merkittäviä eroja. Palvelu perustuu jatkossakin oman puhelinnumeron käyttöön.

Uudistetun Mobiiilivarmenteen testaaminen alkaa ensi kesänä, ja tavoitteena on ottaa palvelu käyttöön loppuvuodesta. Uudet ominaisuudet tulevat käyttöön vaiheittain käyttöönoton jälkeen.

Lisätietoja medialle


4.11.2019

5G:n hyödyt rakennusalalle: Sensoriteknologia havainnoi työmailla tuhansien eurojen säästöt

5G tuo rakennusalalle kustannussäästöjä ja laatua. Exove on kehittänyt Elisan kokeiluohjelma Co-creation Challengessa ratkaisun, jonka avulla rakennusvirheet pystytään havaitsemaan lähes reaaliajassa. Kun viat havaitaan jo rakennusvaiheen aikana, on niiden korjaaminen varsin edullista verrattuna siihen, että viat havaitaan ja korjataan tietyn vaiheen valmistumisen jälkeen.

Elisa on kehittänyt uudenlaisia 5G-palveluita yhdessä startupien ja muiden yritysten kanssa osana 5G Co-creation Challengea. Yksi kilpailun kolmesta finalistijoukkueesta on Exove, joka kehittää 5G:tä hyödyntävää ratkaisua laadunvalvontaan ja vikojen ennustamiseen rakennustyömailla.

Sensorit havainnoivat virheet nopeasti

Perinteisesti laatutarkastuksia on tehty työmailla paljon silmämääräisesti, ja havainnot on kirjattu ylös käsin. Exoven ratkaisulla havainnointi onnistuu reaaliaikaisesti sensoreiden, kameroiden ja konenäön avulla.

Työmaille asennettavat sensorit mittaavat eri elementtien kosteutta, lämpötilaa sekä muita arvoja, jotka kertovat työn lopputuloksen laadusta. Yhdistettynä työmaakameroihin ja konenäköön järjestelmä pystyy vertaamaan arvoja, todentamaan ongelmakohdat ja hälyttämään niistä automaattisesti.

Jos esimerkiksi rakennuksen perustan valamisessa havaitaan poikkeuksellisia kosteusarvoja, ongelma voidaan tutkia ja tarvittaessa korjata välittömästi. Korjaustyö tulee edullisemmaksi mitä aiemmin se havaitaan, ja se voidaan myös välittömästi huomioida rakennustyömaan aikataulutuksessa sekä materiaalivirroissa.

5G-verkon ominaisuudet kiinnostavat digitalisoituvaa rakennusalaa

5G-verkon ominaisuudet mahdollistavat sensoreiden liittämisen verkkoon ja suuren datamäärän hyödyntämisen. Privaattiverkon tai verkon viipaloinnin (network slicing) avulla verkon tietty osa voidaan erottaa esimerkiksi tietyn rakennuttajan käyttöön, jotta rakennustyön laatua voidaan seurata reaaliajassa.

5G:n ominaisuudet tuovatkin digitalisoituvalle rakennusalalle entistä käytännönläheisempiä sovelluksia.

– Exoven ratkaisu on konkreettinen esimerkki siitä, miten rakennusalan edelläkävijät voivat luoda kilpailuetua 5G-tuoteperheen avulla. Ratkaisu hyödyntää 5G:n, esineiden internetin ja yrityksille räätälöidyn privaattiverkon ominaisuuksia monipuolisesti. Elisa tukee edelläkävijäyrityksiä, ja siksi 5G-verkkoa laajennetaan kysynnän mukaan ja asiakkaiden tarpeisiin vastaten, sanoo Elisan liiketoimintajohtaja Eetu Prieur.

– Osallistuminen Elisan 5G Co-creation Challengeen on osa Exove Labs -toimintaa, jonka tarkoitus on kehittää tulevaisuuden digitaalisia ratkaisuja yhdessä asiakkaidemme kanssa eri toimialoilla. Tulevaisuus on sikäli venyvä käsite, että monet kokeiluista voidaan toteuttaa jo tänään, mutta ne ovat luonteeltaan sellaisia, ettei niitä löydy vielä markkinoilta, muotoilee Exoven Design-johtaja Saku Sairanen.

 

Elisa on tietoliikenne- ja digitaalisten palveluiden edelläkävijä. Asiakkaanamme on 2,8 miljoonaa kuluttajaa, yritystä ja julkishallinnon organisaatiota, ja kattavassa verkossamme on yli 6,2 miljoonaa liittymää. Yhteistyö mm. Vodafonen kanssa mahdollistaa kansainvälisesti kilpailukykyiset palvelut. Päämarkkina-alueemme ovat Suomi ja Viro, tarjoamme digitaalisia palveluita myös kansainvälisille markkinoille. Elisan osake on noteerattu Nasdaq Helsingissä, vuonna 2018 liikevaihtomme oli 1,83 miljardia euroa ja henkilöstöä 4 800. Vastuullisena suomalaisena markkinajohtajana toimintaamme ohjaa toiminnan jatkuva parantaminen. Lisätietoja www.elisa.fi, Facebookissa @elisasuomi ja Twitterissä @ElisaOyj

Exove on on suunnittelu- ja ohjelmistoyritys, joka auttaa yrityksiä suuntaamaan katseen tulevaisuuteen ja saavuttamaan kasvua digitaalisten palveluiden avulla. Etsimme ketterästi parhaita ratkaisuja hyödyntäen niin käyttäjätutkimuksen, palvelumuotoilun ja konsultoinnin keinoja kuin avoimen lähdekoodin ratkaisuja. Toimimme neljässä maassa lähes sadan hengen voimin. Asiakkaitamme ovat mm. Neste Oyj, Sanoma Oyj ja Oulun yliopisto.

Meidät tavoitat  www.exove.com, Facebookissa ja Twitterissä @exove


1.11.2019

HD-maksu-tv-kanavia Digitan antenni-tv-verkkoon vuoden 2020 alusta

Digita tarjoaa antenni-tv-verkon maksu-tv-palveluja HD-tasoisena vuoden 2020 alusta UHF-verkossaan. Digitan tarkoituksena on tarjota antenni-tv-verkon katsojille vähintään yhtä monipuolisia sisältöjä ja laadukkaammin kuin tähän mennessä. Digita myös laajentaa maksu-tv-palveluiden näkyvyysaluetta nykyisestä 85 %:n väestöpeitosta 90 %:iin. Tv-katsojien ei tarvitse tehdä lisähankintoja tai muutoksia antenneihinsa saadakseen maksu-tv-palvelut käyttöönsä.

”Tulemme tarjoamaan tv-katsojille ja sisällöntarjoajille entistä joustavamman ja modernimman maksu-tv-ympäristön laajemmalla peitolla ja paremmalla laadulla kuin aiemmin. Runsaiden kanavasisältöjen lisäksi tuomme katsojille käyttöön hybridi-tv-palvelut ohjelmakirjastoineen ja erikseen tilattavine kanavineen ja ohjelmineen”, kertoo Broadcasting-liiketoiminnasta vastaava johtaja Pekka Mattila.

”Maksu-tv-palveluiden myötä myös Digitan antenni-tv-verkon HD-tarjonta kasvaa. Tarjoamme heti alkuvaiheessa sekä teräväpiirto- että peruslaatuisia maksu-tv-sisältöjä. Sisällöntarjoajille tarjoamme myös uusia kaupallisia malleja. Ajatuksena on, että kotimaiset ja ulkomaiset OTT-toimijat voisivat tarjota palvelujaan suoraan antenni-tv-kotitalouksille. Tuomme lisäksi mahdollisuuden tapahtumatelevisioon ja pop-up-kanaviin, jotka monipuolistavat maksullisten televisiopalveluiden liiketoimintamalleja”, kertoo Mattila.

Nykyisille antenni-tv-verkon maksu-tv-asiakkaille ei aiheudu muutoksesta toimenpiteitä. Tv-katsojien ei tarvitse tehdä lisähankintoja tai muutoksia antenneihinsa saadakseen maksu-tv-palvelut käyttöönsä. Muutoksen jälkeen HD-maksukanavat ovat saatavilla huomattavasti nykyistä laajemmalle joukolle antennitalouksia. Digitan maksu-tv-palveluja myydään toistaiseksi myös DNA:n myyntiverkostossa. Digita informoi tarkemmin antenniverkon maksu-tv-asiakkaita palveluista, verkon laajennuksesta ja tulevista uudistuksista myöhemmin marraskuussa.

 

Digita omistaa ja operoi Suomen johtavaa valtakunnallista maanpäällistä televisio- ja radioverkkoa ja on maan suurin riippumaton tietoliikennemastojen omistaja. Yhtiö on digitaalisen infrastruktuurin ja palveluiden tarjoaja. Digitan palveluihin kuuluvat tietoliikennemastot, konesali- ja esineiden internet (IoT) -palvelut ja tulevaisuuden broadcasting-palvelut. Palveluita tarjotaan maan suurimmille matkapuhelinoperaattoreille, internet- ja mediayhtiöille, infrastruktuuriyhtiöille ja kiinteistöjen omistajille. Digitassa työskentelee valtakunnallisesti 180 alan osaajaa. www.digita.fi, www.digitamahdollistaa.fi


1.11.2019

DNA:n myydyimmät puhelimet lokakuussa 2019

Samsung ja Apple jatkavat voittokulkuaan DNA:n myydyimpien puhelimien listalla, mutta vahvasti nousussa ovat myös Honor ja Huawei. Lokakuun Top 15 -listalla on peräti viisi kokonaan uutta listatulokasta.

Samsungilta DNA:n lokakuun myydyimpien puhelimien Top 15 -listalla on viisi mallia ja Applelta neljä. Huawei ja Honor saivat listalle kumpikin kaksi puhelinta, ja Nokia ja OnePlus ovat molemmat mukana yhdellä mallilla.

Kokonaan uusia malleja listalla ovat Honor 20 Pro ja Honor 20 Lite, Huawei Mate 20 Lite ja Huawei Y5 2019 sekä Nokia 7.2.

”Nokian loppuvuoden uutuusmallit 6.2 ja 7.2 ovat saaneet hyvän vastaanoton niiden tyylikkään designin, kestävän laadun sekä erityisesti kameroidensa ansiosta. Kaikki Nokian Android-mallit ovat mukana Googlen Android One -ohjelmassa, joka takaa laitteille kolmen vuoden tietoturvapäivitykset sekä kaksi käyttöjärjestelmäpäivitystä. Tämän ansiosta sekä uusien että vanhojen Nokia-laitteiden käyttöikä on erittäin pitkä ja laitteilla on oma vankkumaton kannattajakuntansa”, kertoo DNA Kaupan toimitusjohtaja Sami Aavikko.

Kärkipaikkaa hallussaan jo viisi kuukautta pitänyt kestosuosikki Samsung Galaxy A40 jatkaa yhä listaykkösenä, ja Samsungin uutuusmallien kysyntä jatkuu vilkkaana. Kaikki lokakuun Top 15 -listan Samsungit ovat A-sarjan laitteita.

Applen uudet iPhone 11 -sarjan puhelimet ovat hienoisista saatavuushaasteista huolimatta listalla erittäin hyvissä asemissa, ja erityisesti sarjan edullisin malli, Apple iPhone 11 myy erinomaisen hyvin. Saatavuus on parantumassa, mutta Aavikon mukaan on vaikea ennustaa laitteen riittävyyttä joulun myyntikauden lähestyessä.

”Nyt kun tarjolla on näin paljon houkuttelevia uutuuksia, huomaamme myymälöissämme, että asiakkaat hyödyntävät enenevissä määrin myös käytetyn puhelimen vaihtomahdollisuutta. Uutta puhelinta hankkiessa kannattaakin penkoa kotoa vanhat luurit mukaan, sillä niistä saa vaihdossa mukavasti rahaa. Jos puhelin on niin iäkäs, että siitä ei enää saa hyvitystä, tulee se kuitenkin kierrätettyä ja tyhjennettyä asianmukaisesti. Kaapin perukoilla säilytettäviin puhelimiin liittyy aina pieni riski siitä, että esimerkiksi akku voi mennä oikosulkuun ja aiheuttaa palovaaran. Siksi käytöstä poistuneet laitteet kannattaa siivota pois kotoa ja tuoda ne myymälään”, Aavikko neuvoo.

DNA:n myydyimmät puhelimet lokakuussa 2019

1. (1.) Samsung Galaxy A40
2. (6.) Samsung Galaxy A10
3. (10.) Apple iPhone 8
4. (9.) Apple iPhone 11
5. (-) Honor 20 Pro 
6. (2.) Samsung Galaxy A50
7. (-) Honor 20 Lite
8. (-) Nokia 7.2
9. (5.) Samsung Galaxy A70
10. (14.) Apple iPhone 11 Pro
11. (15.) Apple iPhone 11 Pro Max
12. (4.) Samsung Galaxy A20e
13. (12.) OnePlus 6T
14. (-) Huawei Mate 20 Lite
15. (-) Huawei Y5 2019

(Edellisen kuukauden sijoitus sulkeissa.)

DNA julkaisee myydyimmät puhelimet -seurannan kuukausittain, aina kuukauden ensimmäisenä arkipäivänä. Tiedot perustuvat DNA:n eri myyntikanavissa kerättäviin myyntilukuihin. Aiempien kuukausien myyntitilastot löytyvät osoitteesta https://corporate.dna.fi/media/myyntitilastot

 

DNA Kauppa on Suomen laajin matkapuhelimia ja muita mobiilipäätelaitteita sekä matkaviestinliittymiä myyvä ketju, johon kuuluu yli 60 myymälää. DNA Kaupan valikoimissa ovat myös tv- ja laajakaistapalvelut sekä niihin liittyvät päätelaitteet. Ketju on osa DNA-konsernia, jonka liikevaihto vuonna 2018 oli 912 miljoonaa euroa ja liiketulos 139 miljoonaa euroa. DNA:lla on yli 4 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi ja Facebookissa.

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n matkaviestinverkon asiakkaat käyttävät eniten mobiilidataa maailmassa liittymää kohden. Olemme Suomen suurin kaapelioperaattori ja johtava maksu-tv-toimija. DNA:lla on yli 4 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö valittiin Suomen parhaaksi työpaikaksi vuonna 2019 Great Place To Work -tutkimuksessa suurten yritysten sarjassa. Vuonna 2018 liikevaihtomme oli 912 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi ja Facebookissa.


1.11.2019

Elisan lokakuun myydyimmät puhelimet: Taittuva näyttö ja 5G-puhelimet kiinnostavat

Elisan lokakuun myydyin puhelin kuluttaja-asiakkaille oli Samsung Galaxy A10 ja yritysasiakkaille Samsung Galaxy A40. Elisan myydyin 5G-puhelin oli OnePlus 7 Pron 5G-versio. 5G-puhelimet ja Samsungin uutuus Galaxy Fold -malli kiinnostivat Elisan asiakkaita lokakuussa.

Samsung jatkoi Elisan kuluttaja- ja yritysasiakkaiden suosituimpana puhelinmerkkinä. Huawein sisarbrändi Honor syrjäytti Huawein puhelinmallit Elisan kuluttaja-asiakkaiden myydyimpien listalta. Samsungin lisäksi Applella oli vahva edustus yritysasiakkaiden myydyimpien listalla.

– Samsungin A-sarjan mallit ottivat kaksoisvoiton kuluttajien listan kärjessä, kun taas noin kolmannes listan puhelimista on Applen iPhone-uutuusmalleja. OnePlusin puhelimia on listalla myös monipuolisesti, ja lokakuussa lanseerattu OnePlus 7T ponkaisi heti listoille, Elisan henkilöasiakkaiden liiketoimintajohtaja Ville Valkama summaa.

Elisa jatkaa 5G-edelläkävijänä

Elisa on ensimmäinen operaattori, joka toi myyntiin 5G-päätelaitteet sekä -liittymät ja tarjoaa edelleen alan laajimman 5G-puhelinvalikoiman asiakkailleen. Lokakuussa 5G-puhelimia kävi kaupaksi ennätysmäärä.

– Edelläkävijät haluavat jo käyttää 5G-puhelimia ja asiakkaamme ovat olleet näihin erittäin tyytyväisiä. Verkkoja laajennetaan kovaa vauhtia ja 5G:n hyödyt ovat näin konkretisoituneet ensimmäisille käyttäjille. Elisalle on tärkeää olla 5G-teknologian edelläkävijä ja tarjoamalla laajan puhelinvalikoiman haluamme mahdollistaa sen, että asiakkaamme löytävät meiltä sopivan puhelimen erilaisiin tarpeisiin, Valkama väläyttää.

Elisa toi myyntiin Samsungin taittuvanäyttöisen Galaxy Fold -mallin

Erityisesti Elisan yritysasiakkaat ovat olleet kiinnostuneita markkinoiden teknologisesti edistyksellisimmistä malleista, kuten Samsungin Galaxy Foldista ja Apple iPhone 11 -malleista.

– Samsungilla on teknologisesti monipuolinen mallisto, ja taittuvanäyttöinen premium-puhelin oli odotettu lisäys valikoimaan. Monet asiakkaistamme ovat innostuneita uusista teknologisista ratkaisuista ja haluavat tietää niiden hyödyistä. Samsung Galaxy Fold toimii taskussa kulkevana tablettina, jonka tuplanäytöllä saa esimerkiksi online-kokouksessa kätevästi näkyviin sekä videokuvan että jaettavan esityksen samanaikaisesti. Mallin käyttö eroaa tavanomaisen puhelimen käytöstä, joten tarjoamme asiakkaillemme opastusta sen käyttöön myymälöissämme. Suuresta kysynnästä johtuen Apple iPhone 11 -malleja ei valitettavasti riittänyt kaikille halukkaille lokakuussa, mutta näitä tulee lisää saataville marraskuussa, Elisan yritysasiakkaiden liiketoimintajohtaja Petteri Svensson kertoo.

Elisan myydyimmät 5G-puhelimet lokakuussa 2019

1. OnePlus 7 Pro 5G
2. Samsung Galaxy S10 5G 
3. Huawei Mate 20 X 5G
4. ZTE Axon 10 Pro 5G

Elisan myydyimmät puhelimet lokakuussa 2019

Henkilöasiakkaat

1. Samsung Galaxy A10
2. Samsung Galaxy A40
3. OnePlus 7 Pro
4. Samsung Galaxy A50
5. Apple iPhone 11
6. OnePlus 7T
7. Samsung Galaxy S10
8. Honor 7S
9. Samsung Galaxy A20e
10. Apple iPhone 8
11. Apple iPhone 7
12. Honor 20 Lite
13. Nokia 130
14. Samsung Galaxy A70
15. Nokia 7.2

Yritysasiakkaat

1. Samsung Galaxy A40
2. Apple iPhone 8
3. Apple iPhone 11
4. Apple iPhone 11 Pro
5. Samsung Galaxy Xcover 4s
6. Samsung Galaxy A20e
7. Samsung Galaxy A10
8. Apple iPhone 11 Pro Max
9. Samsung Galaxy A70
10. Samsung Galaxy S10e
11. Apple iPhone Xr
12. Samsung Galaxy A50
13. Apple iPhone 7
14. Samsung Galaxy A8
15. OnePlus 7

 

Elisa on tietoliikenne- ja digitaalisten palveluiden edelläkävijä. Asiakkaanamme on 2,8 miljoonaa kuluttajaa, yritystä ja julkishallinnon organisaatiota, ja kattavassa verkossamme on yli 6,2 miljoonaa liittymää. Yhteistyö mm. Vodafonen ja Telenorin kanssa mahdollistaa kansainvälisesti kilpailukykyiset palvelut. Päämarkkina-alueemme ovat Suomi ja Viro, tarjoamme digitaalisia palveluita myös kansainvälisille markkinoille. Elisan osake on noteerattu Nasdaq Helsingissä, vuonna 2018 liikevaihtomme oli 1,83 miljardia euroa ja henkilöstöä 4 800. Vastuullisena suomalaisena markkinajohtajana toimintaamme ohjaa toiminnan jatkuva parantaminen. Lisätietoja www.elisa.fi, Facebookissa @elisasuomi ja Twitterissä @ElisaOy


1.11.2019

Lokakuussa kiinnostivat uutuuspuhelimet ja älykellot

Kännyköiden myyntilistalla nähtiin lokakuussa Samsungin ja Applen voittokulkua. Samsungin A-sarjan mallit kiinnostivat, ja lisäksi Applen syyskuussa lanseeraamat uutuudet siivittivät muidenkin iPhone-mallien myyntiä. Älykelloja on alkuvuonna myyty ennätystahtiin.

”Applen uutuusmallien kysyntä on ylittänyt odotukset, ja alkuvaiheessa tiettyihin malleihin pääsi kertymään jopa jonoa. Nyt saatavuustilanne näyttää hyvältä ja malleja löytyy hyllystä”, Telia Finlandin laiteliiketoiminnasta vastaava johtaja Jussi Vuorinen kertoo.

Lokakuussa kiinnostivat myös puhelinten uudet teknologiat, kun ensimmäiset 5G-puhelimet tulivat Telialle myyntiin ja eSIM-ominaisuudella varustettuja laitteita tuli taas lisää markkinoille. Kaikki Applen uudet puhelimet tukevat eSIMiä, ja Samsung julkaisi uuden eSIM-älykellon. Kaikki kolme lokakuun myydyintä älykelloa on varustettu eSIM-liittymällä, mikä tuo kellon käyttöön vapautta.

Älykellomarkkinoilla on tänä vuonna tapahtunut Suomessa suuri muutos, sillä älykellojen myynti kasvoi tammi-syyskuussa huikeat 92,3 prosenttia verrattuna vastaavaan aikaan vuonna 2018, kertoo Elektroniikan tukkukauppiaiden kodintekniikkaindeksi.

Uudenlainen Tripla-myymälä kiinnostaa

Laitemyynnin vauhdittamisen hyvänä moottorina toimi lokakuussa Helsingin uuteen Tripla-kauppakeskuksen avattu Telia Kauppa, joka keräsi ensimmäisinä viikkoina asiakkaita ennätysmäisesti.

”Täysin uudenlainen myymäläkonsepti on onnistunut loistavasti. Triplan myymälä rakennettiin asiakkaiden toiveita kuunnellen, ja esimerkiksi itsepalvelukassa on ollut todella suosittu”, Jussi Vuorinen kertoo.

Lokakuun myydyimmät puhelimet kuluttajille (suluissa syyskuun sijoitus)

1 (4)     Samsung Galaxy A10
2 (7)     Apple iPhone 8
3 (1)     Samsung Galaxy A40
4 (5)     Apple iPhone 11
5 (3)     Samsung Galaxy A50
6 (-)      Apple iPhone 11 Pro
7 (-)      Apple iPhone 11 Pro Max
8 (-)      Apple iPhone XR
9 (5)     Samsung Galaxy A20e
10 (-)    OnePlus 7T

Lokakuun myydyimmät älykellot (suluissa syyskuun sijoitus)

1 (2)     Apple Watch Series 5 GPS + Cellular
2 (1)     Samsung Galaxy Watch 4G
3 (-)      Samsung Galaxy Watch Active2 4G
4 (-)      Huawei Watch GT2
5 (6)     Apple Watch Series 5 GPS
6 (5)     Samsung Gear S3
7 (7)     Suunto 3 Fitness
8 (3)     Apple Watch Series 4 GPS + Cellular
9 (4)     Samsung Galaxy Watch Active
10 (9)   Apple Watch Series 4 GPS

Lokakuun myydyimmät puhelimet yrityksille (suluissa syyskuun sijoitus)

1 (1)     Samsung Galaxy A40
2 (2)     Samsung Galaxy A8 (2018)
3 (5)     Apple iPhone 8 64GB
4 (3)     Samsung Galaxy A20e 32GB
5 (7)     Apple iPhone 7 32GB
6 (4)     Samsung Galaxy Xcover 4s
7 (6)     Samsung Galaxy A50 128GB
8 (8)     Samsung Galaxy S10 128GB
9 (10)   Samsung Galaxy A70
10 (-)    Apple iPhone 11 64GB

 

Telia on uuden sukupolven kansainvälinen ja paikallisesti vahva operaattori. Autamme luomaan uudenlaisia yhteyksiä ja haluamme helpottaa sinun, yrityksesi ja yhteisösi arkea. Pitkä historiamme Suomessa alkaa jo vuodesta 1855. Sijoitamme joka vuosi suomalaisiin yhteyksiin noin 200 miljoonaa euroa, tarjoamme töitä noin 4000 ihmiselle ja työllistämme välillisesti tuhansia muita.

Vuoden 2018 lopussa noin 4,3 miljoonaa liittymäasiakasta oli valinnut meidät operaattorikseen. Olemme osa kansainvälistä Telia Companya, joka toimii 9 maassa Norjasta Turkkiin. Maailmanlaajuisten yhteyksien ansiosta tarjoamme sinulle parhaat palvelut missä ikinä liikutkin. Tervetuloa mukaan osoitteessa www.telia.fi.


1.11.2019

DNA: Jukka Leinonen vastaamaan Telenorin pohjoismaisesta yhteistyöstä

DNA:n toimitusjohtaja Jukka Leinonen on nimitetty Telenor-konsernin pohjoismaista yhteistyötä koordinoivan Nordic cluster -toiminnon vetäjäksi ja konsernijohtoryhmän jäseneksi. Hän jatkaa DNA:n toimitusjohtajana uuden toimensa ohella.

Osana uutta tehtäväänsä Jukka Leinonen toimii myös Telenorin Tanskan ja Ruotsin tytäryhtiöiden hallitusten puheenjohtajana. Hän raportoi tehtävässään Telenorin konsernijohtajalle Sigve Brekkelle.

- Jukka Leinonen on pitkän linjan telealan johtaja yli 30 vuoden kokemuksella ICT-alasta. Hänellä on ollut keskeinen rooli DNA:n menestyksen rakentamisessa sen nykyiseen vahvaan asemaan. Hän onkin kasvuun keskittyvällä ajattelutavallaan ja kokemuksellaan loistava henkilö johtamaan uutta pohjoismaista klusteriamme ja liittymään osaksi konsernijohtoamme, Telenorin konsernijohtaja Sigve Brekke kommentoi.

Jukka Leinonen on työskennellyt DNA:lla vuodesta 2010 lähtien. Hän aloitti tuolloin DNA:n yritysliiketoiminnan johtajana. Vuonna 2013 hänet valittiin DNA:n toimitusjohtajaksi. Tätä ennen hän työskenteli pitkään silloisella TeliaSoneralla erilaisissa myynnin, markkinoinnin ja tuotehallinnan johtotehtävissä.

- Olen otettu saadessani tämän mielenkiintoisen uuden työtehtävän Telenorilla. Odotan innolla Telenorin liiketoiminnan kehittämistä Pohjoismaissa ja yhteistyön tiivistymistä eri maayhtiöiden välillä. Meillä on paljon mahdollisuuksia yhteistyöhön muun muassa asiakkaiden roaming-palveluissa, yrityksille tarjottavissa palveluissa, 5G:ssä ja IoT:ssä, Jukka Leinonen sanoo.

Tiivis pohjoismainen yhteistyö

Norjalaisesta tietoliikenneyhtiöstä Telenorista tuli 21. elokuuta DNA:n pääomistaja 54 prosentin omistusosuudella. Telenor käynnisti ostotarjouksen lopuistakin DNA:n osakkeista 29. elokuuta. Telenor julkaisi 26. syyskuuta päätöksensä jatkaa ostotarjousta 10. lokakuuta saakka. Jatketun tarjousajan tuloksena Telenor omistaa DNA:sta noin 98 prosenttia ja on ilmoittanut käynnistävänsä ostotarjouksen päättymisen jälkeen osakeyhtiölakiin perustuvan pakollisen lunastusmenettelyn ja lunastavansa loputkin DNA:n osakkeet osakkeenomistajilta.

DNA:n ostaminen on vahvistanut Telenorin asemaa entisestään Pohjoismaissa. Yhtiö on ollut jo ennestään vahva toimija kotimaansa Norjan lisäksi Ruotsissa ja Tanskassa. Yhtiö on kehittämässä tämän alueen eri maayhtiöiden yhteistyötä ja se muodostikin hiljattain uuden pohjoismaisen toiminnon (Nordic cluster), joka keskittyy synergioiden hyödyntämiseen sekä kasvun luomiseen ja asiakaskokemuksen kehittämiseen.

 

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n matkaviestinverkon asiakkaat käyttävät eniten mobiilidataa maailmassa liittymää kohden. Olemme Suomen suurin kaapelioperaattori ja johtava maksu-tv-toimija. DNA:lla on yli 4 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö valittiin Suomen parhaaksi työpaikaksi vuonna 2019 Great Place To Work -tutkimuksessa suurten yritysten sarjassa. Vuonna 2018 liikevaihtomme oli 912 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi ja Facebookissa.

 


31.10.2019

Elisa auttaa maailman lapsia ‒ jokaisesta Nenäpäivänä myydystä puhelimesta 10 euroa Nenäpäivä-keräykseen

Elisa toimii Nenäpäivän kumppanina jo kahdeksatta vuotta.

Elisa tarjoaa lahjoituspuheluiden ja -tekstareiden yhteydet maailman lapsia auttavalle Nenäpäivä-keräykselle tänä vuonna jo kahdeksatta kertaa. Elisa lahjoittaa lisäksi jokaisesta perjantaina 8.11. myymästään puhelimesta 10 euroa Nenäpäivä-keräykseen.

Elisalla on Nenäpäivä-keräyksessä merkittävä rooli: se huolehtii, että Nenäpäivän lahjoitustekstarit ja puhelut löytävät perille. Lisäksi Elisa Kulma Helsingin keskustassa muuttuu jälleen viikon ajaksi Nenäkulmaksi, jossa Yle ja Nenäpäiväsäätiö järjestävät monenlaista liveohjelmaa Nenäviikolla 4.‒8.11. Mukana ovat mm. YleX, Yle Puhe, Yle Vega, Yle Radio Suomi sekä Yle TV2. Nenäkulman päiväkohtainen ohjelma löytyy Elisan Kulman sivuilta.

‒  Nenäpäivä on meille suomalaisena yhtiönä tärkeä yhteistyöhanke, jossa voimme konkreettisesti tehdä työtä maailman lasten terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseksi. Kumppanina mahdollistamme Nenäpäivälle puitteet ja yhteydet, joita tarvitaan lahjoituspuheluihin, Elisan yritysvastuujohtaja Minna Kröger toteaa.

Elisan työntekijät ovat monella tavalla mukana Nenäpäivässä ja saavat myös halutessaan tehdä vapaaehtoistyötä tai käyttää kiky-tunteja vastaamalla lahjoituspuheluihin.

‒ Vapaaehtoistyö on Elisalla luonteva osa henkilöstön osallistumista vastuullisuuteen; jokainen elisalainen saa käyttää yhden työpäivän vuodessa vapaaehtoistyöhön. Elisalaiset ovat aktiivisia osallistumaan monenlaisen hyvän tekemiseen, ja viime vuonna noin 200 meistä teki vapaaehtoistyötä, Kröger lisää.

Nenäpäivässä mukana olevat yhdeksän järjestöä työskentelevät, jotta kaikkein heikoimmassa asemassa olevilla lapsilla olisi mahdollisuus hyvään elämään. Vuonna 2019 Nenäpäivä auttaa lapsia 17 maassa Afrikassa, Aasiassa ja Etelä-Amerikassa. Lue lisää Nenäpäivästä.

Elisa on tietoliikenne- ja digitaalisten palveluiden edelläkävijä. Asiakkaanamme on 2,8 miljoonaa kuluttajaa, yritystä ja julkishallinnon organisaatiota, ja kattavassa verkossamme on yli 6,2 miljoonaa liittymää. Yhteistyö mm. Vodafonen kanssa mahdollistaa kansainvälisesti kilpailukykyiset palvelut. Päämarkkina-alueemme ovat Suomi ja Viro, tarjoamme digitaalisia palveluita myös kansainvälisille markkinoille. Elisan osake on noteerattu Nasdaq Helsingissä, vuonna 2018 liikevaihtomme oli 1,83 miljardia euroa ja henkilöstöä 4 800. Vastuullisena suomalaisena markkinajohtajana toimintaamme ohjaa toiminnan jatkuva parantaminen. Lisätietoja www.elisa.fi, Facebookissa @elisasuomi ja Twitterissä @ElisaOyj.

 


Pages