13.11.2018

Elisa Santa Monican palvelutuotannolle on myönnetty ISO 27001 -tietoturvasertifikaatti

Kiwa Inspecta on myöntänyt Elisa Santa Monican palvelutuotannolle kansainvälisesti tunnustetun ISO/IEC 27001:2013 -sertifikaatin. ISO 27001 on kansainvälinen standardi, joka määrittelee tietoturvallisuuden hallintajärjestelmän vaatimukset. Elisa Santa Monican tietoturvallisuuden hallintajärjestelmä (Information Security Management System, ISMS) on auditoitu syksyn 2018 kuluessa. 

Auditoinnin tarkoituksena on arvioida vastaako hallintajärjestelmä standardin vaatimuksiin ja onko se vakuuttavasti ja vaikuttavasti otettu osaksi päivittäistä toimintaa. Sertifikaatti kattaa Elisa Santa Monica palvelutuotannon, sen prosessit ja järjestelmät.  Arviointiraportissa nostettiin esille positiivisena havaintona, että tietoturvatietoisuus on korkealla tasolla läpi koko organisaation ja tekemisessä näkyy syvä ammattiosaaminen.

– Sertifikaatti on oiva osoitus meidän pitkäjänteisestä työstä tuottaa palveluita laadukkaasti ja tietoturvallisesti asiakkaillemme. Suurin kiitos sertifikaatin meille myöntämisessä kuuluu meidän palvelutuotannon henkilökunnalle, jotka päivittäin toimivat tietoturvallisesti varmistaakseen palveluiden saatavuuden, sanoo johtaja Jorma Niemelä Elisan yritysasiakas-yksiköstä.

– Tietoturva on aina ollut toimintamme keskiössä. Nyt saavutettu ISO 27001-sertifikaatti kertoo asiakkaillemme, että he voivat luottaa palvelutuotantomme käsittelevän suojattavaa tietoa tiukkojen tietoturvallisuusprosessiemme ja toimintatapojemme mukaisesti.

– Elisa Santa Monican tietoturvallisuuden hallintajärjestelmässä näkyy pitkäjänteinen työ hyvien tietoturvakäytäntöjen jalkauttamisessa organisaatioon. Hallintajärjestelmä on selkeästi johtamisen väline ja samalla se tukee myös henkilöstön aloitteellisuutta tietoturvallisuuden jatkuvassa parantamisessa. Standardin henki on hyvin sisäistetty mikä näkyy muun muassa riskienhallinnan käytännöissä, sanoo Kiwa Inspectan pääarvioija Tuukka Haarni.

Tietoturvallisuuden hallintajärjestelmän rakentaminen Elisa Santa Monicalla aloitettiin pari vuotta sitten. Prosessit ja toimintatavat olivat suurelta osin jo olemassa, mutta projekti kokosi ne yhdeksi hallittavaksi ja systemaattiseksi johtamisjärjestelmäksi.

– Tietoturvan jatkuva mittaaminen ja kehittäminen hallintajärjestelmän kautta ovat keskeisimmät osa-alueet, joiden avulla varmistamme palveluiden turvallisen tuottamisen, Niemelä sanoo.

 

Elisa on tietoliikenne-, ICT- ja digitaalisten palveluiden yritys, jonka päämarkkina-alueet ovat Suomi ja Viro. Palvelemme yli 2,8 miljoonaa asiakasta, joilla on yli 6,2 miljoonaa liittymää. Tarjoamme ympäristöystävällisiä palveluita viestimiseen ja viihtymiseen, sekä työvälineitä organisaatioiden toiminnan digitalisoimiseen ja tuottavuuden parantamiseen. Markkinajohtajana olemme edelläkävijä myös uusien verkkoteknologioiden ja -innovaatioiden, kuten 5G:n, kehittämisessä. Yhteistyö mm. Vodafonen ja Telenorin kanssa mahdollistaa kansainvälisesti kilpailukykyiset palvelut. Elisa on julkisesti noteerattu Nasdaq Helsinki Suuret Yhtiöt -listalla, osakkeenomistajia on noin 190 000. Liikevaihto vuonna 2017 oli 1,79 miljardia euroa ja henkilöstöä 4 700 13 maassa. www.elisa.fi, Facebookissa (@elisasuomi) ja Twitterissä (@ElisaOyj).


8.11.2018

Elisa kehitti seitsemän tekoälyprototyyppiä yhdessä startupien kanssa

Seitsemän ympäri maailmaa saapuneen tekoälystartupin joukosta kolme jatkaa finaaliin Elisan AI Co-Creation Challengessa. Finalistijoukkueet pyrkivät tuottamaan Elisan asiakkaille lisäarvoa tekoälyä hyödyntäen. Seuraavaksi joukkueet jatkavat Slushiin, jossa he pitchaavat ideansa 50 000 euron pääpalkinnon toivossa.

Kolme Slushissa pitchaavaa finalistia ovat: Lifemote, joka ennustaa kodin WiFi-yhteyksien häiriötilanteet ennen kuin niistä syntyy todellista ongelmaa asiakkaalle. Signality hyödyntää tietokonenäköä luodakseen urheiluvideoista reaaliaikaisia ja käyttäjälle personoituja tilastoja ja analyyseja. Nitor on puolestaan suunnitellut Elisan kauppoihin tunnepäiväkirjapalvelua (emotion tracking), jonka avulla pystytään parantamaan asiakaskokemusta.

– Elisa Co-Creation Challenge on erityisen mielenkiintoinen konsepti, sillä se yhdistelee rentoa, nopeatempoista startup-asennetta sekä kykyä pohtia konkreettisia mahdollisuuksia yhdessä ison yhtiön kanssa niin, että jokainen voittaa. Kilpailevat startupit ovat innovatiivisia, kunnianhimoisia ja elinkaarellaan hyvin eri vaiheissa. Skaala onkin virkistävän laaja, ja haluan ehdottomasti nähdä lisää tällaista tulevaisuudessa, sanoo tietotekniikan tutkija, Aalto-yliopiston apulaisprofessori sekä Principal Research Scientist NVIDIA:ssa, Jaakko Lehtinen.

– Tekoälystä on tulossa liiketoimintaan alati voimakkaampi ja merkittävämpi osa-alue, kun datamäärät ja tietokoneiden tehot kasvavat. Uusien tekoälytuotteiden ja -palveluiden luominen alkaa nopeilla kokeiluilla. Juuri siitä Elisa AI Co-Creation Challengessa on kyse, jatkaa Elisan uusista palveluista vastaava johtaja Henri Korpi.

Kilpailun finaali järjestetään 5.12. klo 10.00–10.30 Slush Helsingissä, jolloin finalistijoukkueet pitchaavat tuotteensa ja taistelevat 50 000 euron päävoitosta.

 

Elisa on tietoliikenne-, ICT- ja digitaalisten palveluiden yritys, jonka päämarkkina-alueet ovat Suomi ja Viro. Palvelemme yli 2,8 miljoonaa asiakasta, joilla on yli 6,2 miljoonaa liittymää. Tarjoamme ympäristöystävällisiä palveluita viestimiseen ja viihtymiseen, sekä työvälineitä organisaatioiden toiminnan digitalisoimiseen ja tuottavuuden parantamiseen. Markkinajohtajana olemme edelläkävijä myös uusien verkkoteknologioiden ja -innovaatioiden, kuten 5G:n, kehittämisessä. Yhteistyö mm. Vodafonen ja Telenorin kanssa mahdollistaa kansainvälisesti kilpailukykyiset palvelut. Elisa on julkisesti noteerattu Nasdaq Helsinki Suuret Yhtiöt -listalla, osakkeenomistajia on noin 190 000. Liikevaihto vuonna 2017 oli 1,79 miljardia euroa ja henkilöstöä 4 700 13 maassa. www.elisa.fi, Facebookissa (@elisasuomi) ja Twitterissä (@ElisaOyj).


7.11.2018

Elisa Viihteen alkuperäissarja Ivalo (Arctic Circle) saa ensi-iltansa 21.12.2018 – Elisa Viihteen tähän mennessä mittavimman sarjan traileri katsottavissa

Iina Kuustosen, Pihla Viitalan ja nimekkäiden saksalaisnäyttelijöiden Maximilian Brücknerin ja Clemens Schickin tähdittämän Elisa Viihteen alkuperäissarjan Ivalon (Arctic Circle) traileri on nyt katsottavissa täällä. Huhtikuussa 2018 Cannesin MIPDrama Buyers Summitissa kuuden kiinnostavimman uuden draamasarjan joukkoon valitun Ivalon ensimmäiset jaksot tulevat katsottaviksi Elisa Viihteen Aitioon 21.12.2018.

Sarjan tarina saa alkunsa kun ivalolainen poliisi Nina Kautsalo (Iina Kuustonen) löytää kahlehditun naisen syrjäisen erämaamökin kellarista. Naisesta löytyy tappavan vaarallinen virus, joten paikalle kutsutaan saksalainen virusasiantuntija Thomas Lorenz (Maximilian Brückner). Kun virusta ei saada eristettyä, joutuvat Nina ja Thomas tahtomattaan tapahtumien keskipisteeseen. Kilpajuoksu aikaa vastaan alkaa ja täyden epidemian estäminen vaatii Ninalta ja Thomasilta äärimmäisiä uhrauksia Lapin hyytävässä talvessa.

Kuvauksia ääriolosuhteissa

Kansainvälistä rikossarjaa kuvattiin pääosin Inarin ja Utsjoen jylhissä ja lumisissa maisemissa, kovissa pakkaslukemissa. Sata päivää kestäneiden kuvausten aikana pakkanen oli kovimmillaan liki neljäkymmentä astetta ja kameroita pidettiin pakkasessa käynnissä toppatakkien ja hiustenkuivaajien avulla.

Mukana nimekkäitä kotimaisia ja kansainvälisiä näyttelijöitä

Ivalolaista poliisia Nina Kautsaloa esittävä Iina Kuustonen  harjoitteli rooliaan varten muun muassa taistelulajeja ja aseen käyttöä. Kuustosen kanssa ensimmäistä kertaa yhdessä näyttelevä Pihla Viitala esittää Nina Kautsalon kolhuja elämässään kokenutta siskoa Maritaa. Sarjan keskiössä ovat myös saksalaistähti Maximilian Brückner (War Horse), Clemens Schick (Casino Royale) ja islantilainen Joi Johannsson (Rig 45).

Ivalon muissa keskeisissä rooleissa näyttelevät Jari Virman, Janne Kataja, Taneli Mäkelä, Kari Ketonen, Susanna Haavisto ja Maria Ylipää. Lisäksi sarjassa nähdään muun muassa Mikko Leppilampi, Inka Kallén ja Kari Hietalahti.

Ivalon ohjaa kansainvälistä uraa tehnyt suomalaissyntyinen ja Saksassa asuva Hannu Salonen (Shades of Guilt), jonka viimeisimpiin töihin lukeutuva Murder by the Lake on rikkonut katsojaennätyksiä Saksassa. Sarjan tuottavat Pohjoismaiden suurin indie-tuotantoyhtiö Yellow Film & TV sekä yksi Euroopan suurimmista tuotantoyhtiöistä Bavaria Fiction. Ivalon (Arctic Circle) kansainvälisestä levityksestä vastaa ranskalainen Lagardère Studios Distribution, joka on alan keskeinen toimija Euroopassa.

Elisa Viihde on julkaissut vuodesta 2014 alkaen 12 alkuperäissarjaa, joita ovat muun muassa Sipoon herttua, Jättekiva, Kolmistaan, Downshiftaajat, Konttori ja Bullets. Vuoden 2019 sarjoista on julkistettu rikosdraama Kaikki synnit ja vakoojatrilleri Nyrkki.

 

Aitio on Elisa Viihteen oma ohjelmakirjasto, josta kuka tahansa voi katsoa elokuvia ja sarjoja kiinteällä kuukausimaksulla rajoituksetta. Vuonna 2013 lanseerattu ohjelmakirjasto tarjoaa laajimman valikoiman kotimaisia elokuvia ja klassikkosarjoja sekä useita Elisa Viihteen alkuperäissarjoja.

Elisa Viihde on Suomen suosituin viihdepalvelu. Elisa Viihde on kaikki, mitä viihtymiseen tarvitset – alkuperäissarjoja, eniten kotimaisia elokuvia, kansainvälisiä uutuuselokuvia, kattava tv-ohjelmatarjonta ja urheilua, jota et muualta näe. Palvelussa on monipuolinen valikoima tilausvideopalveluita, videovuokraamo sekä maksu-TV-paketteja. Elisan viihdepalveluista nauttii yli 300 000 kotitaloutta. www.elisa.fi/viihde

Elisa on tietoliikenne-, ICT- ja digitaalisten palveluiden yritys, jonka päämarkkina-alueet ovat Suomi ja Viro. Palvelemme yli 2,8 miljoonaa asiakasta, joilla on yli 6,2 miljoonaa liittymää. Tarjoamme ympäristöystävällisiä palveluita viestimiseen ja viihtymiseen, sekä työvälineitä organisaatioiden toiminnan digitalisoimiseen ja tuottavuuden parantamiseen. Markkinajohtajana olemme edelläkävijä myös uusien verkkoteknologioiden ja -innovaatioiden, kuten 5G:n, kehittämisessä. Yhteistyö mm. Vodafonen ja Telenorin kanssa mahdollistaa kansainvälisesti kilpailukykyiset palvelut. Elisa on julkisesti noteerattu Nasdaq Helsinki Suuret Yhtiöt -listalla, osakkeenomistajia on noin 190 000. Liikevaihto vuonna 2017 oli 1,79 miljardia euroa ja henkilöstöä 4 700 13 maassa. www.elisa.fi, Facebookissa (@elisasuomi) ja Twitterissä (@ElisaOyj).

Yellow Film & TV on palkittu suomalainen tuotantoyhtiö. Yli kahdenkymmenen vuoden ajan toiminut Yellow Film & TV  on Pohjoismaiden suurin indietuotantoyhtiö. Yhtiö on erikoistunut käsikirjoitettuihin tv-tuotantoihin,  laadukkaisiin elokuviin, draamaan, komediaan, viihteeseen ja urheiluun. 


6.11.2018

Telialle voitto Digimenestyjät 2019 -tutkimuksessa – Euroopan ykkönen digitaalisessa asiakkuudenhallinnassa

Telia Finland ampaisi kärkeen BearingPointin tekemässä Digimenestyjät 2019 -tutkimuksessa ja palkittiin tiistaina Suomen parhaana digitaalisena yrityksenä. Yhtiö ohitti näin viime vuoden voittajan DNA:n, joka tuli toiselle sijalle. Telian osaaminen oli erityisen vahvaa digitaalisessa asiakkuudenhallinnassa, josta yhtiö pokkasi ykköstilan kaikista tutkituista eurooppalaisista yrityksistä.

”Tänä päivänä asiakas odottaa, että voi itse valita kanavan, jota kautta hakee palvelua. Tavoitteemme on olla yritys, johon asiakkaat kokevat voimakasta yhteyttä. Haluamme huolehtia, että meidän kanssamme on helppo asioida monikanavaisesti, myös digitaalisesti. Panostamme toimintakulttuuriin, jossa korostuu ennen kaikkea asiakkaan äänen kuunteleminen. Asiakastutkimukset ja datan hyödyntäminen ovat tässä oleellinen työkalu. Yli 50 000 jäseninen Telia-yhteisö, Telian Liiga sekä vastalanseerattu täysin digitaalinen liittymämme, Telia Dot, toimivat hyvinä esimerkkeinä siitä, miten olemme rakentaneet tuotteitamme ja palvelujamme asiakkaiden tarpeiden pohjalta”, sanoo Telian asiakaspalvelujohtaja Riikka Vänskä.

Vänskä kertoo, että Digimenestyjät 2019 -palkintoa ei olisi voitettu ilman jokaisen telialaisen panosta.

”Oli iso kunnia vastaanottaa voitto Telian puolesta. Kiitos kuuluu kaikille asiakkaillemme, mutta myös jokaiselle telialaiselle ja yhteistyökumppaneillemme. Teemme yhdessä työtä asiakkaiden luottamuksen saavuttamiseksi ja odotusten lunastamiseksi”, Vänskä sanoo.

BearingPointin vuosittainen Digimenestyjät-tutkimus on mitannut yritysten digitaalista kyvykkyyttä vuodesta 2013 lähtien. Tänä vuonna mukana oli 593 yritystä 25 toimialalta kahdeksasta eri maasta. Yritysten digitaalisia kyvykkyyksiä analysoidaan kuudessa ulottuvuudessa: digitaalisessa markkinoinnissa, digitaalisessa tuotekokemuksessa, verkkokaupassa, asiakashallinnassa, mobiilikokemuksessa ja sosiaalisessa mediassa. Tavoitteena on arvioida vertailukelpoisesti ja monipuolisesti yrityksen digitaalista kehitystä erityisesti asiakaskokemuksen näkökulmasta.


Lisää tietoa tutkimuksesta täällä: https://www.bearingpoint.com/en-fi/our-success/digital-leaders

Telia on uuden sukupolven kansainvälinen ja paikallisesti vahva operaattori. Autamme luomaan uudenlaisia yhteyksiä ja haluamme helpottaa sinun, yrityksesi ja yhteisösi arkea. Pitkä historiamme Suomessa alkaa jo vuodesta 1855. Sijoitamme joka vuosi suomalaisiin yhteyksiin noin 200 miljoonaa euroa, tarjoamme töitä noin 3500 ihmiselle ja työllistämme välillisesti tuhansia muita.

Vuoden 2017 lopussa noin 4,2 miljoonaa liittymäasiakasta oli valinnut meidät operaattorikseen. Olemme osa kansainvälistä Telia Companya, joka toimii 11 maassa Norjasta Turkkiin. Maailmanlaajuisten yhteyksien ansiosta tarjoamme sinulle parhaat palvelut missä ikinä liikutkin. Tervetuloa mukaan osoitteessa www.telia.fi.


6.11.2018

Etämittaus helpottaa nyt verenohennuspotilaiden elämää Keski-Pohjanmaalla

Keski-Pohjanmaan sosiaali- ja terveyspalvelukuntayhtymä Soite on onnistuneen koekäyttöjakson jälkeen päättänyt laajentaa Elisa Etämittauksen käyttöä verenohennuspotilaiden seurantaan. Verenohennuslääkkeiden kanssa elämisestä tulee näin entistä joustavampaa, ja terveydenhuollon ammattilaisilta vapautuu aikaa akuuteimmille vastaanottokäynneille. Hyödyt korostuvat alueilla, joissa matka lähimpään sairaalaan voi olla pitkäkin.

Elisa Etämittaus -palvelulla voidaan nyt seurata myös verenohennuspotilaiden hoitotasapainoa sekä tarjota potilaalle mahdollisuus omahoitoon. Potilaat voivat tehdä mittaukset ajasta ja paikasta riippumatta. Omahoidossa potilas voi myös halutessaan säädellä omaa lääkitystään, mikä tutkitusti sitouttaa potilaat paremmin hoitoon ja vaikuttaa myönteisesti hoitotasapainoon.

Useat eri terveyspalveluiden tarjoajat etsivät tällä hetkellä etämittaukselle otollisia toimintamalleja. Myös potilaat ovat entistä tottuneempia digitaalisten palvelujen käytössä ja suosivat mielellään digitaalista ratkaisua, jos sellainen on saatavilla. Laboratoriokäynnit eivät enää rajoita elämää, vaan aikaa jää muun muassa harrastuksiin ja matkustamiseen: etänä toteutettu INR-mittaus vie aikaa vain viisi minuuttia.

Soite Keski-Pohjanmaalla on positiivisten kokemusten saattelemana päättänyt edetä koekäytön jälkeen etämittauksen laajempaan hyödyntämiseen.

– Lähdimme koekäyttämään Elisa Etämittausta verenohennuspotilailtamme saadun palautteen pohjalta. Saimme useita potilaspalautteita, joissa kyseltiin mahdollisuutta mitata INR-arvo itse. Koekäytön aikana kertyneen kokemuksen ja käyttäjien antaman palautteen perusteella näimme, että jatkamme etämittauspalvelun eteenpäin viemistä Soitessa. Potilaiden sitoutuminen omahoitoon koekäyttöjakson aikana oli selkeästi positiivinen asia, joka myös ilmeni heidän parantuneena hoitotasapainonaan, kertoo Soiten vastaanottopalvelujen palvelualuejohtaja Annika Ollikainen.

Elisa on ollut ratkaisemassa terveydenhuollon haasteita jo lähes kaksikymmentä vuotta. Yli miljoonan suomalaisen terveydenhuoltoprosessit kulkevat Elisan toimittamien järjestelmien kautta. Etämittaus osana hoitoprosessien digitalisointia mahdollistaa nopeamman toipumisen ja terveemmän arjen. Terveydenhuoltokäyntien määrä vähenee, ja ammattilaisilta vapautuu aikaa eniten apua tarvitseville potilaille.

– Yhä useampi suomalainen käyttää digitaalisia ratkaisuja omasta terveydestä huolehtimiseen. Elisa Etämittauksen käyttäjät myös suosittelevat palvelua, sillä se helpottaa sekä potilaiden että terveydenhuollon ammattilaisten arkea tuottaen samalla merkittäviä hyötyjä koko suomalaiselle terveydenhuoltojärjestelmälle”, toteaa Elisan Terveydenhuollon ratkaisuista vastaava johtaja Joel Karjalainen.

 

Elisa on tietoliikenne-, ICT- ja digitaalisten palveluiden yritys, jonka päämarkkina-alueet ovat Suomi ja Viro. Palvelemme yli 2,8 miljoonaa asiakasta, joilla on yli 6,2 miljoonaa liittymää. Tarjoamme ympäristöystävällisiä palveluita viestimiseen ja viihtymiseen, sekä työvälineitä organisaatioiden toiminnan digitalisoimiseen ja tuottavuuden parantamiseen. Markkinajohtajana olemme edelläkävijä myös uusien verkkoteknologioiden ja -innovaatioiden, kuten 5G:n, kehittämisessä. Yhteistyö mm. Vodafonen ja Telenorin kanssa mahdollistaa kansainvälisesti kilpailukykyiset palvelut. Elisa on julkisesti noteerattu Nasdaq Helsinki Suuret Yhtiöt -listalla, osakkeenomistajia on noin 190 000. Liikevaihto vuonna 2017 oli 1,79 miljardia euroa ja henkilöstöä 4 700 13 maassa. www.elisa.fi, Facebookissa (@elisasuomi) ja Twitterissä (@ElisaOyj).

Elisa Etämittaus on älypuhelimella käytettävä sovellus, joka välittää mittaustulokset automaattisesti mittauslaitteelta terveydenhuollon ammattilaisten hyödynnettäväksi. Sovelluksella on mahdollista seurata myös astmaa, verenpainetta ja verensokeria. Uusia mittaustyyppejä lisätään palveluun jatkuvasti. Sovellus muistuttaa ja ohjaa mittausten tekemisessä sekä tarvittaessa pyytää lisätietoja.


5.11.2018

Youtubessa miljoonia katsojia keränneen Biisonimafian uusi elokuva yksinoikeudella Elisa Viihteeseen

Joulukuun 5. päivä ensi-iltansa saavaa, Biisonimafian kolmatta elokuvaa, MC Helper 3 -komediaa tähdittävät mm. Viivi Pumpanen, Janni Hussi ja Essi Unkuri.

Youtubessa  julkaisemillaan videoilla 50 miljoonaa katselua vuosittain keräävä sketsiryhmä Biisonimafia julkaisee seuraavan elokuvansa yksinoikeudella Elisa Viihteessä. MC Helper 3 on mopokerhojen maailmaan sijoittuva elokuva, jonka pääosissa nähdään legendaaristen Biisonimafia-hahmojen lisäksi myös mm. Viivi Pumpanen, Janni Hussi ja Essi Unkuri. Biisonimafian tuottaman elokuvan on ohjannut Kaitsu Rinkinen.

Janne Kaperin ja Kaitsu Rinkisen vuonna 2006 perustama Biisonimafia on innoissaan yhteistyöstä Elisa Viihteen kanssa.

– Olemme aiemmin toimineet lähinnä mainosrahojen turvin, joten nyt on ollut mahtavaa edistää käsikirjoitusta pelkästään elokuvan sisällön ehdoin. Olemme voineet viedä ideoita pidemmälle ja toimia täysin omien ehtojemme mukaan. Elisa Viihteen kanssa on ollut huippua tehdä töitä, sillä rahoituksen lisäksi saimme avuksemme myös ammattidramaturgin. Siitä on ollut huikeasti apua, kommentoi elokuvan käsikirjoittanut Biisonimafian perustaja Kaitsu Rinkinen.

– MC Helper 3 on asiakkaillemme uudentyyppistä sisältöä, tekijöille mahdollisuus tavoittaa uusia katsojia ja meille tapa kehittää palvelua uudenlaisten kokeilujen kautta, kertoo Elisa Viihteen sisältöliiketoiminnan johtaja Ani Korpela.

Tämä Etelä-Savossa ja Keski-Suomessa kesän aikana kuvattu fantasiakomedia on jatkoa Biisonimafian Youtube-kanavalla julkaistuille MC Helper -lyhytelokuville. MC Helper -komedioissa käsitellään aikuisten ongelmia lasten maailmassa. Pienmoottoribensiini haisee, mopot pärisevät ja parisuhteet paukkuvat, kun kuvitteellinen tuplatauriinilla terästetty alamaailma nielee syövereihinsä kaiken ympäriltään.

Rooleissa:
Viivi Pumpanen - Linda
Janni Hussi - Tauriiniterhi
Ilona Chevakova - Hammaskeiju
Essi Unkuri - Unkuri
Mariam Sotamaa - Ilo-alina
Tuomas Rinkinen - Töhö
Sami Kemell - Kullervo
Sami Huhtala - Laari
Janne Kaperi - Liima
Kaitsu Rinkinen - Räkä

Tuotantoyhtiö: 
Biisonimafia, http://www.biisonimafia.net

 

Elisa on tietoliikenne-, ICT- ja digitaalisten palveluiden yritys, jonka päämarkkina-alueet ovat Suomi ja Viro. Palvelemme yli 2,8 miljoonaa asiakasta, joilla on yli 6,2 miljoonaa liittymää. Tarjoamme ympäristöystävällisiä palveluita viestimiseen ja viihtymiseen, sekä työvälineitä organisaatioiden toiminnan digitalisoimiseen ja tuottavuuden parantamiseen. Markkinajohtajana olemme edelläkävijä myös uusien verkkoteknologioiden ja -innovaatioiden, kuten 5G:n, kehittämisessä. Yhteistyö mm. Vodafonen ja Telenorin kanssa mahdollistaa kansainvälisesti kilpailukykyiset palvelut. Elisa on julkisesti noteerattu Nasdaq Helsinki Suuret Yhtiöt -listalla, osakkeenomistajia on noin 190 000. Liikevaihto vuonna 2017 oli 1,79 miljardia euroa ja henkilöstöä 4 700 13 maassa. www.elisa.fi, Facebookissa (@elisasuomi) ja Twitterissä (@ElisaOyj).


1.11.2018

Apple kaksoisvoittoon lokakuun kännyköiden myyntitilastoissa – uutuusmalleissa toimii nyt eSIM

01.11.2018, 08:00

Apple karkasi kaksoisvoittoon Telia Finlandin kännyköiden myyntilistalla lokakuussa. Kokonaisuudessaan listalla nähtiin paljon muutoksia.

”Applen iPhone Xs-uutuus nousi odotetusti listan kärkeen. Applen uutuusmallit ovat ensimmäisiä älypuhelimia, joihin voi hankkia eSIM-liittymän, eli liittymän ilman perinteistä sim-korttia. Telian viime kuussa Samsungin älykellon myötä aloittama eSIM-aikakausi laajenee nyt siis myös älypuhelimiin”, Telia Finlandin laiteliiketoiminnasta vastaava johtaja Jussi Vuorinen kertoo.

Uutuusmallien lisäksi listalle nousi myös edullisempia kampanjamalleja Telian perinteisten Luurinmetsästyspäivien ansiosta.

Yritysasiakkaat suosivat Samsungia

Yritysasiakkaiden Top10-lista oli lokakuussa Samsungin voittokulkua, sillä merkki kahmi itselleen seitsemän sijaa kymmenestä.

”Galaxy A8 kasvatti voimakkaasti omaa sijoitustaan nousten myydyimmäksi tuotteeksi. Uutuuksina listalle nousivat Galaxy J6 ja Galaxy S9”, Data-Infon toimitusjohtaja Kimmo Sulin kertoo.

Tiedossa mielenkiintoinen loppuvuosi

”Loppuvuosi on kännykkämarkkinoilla aina mielenkiintoinen, silläBlack Friday ja joulunaika saavat ihmiset perinteisesti vaihtamaan ahkerasti puhelimiaan uusiin”, Jussi Vuorinen kertoo.

Lisäksi monet valmistajat lanseeraavat loppuvuodesta kiinnostavia uutuusmalleja. Yksi niistä on OnePlus 6T, joka tulee Telialle myyntiin neljä päivää muita operaattoreita aiemmin. Myynti alkaa jo perjantaina 2.11. Telian ja OnePlusin järjestämissä pop-up-myyntitapahtumissa kolmessa kaupungissa.

Pop-up-myyntitapahtumat perjantaina 2.11. klo 16–20

  • Telia Kauppa, Kamppi, Urho Kekkosen katu 1, Helsinki
  • Telia Kauppa, Valkea, Isokatu 25, Oulu
  • Telia Kauppa, Skanssi, Skanssinkatu 10, Turku

OnePlusin edellinen malli, OnePlus 6, viihtyi Telian kännyköiden myyntitilaston kärjessä huimat viisi kuukautta.

Lokakuun myydyimmät puhelimet kuluttajien osalta (suluissa syyskuun sijoitus)

1 (3)     Apple iPhone Xs / Xs Max
2 (2)     Apple iPhone 8 / 8 plus
3 (-)      Huawei Mate 10 lite
4 (1)     OnePlus 6
5 (5)     Samsung Galaxy S9 / S9+
6 (-)      Huawei Y6 2018
7 (-)      Apple iPhone 7 / 7 plus
8 (-)      Apple iPhone 6s
9 (-)      Samsung Galaxy J6 2018
10 (6)   Samsung Galaxy A8

Lokakuun myydyimmät puhelimet yritysten osalta (suluissa syyskuun sijoitus)

1 (5)     Samsung Galaxy A8 (2018)
2 (1)     Samsung Galaxy A6 (2018)
3 (-)      Samsung Galaxy J6 (2018)
4 (2)     Samsung Galaxy J5 (2017)
5 (4)     Nokia 6 (2018)
6 (6)     Apple iPhone 8 64GB
7 (9)     Apple iPhone 7 32GB
8 (3)     Samsung Galaxy Xcover 4
9 (8)     Samsung Galaxy S8
10 (-)    Samsung Galaxy S9

 

Telia on uuden sukupolven kansainvälinen ja paikallisesti vahva operaattori. Autamme luomaan uudenlaisia yhteyksiä ja haluamme helpottaa sinun, yrityksesi ja yhteisösi arkea. Pitkä historiamme Suomessa alkaa jo vuodesta 1855. Sijoitamme joka vuosi suomalaisiin yhteyksiin noin 200 miljoonaa euroa, tarjoamme töitä noin 3500 ihmiselle ja työllistämme välillisesti tuhansia muita.

Vuoden 2017 lopussa noin 4,2 miljoonaa liittymäasiakasta oli valinnut meidät operaattorikseen. Olemme osa kansainvälistä Telia Companya, joka toimii 11 maassa Norjasta Turkkiin. Maailmanlaajuisten yhteyksien ansiosta tarjoamme sinulle parhaat palvelut missä ikinä liikutkin. Tervetuloa mukaan osoitteessa www.telia.fi.


1.11.2018

Elisan lokakuun myydyimmät puhelimet: Uudesta OnePlusista odotetaan myyntihittiä

01.11.2018, 08:00

Toukokuusta asti kuluttajien kärkipaikkaa pitänyt OnePlus 6 pysyi kuluttajien myydyimpänä puhelimena, ja lokakuun lopussa julkaistun uuden OnePlus 6T:n ennakkotilausmäärä enteilee tulevaa myyntimenestystä. Applen syyskuussa lanseeraama iPhone XS vahvisti lokakuussa asemaansa kuluttajien puhelimena. 

Kuluttajien myydyimpien listalla näkyy monipuolisesti erilaisia puhelinmalleja, joilla on oma kannattajakuntansa.

– Myydyimpien puhelinten suurikokoiset ja laadukkaat näytöt mahdollistavat monipuolista puhelimen käyttöä – samalla ne kuluttavat myös enemmän virtaa kuin pienikokoisemmat näytöt. Moni asiakas hankkiikin nykyään puhelimen ostamisen yhteydessä nopeaan lataukseen kykenevän laturin. Usean puhelinmallin lataus onnistuu pikalaturilla jopa puolessa tunnissa. Myös helposti mukana kulkevat varavirtalähteet ovat asiakkaidemme suosiossa, ja tehokkaimmilla malleilla voi ladata puhelimen lisäksi vaikkapa kannettavan tietokoneen, vinkkaa Elisan henkilöasiakkaiden liiketoimintajohtaja Jan Virkki.

Tänä syksynä on julkaistu poikkeuksellisen paljon uusia puhelinmalleja, ja moni valmistaja julkaisi iPhone XS:n lanseerauksen jälkeen oman uutuusmallinsa. Esimerkiksi Samsung Galaxy Note 9:ää, Sony Xperia XZ3:a, Huawei Mate 20 Pro:ta ja OnePlus 6T:tä yhdistää laadukas ja suurikokoinen näyttö.

– OnePlus 6T:tä on tilattu ennakkoon niin runsaasti, että odotamme sen nousevan marraskuun myydyimpien puhelinten kärkisijoille, Virkki kertoo.

Myös yrityksissä suositaan laadukkaiden näyttöjen älypuhelimia, ja puhelimen suojaamisen tärkeyteen on havahduttu osana normaalia kustannusten hallintaa.

– Myydyimpien puhelinten keskihinta on noussut jo useamman vuoden ajan. Merkittävin syy keskihinnan nousulle on se, että yritykset haluavat hyödyntää entistä suurempien ja laadukkaampien näyttöjen luomia mahdollisuuksia. Näyttö on myös puhelimen herkimmin rikkoontuva ja kallein osa, minkä johdosta yritykset ovat havahtuneet puhelimen suojaamisen merkitykseen. Esimerkiksi yritysasiakkaiden hankkimien suojakuorten ja panssarilasien myynti on kasvanut noin 50 prosenttia viime vuodesta. Laitteet hankitaan myös yhä useammin palveluna, joka sisältää vakuutusominaisuuksia, kuten tavanomaista pidemmän takuuajan tai vahinkopalvelun, jossa laitteen kuukausimaksuun sisältyy esimerkiksi näytön hajoamisesta aiheutuvat korjauskustannukset, kertoo Elisan yritysasiakkaiden liiketoimintajohtaja Petteri Svensson.

Myydyimmät puhelimet lokakuussa 2018

Henkilöasiakkaat    

1. OnePlus 6
2. Huawei Mate 10 Lite
3. Samsung Galaxy S9
4. Nokia 130
5. Honor 10
6. Apple iPhone XS Max 
7. Apple iPhone XS
8. Apple iPhone SE
9. Honor 7S
10. Apple iPhone 8
11. Huawei P Smart
12. Samsung Galaxy J6  
13. Huawei Nova 3
14. Samsung Galaxy S8 
15. Apple iPhone 7

Yritysasiakkaat   

1. Apple iPhone 8
2. Samsung Galaxy J5
3. Samsung Galaxy A6
4. OnePlus 6
5. Apple iPhone 7
6. Samsung Galaxy S8
7. Apple iPhone XS
8. Samsung Galaxy Xcover 4  
9. Apple iPhone 8 Plus
10. Samsung Galaxy A8
11. Samsung Galaxy S9
12. Nokia 3.1
13. Apple iPhone XS Max
14. Samsung Galaxy J6
15. Apple iPhone X

Elisa on tietoliikenne-, ICT- ja digitaalisten palveluiden yritys, jonka päämarkkina-alueet ovat Suomi ja Viro. Palvelemme yli 2,8 miljoonaa asiakasta, joilla on yli 6,2 miljoonaa liittymää. Tarjoamme ympäristöystävällisiä palveluita viestimiseen ja viihtymiseen, sekä työvälineitä organisaatioiden toiminnan digitalisoimiseen ja tuottavuuden parantamiseen. Markkinajohtajana olemme edelläkävijä myös uusien verkkoteknologioiden ja -innovaatioiden, kuten 5G:n, kehittämisessä. Yhteistyö mm. Vodafonen ja Telenorin kanssa mahdollistaa kansainvälisesti kilpailukykyiset palvelut. Elisa on julkisesti noteerattu Nasdaq Helsinki Suuret Yhtiöt -listalla, osakkeenomistajia on noin 190 000. Liikevaihto vuonna 2017 oli 1,79 miljardia euroa ja henkilöstöä 4 700 13 maassa. www.elisa.fi, Facebookissa (@elisasuomi) ja Twitterissä (@ElisaOyj).


1.11.2018

DNA:n myydyimmät puhelimet lokakuussa 2018

1.11.2018 08:00

Huawei ja Apple ottivat lokakuussa eniten sijoituksia DNA:n myydyimpien puhelimien Top 15 -listalla. Komean loikan listan kärkeen teki Nokia 6.1.

DNA:n lokakuun Top 15 -listalla on edustettuna kaikkiaan viisi eri puhelinmerkkiä, ja jokaiselta niistä mahtui yksi malli viiden myydyimmän puhelimen joukkoon. Eniten yksittäisiä malleja lokakuun myydyimpien puhelimien listalla – kaikkiaan viisi – on Huaweilla, ja seuraavana on Apple neljällä mallilla. Honor, Nokia ja Samsung ovat jokainen edustettuna kahdella puhelinmallilla.

Listaykköseksi noussut Nokia 6.1 ja kakkossijasta kiinni pitänyt Huawei Mate 10 Lite olivat myyntiluvuiltaan keskenään lähes tasaväkinen mutta muihin nähden ylivoimainen kaksikko. Apple iPhone 8 nousi kolmannelle sijalle, heti perässään Samsung Galaxy S8. Viime kuun tähtimalli Honor 10 jatkaa edelleen hyvissä asemissa listan viidentenä.

”On ollut mukava huomata, että Nokia-laitteiden kysyntä kasvaa kuukausi kuukaudelta. Nyt upea ykköspaikka meni keskihintaiselle Nokia 6.1 puhelimelle, joka palvelee erittäin hienosti arjen askareissa. Nokia on luvannut päivittää laitteittaan ahkerasti, ja tämä suosikkipuhelin saakin juuri nyt Android 9 -käyttöjärjestelmäpäivityksen”, kertoo DNA Kaupan toimitusjohtaja Sami Aavikko.

Lokakuun Top 15:een mahtui myös kolme kokonaan uutta listatulokasta – paljon mielenkiintoa herättäneet uutuudet edustavat kolmea eri hintaluokkaa. Samsung Galaxy J6 on edullinen mutta silti toiminnoiltaan monipuolinen puhelin, laajalla näytöllä varustettu Nokia 7 Plus asettuu keskihintaluokkaan, ja Applen uusi huippupuhelin iPhone XS edustaa premium-hintaluokkaa.

DNA:n valikoimassa ovat jatkossa myös OnePlus-puhelimet.

”Olemme saaneet asiakkailtamme paljon kyselyitä OnePlus -puhelimiin liittyen, joten on ilo kertoa, että jatkossa nämäkin laitteet saa kätevästi joko nettikaupastamme tai maan laajimman myymäläverkoston DNA Kauppa - myymälöistä. OnePlus tarjoaa erittäin hyvää vastinetta rahalle, kun paljon huippuominaisuuksia on puristettu mahdollisimman hyvään hintaan”, Sami Aavikko kertoo.

OnePlus 6T -lippulaivamallin ennakkomyynti käynnistyi DNA:n myyntikanavissa tämän viikon tiistaina ja varsinainen myynti alkaa tiistaina 6. marraskuuta DNA:n nettikaupassa sekä kaikissa DNA Kaupan myymälöissä. Erityiset OnePlus-myynninaloitustapahtumat järjestetään tuolloin seuraavissa DNA Kaupoissa: Espoo (Sello), Helsinki (Kamppi), Jyväskylä (Forum), Lahti (Trio), Tampere (Ratina), Turku (Hansa), Vantaa (Jumbo).

DNA:n myydyimmät puhelimet lokakuussa 2018

1. (14.) Nokia 6.1
2. (2.) Huawei Mate 10 Lite
3. (9.) Apple iPhone 8
4. (10.) Samsung Galaxy S8
5. (1.) Honor 10
6. (11.) Apple iPhone 7
7. (-) Nokia 7 Plus
8. (3.) Huawei Y6 2018
9. (7.) Huawei P20 Lite
10. (4.) Huawei Nova 3
11. (-) Apple iPhone XS
12. (-) Samsung Galaxy J6
13. (13.) Apple iPhone X
14. (8.) Honor 9 Lite
15. (6.) Huawei P Smart

DNA julkaisee myydyimmät puhelimet -seurannan kuukausittain, aina kuukauden ensimmäisenä arkipäivänä. Tiedot perustuvat DNA:n eri myyntikanavissa kerättäviin myyntilukuihin. Aiempien kuukausien myyntitilastot löytyvät osoitteesta: https://corporate.dna.fi/dnan-viestinta#myyntitilastot 

DNA Kauppa on Suomen laajin matkapuhelimia ja muita mobiilipäätelaitteita sekä matkaviestinliittymiä myyvä ketju, johon kuuluu yli 60 myymälää. DNA Kaupan valikoimissa ovat myös tv- ja laajakaistapalvelut sekä niihin liittyvät päätelaitteet. Ketju on osa DNA-konsernia, jonka liikevaihto vuonna 2017 oli 886 miljoonaa euroa ja liiketulos 124 miljoonaa euroa. DNA:lla on yli 3,9 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi ja Facebookissa.

DNA Oyj on suomalainen tietoliikennekonserni, joka tarjoaa yhteydenpitoon, viihtymiseen ja työntekoon laadukkaita puhe, data- ja tv-palveluita. DNA on Suomen suurin kaapelioperaattori ja johtava maksu-tv-toimija sekä kaapeli- että antenniverkossa. Yritysten osalta DNA näkee keskeisenä kasvualueena ajasta ja paikasta riippumattoman uuden työn, joka mahdollistuu älykkäillä päätelaitteilla, monipuolisilla viestintäpalveluilla ja nopeilla yhteyksillä. DNA:n liikevaihto vuonna 2017 oli 886 miljoonaa euroa ja liiketulos 124 miljoonaa euroa. DNA:lla on yli 3,9 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Konserniin kuuluu myös DNA Kauppa, Suomen laajin matkapuhelimia myyvä myymäläketju. DNA:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi ja Facebookissa.


30.10.2018

DNA:n mobiilidatan nopeus metrossa edelleen huippuluokkaa

Omnitele Oy:n tuoreen tutkimuksen mukaan DNA:n mobiililaajakaista on edelleen Helsingin ja Espoon metroreitillä nopein. Hyvät tulokset pätevät sekä saapuvaan että lähtevään mobiililiikenteeseen, ja ne selittyvät DNA:n jatkuvilla panostuksilla 4G-verkon kapasiteettiin ja laatuun.

Mittausten suurin keskimääräinen saapuvan liikenteen tiedonsiirtonopeus 85,2 Mbit/s saavutettiin DNA:n liittymällä. Elisan liittymällä vastaava tulos oli 61,0 Mbit/s ja Telian liittymällä 54,7 Mbit/s.

Myös edellisissä vastaavissa eli marras- ja joulukuussa 2017 tehdyissä mittauksissa suurin keskimääräinen saapuvan liikenteen nopeus (80,5 Mbit/s) mitattiin DNA:n liittymällä.

”DNA:n asiakkaat ovat maailman kovimpia mobiilidatan käyttäjiä*, ja suosituimmat mobiilisisällöt vaativat suuria nopeuksia. Mittaamme nopeuksia ja laajennamme verkkoa jatkuvasti, jotta asiakkaat voivat olla tyytyväisiä vielä datan käytön kasvaessakin”, kertoo DNA:n handset-liiketoiminnan johtaja Cedric Kamtsan.

DNA:lla on parhaillaan käynnissä 4G-verkon kapasiteettilaajennuksia esimerkiksi Helsingin kantakaupungissa ja itäisissä osissa, sekä metroreitillä että muilla suuren mobiilidatankäytön alueilla.

Suurin osa mobiilista tiedonsiirrosta on saapuvaa liikennettä eli internetistä omaan laitteeseen ladattavaa sisältöä. Lähtevän liikenteen nopeus vaikuttaa siihen, kuinka kauan kestää esimerkiksi videon lähettäminen sosiaaliseen mediaan tai suuren tiedoston lataaminen pilvipalveluun.

Tutkimuksen suurin keskimääräinen tiedonsiirtonopeus lähtevän liikenteen suuntaan oli 14,7 Mbit/s, ja se mitattiin DNA:n liittymällä. Elisan liittymällä vastaava tulos oli 11,9 Mbit/s ja Telian liittymällä 11,5 Mbit/s. Myös edellisessä vertailussa suurin lähtevän liikenteen keskimääräinen nopeus mitattiin DNA:n liittymällä (13,3 Mbit/s).

Hyvä yhteys on nopea ja tasainen


Käyttökokemuksen kannalta tärkeää on riittävän nopeuden lisäksi yhteyden tasalaatuisuus. Omnitelen vertailussa yhteyden tasalaatuisuutta mitattiin laskemalla kuinka usein tiedonsiirtonopeudet ovat sellaiset, että tiettyjen suosittujen palveluiden nopeussuositukset täyttyvät. 25 Mbit/s on Netflixin suosittelema nopeus Ultra-HD (4K) -tasoisen videon toistoon**), ja tutkimuksessa DNA:n liittymän nopeus ylitti tämän vaatimustason 82 prosentissa tapauksista, Elisan liittymän nopeus 69 prosentissa ja Telian liittymän nopeus 64 prosentissa tapauksista.


Tutkimuksesta

Mittauksissa käytettiin kunkin operaattorin nopeimpia saatavilla olevia kuluttajille suunnattuja matkapuhelinliittymätuotteita. Tulokset ja operaattoreiden tulosjärjestys vaihtelivat jonkin verran mittausreitillä ja metroasemien välillä, mutta ne antavat varsin hyvän yleiskuvan operaattoreiden keskimääräisistä tiedonsiirtonopeuksista ja keskinäisistä eroista Helsingin ja Espoon metroreitillä mittausajankohtana. Mittaukset tehtiin syyskuussa 2018 mittaamalla metron sisällä metron reitti edestakaisin useamman kerran päivässä kuuden päivän ajan, sisältäen sekä ruuhka- että hiljaisemmat ajat.

Oy Omnitele Ab on itsenäinen matkaviestinverkkojen toimintaan ja niiden kehitykseen erikoistunut konsulttiyhtiö. Omnitelen omistaa joukko suomalaisia pääomasijoittajia ja operaattoreita.

Tutkimusraportti löytyy osoitteesta www.dna.fi/verkko

 

DNA Oyj on suomalainen tietoliikennekonserni, joka tarjoaa yhteydenpitoon, viihtymiseen ja työntekoon laadukkaita puhe, data- ja tv-palveluita. DNA on Suomen suurin kaapelioperaattori ja johtava maksu-tv-toimija sekä kaapeli- että antenniverkossa. Yritysten osalta DNA näkee keskeisenä kasvualueena ajasta ja paikasta riippumattoman uuden työn, joka mahdollistuu älykkäillä päätelaitteilla, monipuolisilla viestintäpalveluilla ja nopeilla yhteyksillä. DNA:n liikevaihto vuonna 2017 oli 886 miljoonaa euroa ja liiketulos 124 miljoonaa euroa. DNA:lla on yli 3,9 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Konserniin kuuluu myös DNA Kauppa, Suomen laajin matkapuhelimia myyvä myymäläketju. DNA:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi ja Facebookissa.


29.10.2018

Telian Liigavahti-sovellus on julkaistu – huippuhetket sovellukseen jo otteluiden aikana

Telian odotettu Liigavahti-sovellus on julkaistu. Kiekkofaneilla on nyt mahdollisuus seurata Liigan huippuhetkiä jo otteluiden aikana suoraan puhelimestaan. Liigavahti-sovellus ja sen sisällöt ovat ilmaisia.

”Jääkiekkokansa janoaa uudenlaisia ja joustavia tapoja kuluttaa Liigaa. Me taas haluamme tuoda Liigan kaikkien ulottuville, ajasta tai paikasta riippumatta. Liigavahti-sovelluksen kautta katsojat näkevät otteluiden parhaita maaleja, torjuntoja, taklauksia ja muita pelitapahtumia suoraan puhelimestaan ilmaiseksi jo otteluiden aikana”, sanoo Telia Finlandin Head of Hockey Olli-Pekka Takanen.

Lyhytvideoiden lisäksi Liigavahdista voi kerrata Liiga-kauden huippuhetkiä klippiarkistosta sekä valita suosikkijoukkueensa ja kannustaa sitä joka käänteessä. Sovelluksesta löytyvät myös kauden tilastot ja pelien ennakkotiedot. Sisällöt ovat maksuttomia eivätkä vaadi tässä vaiheessa edes rekisteröintiä.

Telia Liigavahti toimii kännykässä ja tabletissa. Mobiilisovellus on ladattavissa Google Play -kaupassa ja App Storessa.

Kokonaisia pelejä Liigavahti-sovelluksesta ei voi katsoa, vaan kaikki Liigan noin 500 ottelua ja oheisohjelmat ovat katsottavissa Telia TV:stä. Joukkuepassin ostamalla asiakas näkee kaikki haluamansa joukkueen ottelut, Liiga-passilla kaikki Liiga-ottelut sekä All Stars -passilla Liigan lisäksi NHL:n ja KHL:n tärkeimmät ottelut. Studiot ja oheisohjelmat sisältyvät passien tilaukseen.

Lue lisää Liigavahdista: www.telia.fi/liiga/liigavahti

Telia on uuden sukupolven kansainvälinen ja paikallisesti vahva operaattori. Autamme luomaan uudenlaisia yhteyksiä ja haluamme helpottaa sinun, yrityksesi ja yhteisösi arkea. Pitkä historiamme Suomessa alkaa jo vuodesta 1855. Sijoitamme joka vuosi suomalaisiin yhteyksiin noin 200 miljoonaa euroa, tarjoamme töitä noin 3500 ihmiselle ja työllistämme välillisesti tuhansia muita.

Vuoden 2017 lopussa noin 4,2 miljoonaa liittymäasiakasta oli valinnut meidät operaattorikseen. Olemme osa kansainvälistä Telia Companya, joka toimii 11 maassa Norjasta Turkkiin. Maailmanlaajuisten yhteyksien ansiosta tarjoamme sinulle parhaat palvelut missä ikinä liikutkin. Tervetuloa mukaan osoitteessa www.telia.fi.


25.10.2018

Elisa auttaa parantamaan kaupunkien ilmanlaatua 5G-teknologialla

Elisa on solminut yhteistyösopimuksen MegaSense-tutkimusohjelman kanssa, joka kehittää suurkaupunkien ilmanlaadun seurantaa. Helsingin yliopiston MegaSense-tutkimusohjelman ajatuksena on kattaa tiheä kaupunkialue ilmanlaatusensoreiden verkostolla, joka pystyy havaitsemaan ilmanlaadun saastuttajat. Sensoreiden suuri määrä auttaa rakentamaan reaaliaikaisen tilannekuvan kaupungin ilmanlaadusta. Elisa tarjoaa projektille verkkoteknologian, jolla uusia innovaatioita haetaan.

MegaSense-tutkimusohjelmalla on jo käytössään Kumpulassa Elisan 5G-teknologiaa hyödyntävä NB-IoT-verkko. Seuraavaksi Elisan Helsinkiin avaamaa 5G-verkkoa laajennetaan MegaSensen testialueelle. 5G-verkkoa pääsevät projektin lisäksi käyttämään myös Kumpulan alueella toimivat startupit. Helsingin lisäksi projekti toimii myös Pekingissä.

– Uusi verkkoteknologia yhdistää sensorit, mahdollistaa tehokkaan tiedon keruun ja tukee entistä älykkäämpää sensorien hallintaa. Kehitämme uudenlaista ilmanlaatusensorien verkkoa, jossa automaattisesti tunnistetaan kunkin sensorin toimintaympäristö ja minimoidaan mittausvirhe. Tekoälymenetelmät mahdollistavat edullisten sensorien toimintojen merkittävän parannuksen, sanoo tietojenkäsittelytieteen osaston johtaja, professori Sasu Tarkoma Helsingin yliopistosta.

MegaSense-ohjelmaan liittyy olennaisena osana UrbanSense-hanke, joka kokoaa 5G-testialustat yhteen ja tehdään verkkoteknologioihin ja niiden käyttöön liittyvää tutkimusta. Hankkeen tavoitteena on luoda avoin 5G innovointialusta ja hyvät puitteet verkko- ja palveluliiketoiminnan kehittämiselle.

5G mahdollistaa IoT:n kasvun

5G-teknologia mahdollistaa sen, että yhteen mobiilitukiasemaan voi olla samanaikaisesti liitettynä nykyistä mobiiliverkkoa huomattavasti suurempi määrä päätelaitteita. Tämä mahdollistaa sensoreiden laajamittaisen hyödyntämisen kaupunkitilassa.

– IoT-palvelut ovat yksi ensimmäisistä tavoista, joilla 5G-teknologian hyödyt tulevat konkreettisesti käyttöön ja ilmanlaadun parantaminen on siitä hyvä esimerkki. Monet suomalaiset yritykset ovat IoT:n hyödyntämisessä pitkällä, joten 5G:n tuomat uudet mahdollisuudet ovat varmasti tervetulleita, sanoo Elisan yritysasiakkaiden liiketoimintajohtaja Petteri Svensson.

Svenssonin mukaan 5G:n käytännön sovelluksia tullaankin näkemään juuri yrityspuolella hyvinkin nopeasti.

– Yritykset eivät jää kauaa odottelemaan uuden teknologian hyödyntämistä kun se on saatavilla. MegaSensen kautta saamme 5G-teknologian nopeasti myös sitä hyödyntäviä sovelluksia kehittävien startuppien käyttöön, Svensson sanoo.

 

Elisa on tietoliikenne-, ICT- ja online-palveluyritys, jonka päämarkkina-alueet ovat Suomi ja Viro. Elisalla on yli 6,2 miljoonaa kuluttajien, yritysten ja julkishallinnon organisaatioiden liittymää. Tarjoamme ympäristöystävällisiä palveluita viestimiseen ja viihtymiseen, sekä työvälineitä organisaatioiden toiminnan digitalisoimiseen ja tuottavuuden parantamiseen. Markkinajohtajana Elisa on edelläkävijä myös uusien verkkoteknologioiden ja -innovaatioiden, kuten 5G:n, kehittämisessä. Yhteistyö mm. Vodafonen ja Telenorin kanssa mahdollistaa kansainvälisesti kilpailukykyiset palvelut. Elisa on julkisesti noteerattu Nasdaq Helsinki Suuret Yhtiöt -listalla, osakkeenomistajia on noin 190 000. Liikevaihto vuonna 2017 oli 1,79 miljardia euroa ja henkilöstöä 4 700. Lisätietoja www.elisa.fi, Facebookissa (@elisasuomi) ja Twitterissä (@ElisaOyj).


25.10.2018

Iso kilpailutus ratkesi – Euroopan kemikaalivirasto ECHA valitsi Telian ICT-kumppaniksi

Euroopan kemikaalivirasto (ECHA) kilpailutti ICT-ympäristönsä. Telian kanssa solmittu monivuotinen sopimus kattaa modernit, korkean automaatioasteen infrastruktuuripalvelut. Sopimuksen arvo on merkittävä.

”On hienoa, että koko Euroopan alueella yksi suurimmista EU-virastoista luottaa meihin ICT-kokonaisuuden toimittajana. Korkea asiantuntijaosaaminen yhdistettynä huipputason teknisiin ratkaisuihin mahdollistaa asiakkaillemme modernin toimintaympäristön sekä turvaa asiakkaidemme toiminnan jatkuvuuden”, Telia Finlandin yritysliiketoiminnan johtaja Jussi Salminen sanoo.

Sopimukseen sisältyvät palvelut tuotetaan pääosin kesäkuussa Pitäjänmäkeen valmistuneesta Suomen suurimmasta avoimesta datakeskuksesta, Telia Helsinki Data Centeristä.

Euroopan viidenneksi suurin EU-virasto aloitti toimintansa Helsingissä vuonna 2007.

Telia on uuden sukupolven kansainvälinen ja paikallisesti vahva operaattori. Autamme luomaan uudenlaisia yhteyksiä ja haluamme helpottaa sinun, yrityksesi ja yhteisösi arkea. Pitkä historiamme Suomessa alkaa jo vuodesta 1855. Sijoitamme joka vuosi suomalaisiin yhteyksiin noin 200 miljoonaa euroa, tarjoamme töitä noin 3500 ihmiselle ja työllistämme välillisesti tuhansia muita.

Vuoden 2017 lopussa noin 4,2 miljoonaa liittymäasiakasta oli valinnut meidät operaattorikseen. Olemme osa kansainvälistä Telia Companya, joka toimii 11 maassa Norjasta Turkkiin. Maailmanlaajuisten yhteyksien ansiosta tarjoamme sinulle parhaat palvelut missä ikinä liikutkin. Tervetuloa mukaan osoitteessa www.telia.fi.


25.10.2018

DNA aloittaa OnePlus-puhelimien myynnin

DNA ja OnePlus ovat sopineet OnePlus-puhelimien tuomisesta DNA:n tuotevalikoimaan. Ensimmäisenä DNA:n valikoimaan tulee maanantaina 29. lokakuuta julkistettava uusi lippulaivamalli OnePlus 6T.

DNA tuo OnePlus-puhelimet tarjolle kaikkiin myyntikanaviinsa. Ensimmäisenä tarjolle tulee maanantaina 29.10. julkistettava uusi OnePlus 6T. Puhelimen myynti alkaa DNA Kaupoissa ja DNA:n nettikaupassa tiistaina 6.11. klo 9.

”Olemme erittäin iloisia siitä, että saamme valikoimaamme uuden huippukiinnostavan merkin. OnePlus-puhelimien tekninen kyvykkyys on laitteen hintaan nähden tunnetusti todella hyvällä tasolla, joten tuomme OnePlus 6T:n hyvin mieluusti tarjolle myyntikanaviimme”, kertoo DNA Kaupan toimitusjohtaja Sami Aavikko.

”OnePlus on kerännyt vahvan käyttäjäyhteisön ja fanikunnan myös Suomessa, ja haemme jatkuvasti uusia tapoja tavoittaa uusia yleisöjä. DNA on OnePlussalle täydellinen kumppani, koska sillä on vahva yhteys ydinkohderyhmäämme ja suomalaiset fanimme ovat kovasti toivoneet yhteistyötä DNA:n kanssa. DNA on meille tärkeä kumppani tavoitellessamme jatkuvaa kasvua markkinassa”, sanoo OnePlus Suomen maajohtaja Tuomas Lampén.

OnePlus 6T tulee tarjolle kaikkiin DNA Kaupan myymälöihin ja DNA:n nettikauppaan. DNA tarjoaa puhelimelle pidennetyn kolmen vuoden takuun ainoana jälleenmyyjänä Suomessa. Puhelimen voi hankkia DNA:lta kolmen vuoden korottomalla ja kuluttomalla maksuajalla. Tarjolle tulevat laitteen kaikki muisti- ja värivaihtoehdot.

DNA järjestää OnePlus-myynninaloitustapahtumat tiistaina 6.11. DNA Kaupoissa seuraavilla paikkakunnilla:
Espoo Sello), Helsinki (Kamppi), Jyväskylä (Kauppakatu), Lahti (Trio), Tampere (Ratina), Turku (Hansa), Vantaa (Jumbo).

 

DNA Oyj on suomalainen tietoliikennekonserni, joka tarjoaa yhteydenpitoon, viihtymiseen ja työntekoon laadukkaita puhe, data- ja tv-palveluita. DNA on Suomen suurin kaapelioperaattori ja johtava maksu-tv-toimija sekä kaapeli- että antenniverkossa. Yritysten osalta DNA näkee keskeisenä kasvualueena ajasta ja paikasta riippumattoman uuden työn, joka mahdollistuu älykkäillä päätelaitteilla, monipuolisilla viestintäpalveluilla ja nopeilla yhteyksillä. DNA:n liikevaihto vuonna 2017 oli 886 miljoonaa euroa ja liiketulos 124 miljoonaa euroa. DNA:lla on yli 3,9 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Konserniin kuuluu myös DNA Kauppa, Suomen laajin matkapuhelimia myyvä myymäläketju. DNA:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi ja Facebookissa.

OnePlus on kansainvälinen mobiiliteknologiayhtiö, joka haastaa teknologian perinteisiä käsitteitä. ”Never Settle” -asenteen ympärille perustettu OnePlus tuottaa erinomaisesti suunniteltuja laitteita, joille on ominaista ensiluokkainen laatu ja tehokas laitteisto. OnePlus on erittäin hyvä luomaan vahvoja siteitä ja kasvaa yhdessä käyttäjä- ja faniyhteisönsä kanssa. Lisätietoja osoitteessa oneplus.com.


24.10.2018

Antenniverkon HD-siirtymän aikataulumuutos on kuluttajien etu – DNA:n työ HD-palvelujen edistämiseksi jatkuu aktiivisena

24.10.2018 klo 15:54

DNA jatkaa aktiivista työtään antennitelevision HD-palvelujen edistämiseksi, mutta näkee samalla kotimaisten tv-yhtiöiden ilmoituksen antenniverkon HD-siirtymän jatkoajasta kuluttajien kannalta myönteisenä päätöksenä.

DNA on tarjonnut antenniverkon teräväpiirto- eli HD-palveluita omassa VHF-antenniverkossaan jo vuodesta 2010 lähtien. Tällä hetkellä DNA:n antenniverkossa on tarjolla kaikkiaan 17 HD-kanavaa, näiden joukossa myös kaikki Ylen HD-kanavat sekä mainosrahoitteiset MTV3 ja TV5 HD. DNA on tuonut markkinoille myös HD-kanavien seuraamiseen tarkoitettuja T2-virittimellä varustettuja päätelaitteita, jotka se on kehittänyt yhdessä alan eturivin valmistajien kanssa. DNA toimii antenniverkossa sekä verkko-operaattorina että maksu-tv-sisältöjen palveluntarjoajana.

”Kotimaisten tv-yhtiöiden päätös siirtää aikataulua on kuluttajien kannalta hyvä ratkaisu. On järkevää ottaa huomioon tämänhetkinen laitetilanne ja antaa kodeille lisäaikaa vastaanottolaitteiston päivitykseen”, toteaa DNA:n kuluttajaliiketoiminnan johtaja Pekka Väisänen.

DNA tekee jatkuvasti työtä kiinteistöjen VHF-valmiuksien edistämiseksi yhdessä perustamansa, koko Suomen kattavan VHF Pro -antenniurakoitsijaverkoston kanssa.

DNA:n kaapeliverkossa jo noin 80 prosenttia kotitalouksista on vastaanottolaitteistonsa puolesta HD-valmiudessa, ja katselu keskittyy teräväpiirtokanaviin lisääntyvässä määrin. DNA:n kaapeliverkon maksu-tv-tarjonnasta jo valtaosa onkin tarjolla vain teräväpiirtona.

”Antenniverkon HD-tarjonta on lunastanut lupauksensa jo nyt, ja teemme aktiivisesti työtä sen eteen, että loputkin antenniverkon kodit voivat siirtyä HD-aikaan helposti ja mutkattomasti hyvissä ajoin ennen viimeistenkin tavallisen tarkkuuden kanavien jakelun päättymistä”, Väisänen jatkaa.

Ylen HD-kanavien jakelun kilpailutus

Tv-yhtiöt ovat kertoneet aikataulun pitkittymisen johtuvan pelkästään Ylen verkkokilpailutukseen liittyvästä DNA:n markkinaoikeuteen tekemästä valituksesta. DNA:n näkemyksen mukaan HD-päätelaitteiden määrän riittämätön kehitys on vähintäänkin yhtä merkittävä syy.

DNA on valittanut markkinaoikeuteen, koska Ylen tarjouspyyntö valtakunnallisesta HD-jakelusta on syrjivä ja suhteeton. Tarjouspyynnössä Yle pyrkii sälyttämään vastuun kiinteistöjen antennivalmiudesta yleisestä käytännöstä poiketen verkko-operaattorille. Tämä vaatimus kohdistuisi käytännössä vain DNA:han, koska VHF-taajuudet vaativat kiinteistöissä omat VHF-antennit.

Myös aiemmat antenniverkon televisiolähetysten muutokset ovat edellyttäneet kodeissa ja kiinteistöissä laitepäivityksiä sekä päätelaitteiden että vastaanottoantennien osalta. Näissä muutoksissa kiinteistöjen antennipäivitykset ovat aina olleet kiinteistöjen vastuulla.

”DNA:n VHF-antenniverkko kattaa tällä hetkellä 85 prosenttia suomalaisista, ja meillä on valmiudet laajentaa se täysin valtakunnalliseksi”, Pekka Väisänen kertoo.

”DNA toi kilpailun antenniverkon monopolimarkkinaan. Tämän mahdollisti omaan infraan perustuva edistyksellinen verkko, jonka toteutustapa on mahdollistanut perinteisen antenniverkkojakelun kustannustason haastamisen sekä osoittautunut järkeväksi sekä energia- että taajuustehokkuuden kannalta”, Väisänen toteaa.

 

DNA Oyj on suomalainen tietoliikennekonserni, joka tarjoaa yhteydenpitoon, viihtymiseen ja työntekoon laadukkaita puhe, data- ja tv-palveluita. DNA on Suomen suurin kaapelioperaattori ja johtava maksu-tv-toimija sekä kaapeli- että antenniverkossa. Yritysten osalta DNA näkee keskeisenä kasvualueena ajasta ja paikasta riippumattoman uuden työn, joka mahdollistuu älykkäillä päätelaitteilla, monipuolisilla viestintäpalveluilla ja nopeilla yhteyksillä. DNA:n liikevaihto vuonna 2017 oli 886 miljoonaa euroa ja liiketulos 124 miljoonaa euroa. DNA:lla on yli 3,9 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Konserniin kuuluu myös DNA Kauppa, Suomen laajin matkapuhelimia myyvä myymäläketju. DNA:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi ja Facebookissa.


24.10.2018

Telia ostaa AinaComin, vahvistaa asemaansa yritysten ICT-palveluissa

Telia on tehnyt Aina Groupin kanssa sopimuksen AinaCom Oy:n koko osakekannan ostamisesta. Kaupan toteutuminen edellyttää Aina Groupin ylimääräisen yhtiökokouksen hyväksyntää.

AinaCom Oy tarjoaa yritysasiakkaille puhe-, mobiili-, verkko- ja IT-ratkaisuja yhteyksineen. Tavoitteena on, että AinaCom siirtyy Telian omistukseen 1.12.2018 alkaen.

”Tavoitteemme on kytkeä AinaCom saumattomasti osaksi Telian yritysliiketoimintaa, jotta voimme palvella asiakkaitamme paremmin yhdistämällä AinaComin vahvaa kokemusta yritysasiakkuuksista Telian kyvykkyyksiin”, sanoo Telia Finlandin yritysliiketoiminnasta vastaava johtaja Jussi Salminen.

”Telian kanssa yhdessä pystymme tuottamaan asiakkaillemme entistä laajemmat valtakunnalliset ja kansainväliset palvelut”, kommentoi AinaComin toimitusjohtaja Tomi Saario.

”Aina Groupin strategisten linjauksien ja AinaComin tulevaisuuden kannalta näimme Telia-kaupan parhaana vaihtoehtona”, sanoo Panu Ala-Nikkola, Aina Groupin hallituksen puheenjohtaja.

AinaCom Oy jatkaa kaupan vahvistumisen jälkeen käynnistyvässä siirtymävaiheessa toimintaansa Telian tytäryhtiönä. AinaComin palveluksessa on noin 60 työntekijää.

Maaliskuussa 2014 silloinen Sonera osti AinaComin kuluttajaliiketoiminnan ja kiinteät verkot. Telia Finland on vahvistanut yritysostoilla asemaansa johtavana valtakunnallisena ICT-palveluiden kumppanina. Viimeisen kahden vuoden aikana ICT-palveluyritykset Nebula, Propentus, Inmics ja Cloud Solutions CS Oy ovat liittyneet Telia-perheeseen.

 

Telia on uuden sukupolven kansainvälinen ja paikallisesti vahva operaattori. Autamme luomaan uudenlaisia yhteyksiä ja haluamme helpottaa sinun, yrityksesi ja yhteisösi arkea. Pitkä historiamme Suomessa alkaa jo vuodesta 1855. Sijoitamme joka vuosi suomalaisiin yhteyksiin noin 200 miljoonaa euroa, tarjoamme töitä noin 3500 ihmiselle ja työllistämme välillisesti tuhansia muita.

Vuoden 2017 lopussa noin 4,2 miljoonaa liittymäasiakasta oli valinnut meidät operaattorikseen. Olemme osa kansainvälistä Telia Companya, joka toimii 11 maassa Norjasta Turkkiin. Maailmanlaajuisten yhteyksien ansiosta tarjoamme sinulle parhaat palvelut missä ikinä liikutkin. Tervetuloa mukaan osoitteessa www.telia.fi.


24.10.2018

Elisa käynnisti Bug Bounty -ohjelman – haavoittuvuuksien löytäjille luvassa rahallinen palkkio

Elisa on käynnistänyt Bug Bounty -ohjelman, jossa se antaa hakkereille mahdollisuuden etsiä haavoittuvuuksia digitaalisista palveluistaan. Haavoittuvuuksien löytäjät Elisa lupaa palkita rahallisesti.

Maailmalla suositut, mutta Suomessa vielä harvinaisemmat Bug Bounty -ohjelmat ovat hakkereille suunnattuja haasteita, joissa pyritään tunkeutumaan yritysten online-järjestelmiin ja etsimään niistä haavoittuvuuksia. Ilman lupaa toteutettuna tämä olisi laitonta, mutta tässä tapauksessa asialla ovat vastuuntuntoiset ja ”hyvien puolella” olevat valkohattuhakkerit, jotka raportoivat yritykselle löytämistään haavoittuvuuksista ja saavat palkkion haavoittuvuuden vakavuuden perusteella. 

- Hakkerit pääsevät käyttämään taitojaan hyvään ja me saamme tietoomme vakavatkin haavoittuvuudet ja voimme korjata ne ajoissa. Asiakkaidemme tietoturva on meille elinehto ja pystymme näin tuplavarmistamaan heille turvalliset digitaaliset palvelut, Elisan Head of Security Teemu Mäkelä kertoo.

Elisan Bug Bounty -ohjelma käynnistyi ensin pilotilla ja hyvien kokemusten myötä muuttui jatkuvaksi ohjelmaksi. Alkuvaiheessa Elisan Bug Bounty -ohjelmassa ovat mukana yrityksen online-palveluista Elisa Viihde, Elisa Kirja ja Elisa Tunnus. Ohjelma saattaa myöhemmin laajentua muihinkin Elisan palveluihin.

- Jos kokemukset ovat yhtä hyviä kuin mitä pilotista saimme, niin en näe mitenkään mahdottomana ohjelman laajentamista. Olemme jo nyt saaneet mukaan hakkerimaailman tunnettuja nimiä Suomesta, mutta myös ulkomailta, Teemu Mäkelä iloitsee.

Elisan Bug Bounty -ohjelmaan voi hakea mukaan HackerOne-palvelun kautta. Saman palvelun kautta hoidetaan myös palkkion maksu, jonka suuruus perustuu siihen, kuinka vakavan riskin löydös aiheuttaa  liiketoiminnalle. Palkkiot liikkuvat tuhansissa euroissa löydöksestä riippuen.

Elisa on tietoliikenne-, ICT- ja online-palveluyritys, jonka päämarkkina-alueet ovat Suomi ja Viro. Elisalla on yli 6,2 miljoonaa kuluttajien, yritysten ja julkishallinnon organisaatioiden liittymää. Tarjoamme ympäristöystävällisiä palveluita viestimiseen ja viihtymiseen, sekä työvälineitä organisaatioiden toiminnan digitalisoimiseen ja tuottavuuden parantamiseen. Markkinajohtajana Elisa on edelläkävijä myös uusien verkkoteknologioiden ja -innovaatioiden, kuten 5G:n, kehittämisessä. Yhteistyö mm. Vodafonen ja Telenorin kanssa mahdollistaa kansainvälisesti kilpailukykyiset palvelut. Elisa on julkisesti noteerattu Nasdaq Helsinki Suuret Yhtiöt -listalla, osakkeenomistajia on noin 190 000. Liikevaihto vuonna 2017 oli 1,79 miljardia euroa ja henkilöstöä 4 700. Lisätietoja www.elisa.fi, Facebookissa (@elisasuomi) ja Twitterissä (@ElisaOyj).


23.10.2018

Telia julkaisi uudenlaisen digihyvinvointia edistävän liittymän

Kuluttajat haluavat ostaa, kuluttaa ja hallita palveluita digitaalisesti. Telia toi tänään kuluttajien saataville uudenlaisen digitaalisen liittymän, Telia Dotin, joka tukee käyttäjänsä digihyvinvointia.

Telian uusi liittymätyyppi ja sen rinnalla kulkeva sovellus mukautuu käyttäjälleen sopivaksi. Kaikki ostosta, käytöstä ja asiakaspalvelusta aina laskutukseen saakka on asiakkaan vallassa. Telia Dotin voi ladata suoraan sovelluskaupasta. Palvelua käytetään Telia Dot -sovelluksen kautta, jossa pystyy myös hallitsemaan kaikkia perheen liittymiä tai kytkemään sovellukseen muita laitteita, kuten tabletin tai mökin riistakameran.

”Vaikka Suomi on pitkään ollut mobiiliteknologian edelläkävijä, liittymämme ovat tähän asti olleet hyvin perinteisiä. Nyt kuluttajat, joille digitaaliset palvelut ja helppo käyttökokemus ovat ostopäätösten valinnan perusteita, voivat saada haluamansa”, sanoo Telia Finlandin uusista liiketoiminnoista vastaava kehityspäällikkö Jan Brantberg.

Telia Dotissa asiakas maksaa vain käytöstä. Jos palvelua ei käytä lainkaan tai jos hyödyntää netin käytössä pelkkää wifiä, laskua ei kerry. Enimmilläänkin Telia Dotin käyttö maksaa euron päivässä.

Digihyvinvointi keskiössä

Telia Dot sisältää myös uudenlaisia työkaluja digitaalisen hyvinvoinnin edistämiseen. Käyttäjä voi sovelluksessa seurata puhelimella vietettyä aktiivista ruutu-aikaa ja haasteohjelmien kautta pohtia suhdettaan digilaitteisiin sekä muuttamaan arkeaan. Lisäksi sovellus tarjoaa käyttäjälle, hänen perheelleen tai vaikka kaveriporukan kesken pohjan luoda pelisääntöjä digilaitteille. Telia Dotissa voi esimerkiksi sopia puhelimen käyttöperiaatteista yhteisillä aterioilla tai ajankohdan, jolloin alkaa puhelimelta rauhoitettu ilta-aika.

”Suomalaiset selvästi kipuilevat digihyvinvoinnin kanssa. Siksi kehitimme Telia Dotiin kokonaisuuden aiheen ympärille. Haluamme auttaa kuluttajia luomaan tasapainoisemman suhteen laitteisiinsa ja edistää myös dialogia perheiden sisällä. Lasten mukaan ottaminen keskusteluun digihyvinvoinnista ja laitteiden käytön periaatteista on tärkeää”, Brantberg jatkaa ja viittaa Telian maanantaina julkistamaan valtakunnalliseen digihyvinvointiselvitykseen.

Selvityksestä ilmeni muun muassa, että yli 80 % suomalaisvanhemmista on huolestuneita perheensä digihyvinvoinnista ja 60 % lastensa puhelimellaan viettämästä ajasta. Kuitenkin vain 14 prosenttia perheistä on käyttänyt keskustelemista keinona vaikuttaa puhelimen käyttöön.

Telia Dotia on kehitetty yhteistyössä palvelun testaukseen osallistuneiden käyttäjien ja digihyvinvoinnin asiantuntijatahojen, kuten Pelastakaa Lapset ry:n kanssa.

”Telia Dot on jatkuvasti kehittyvä palvelu. Paranamme sitä asiakaspalautteiden ja datan pohjalta sekä teemme yhteistyötä asiantuntijoiden kanssa. Uusia ominaisuuksia on jo suunnitteilla”, Brantberg lupaa.

Faktaa Telia Dotista:

  • Telia Dot on uudenlainen, nykypäivän asiakastarpeisiin luotu liittymä. Se joustaa käyttäjän tarpeiden ja käytön mukaan. Vertailuja eri liittymien hintojen tai niiden tarjoamien puheajan ja datankäytön välillä ei enää tarvita.
  • Asiakas maksaa vain silloin kun käyttää Telia Dotia. Telia ei laskuta yli 1 euroa/päivä. Keskivertokäyttäjän lasku on arvioilta noin 20 euroa kuussa.
  • Ensimmäinen käyttökuukausi on ilmainen.
  • Kaikki asiointi ja palvelun hallinta tapahtuu digitaalisesti Telia Dot -sovelluksen kautta, joka ladataan sovelluskaupasta. Sim-kortti toimitetaan, kun käyttäjä päättää vaihtaa liittymänsä Telia Dotiin.
  • Sovelluksen kautta voi hallita kaikkia perheen liittymiä tai kytkeä siihen muita laitteita, kuten tabletin tai mökin riistakameran.
  • Telia Dot auttaa käyttäjää olemaan tietoisempi puhelimen käytöstä ja edistää tasapainoisemman digiarjen luomisessa. Sovelluksen digihyvinvointiosio sisältää työkaluja omaan ja perheen digihyvinvoinnin lisäämiseksi (Oman käytön visualisointi, Haasteet ja Pelisäännöt -osiot)

Lue lisää: www.telia.fi/dot

 

Telia on uuden sukupolven kansainvälinen ja paikallisesti vahva operaattori. Autamme luomaan uudenlaisia yhteyksiä ja haluamme helpottaa sinun, yrityksesi ja yhteisösi arkea. Pitkä historiamme Suomessa alkaa jo vuodesta 1855. Sijoitamme joka vuosi suomalaisiin yhteyksiin noin 200 miljoonaa euroa, tarjoamme töitä noin 3500 ihmiselle ja työllistämme välillisesti tuhansia muita.

Vuoden 2017 lopussa noin 4,2 miljoonaa liittymäasiakasta oli valinnut meidät operaattorikseen. Olemme osa kansainvälistä Telia Companya, joka toimii 11 maassa Norjasta Turkkiin. Maailmanlaajuisten yhteyksien ansiosta tarjoamme sinulle parhaat palvelut missä ikinä liikutkin. Tervetuloa mukaan osoitteessa www.telia.fi.


22.10.2018

Yli 80 % suomalaisvanhemmista huolestuneita perheensä digihyvinvoinnista

Peräti 83 prosenttia lapsiperheiden vanhemmista kokee, että perheessä käytetään liikaa aikaa puhelimilla, ilmenee Telian valtakunnallisesta digihyvinvointiselvityksestä. Aikuiset myöntävät itsekin räpläävänsä puhelintaan turhan usein, mutta huolestuneempia he ovat jälkikasvustansa.

Vain 19 % Telian digihyvinvointiselvitykseen vastanneista suomalaisvanhemmista kokee lastensa puhelimella viettämän ajan olevan sopivalla tasolla. Jopa 60 % pitää käyttöä liiallisena. Mitä vanhempia perheen lapset ovat, sitä enemmän asia aikuisten mieltä painaa. Jo 58 % alakouluikäisten lasten vanhemmista ajattelee lastensa olevan liikaa kännykällä. Teinien kohdalla luku on peräti 82 prosenttia. Miehet ovat lasten kännykän käytöstä huolestuneempia kuin naiset.

Oma kännykänkäyttö mietityttää eniten pienten lasten vanhempia

Lapsiperheissä naiset ajattelevat miehiä useammin käyttävänsä liikaa aikaa puhelimellaan. Oma suhde puhelimeen askarruttaa kuitenkin niin miehiä kuin naisia sitä enemmän, mitä nuorempia lapset ovat. Alle 6-vuotiaiden lasten vanhemmista jopa 70 % ajattelee käyttävänsä liikaa puhelinta, kun teini-ikäisten vanhemmista enää alle puolet.

Yleisimmin vanhemmat näkevät, että liikakäyttö vähentää perheen yhdessäoloa ja keskustelua. Neljännes kokee puhelimen tuijottamisen vievän aikaa muulta tekemiseltä. Myös päänsärky sekä unen ja keskittymiskyvyn puute nousevat esiin.

Suomalaisvanhemmista, joiden mielestä puhelinta käytetään perheessä liikaa, kaksi kolmesta on pyrkinyt rajoittamaan sen käyttöä. Yleisin tapa on asettaa aikarajoituksia. Vain 14 prosenttia mainitsee käyttäneensä keskustelua rajoittamisen keinona.

”Tiukoista aikarajoituksista syntyy helposti riitaa. Perheen arjen kannalta voi olla sujuvampaa, että sovitaan yhdessä, missä tilanteissa ja miten puhelinta on sopivaa käyttää ja milloin ei. Keskeistä on varmistaa, että lapsi saa riittävästi unta ja etteivät laitteet haittaa esimerkiksi koulutöihin keskittymistä”, sanoo Pelastakaa Lapset ry:n erityisasiantuntija Antti Järventaus.

Telian digihyvinvointiselvityksessä kysyttiin myös, kiinnostaisiko vanhempia mahdollisuus luoda perheen sisälle yhteisiä pelisääntöjä puhelimen käytölle tai seurata omaa sekä muiden perheenjäsenten viettämää aikaa puhelimella. Molemmat koettaisiin tarpeellisiksi.

”Suomalaiset selvästi kipuilevat digihyvinvoinnin kanssa. Telia haluaa kannustaa perheitä keskustelemaan aiheesta ja ottamaan lapset mukaan yhteisten pelisääntöjen rakentamiseen. Tuomme pian markkinoille ratkaisun, joka tarjoaa avaimia kaikille digihyvinvoinnin edistämisestä kiinnostuneille”, Telia Finlandin kuluttajaliiketoiminnan johtaja Heli Partanen lupaa.

Lisätietoja

Viestintä, Telia Finland
02040 54000
communications-fi@telia.fi

Telian digihyvinvointiselvitys:

Telian digihyvinvointikyselyn tavoitteena oli selvittää suomalaisten lapsiperheiden puhelimen käyttöä, sen mahdollisia haittoja sekä lapsiperheiden keinoja rajoittaa puhelimella vietettyä aikaa. Kyselyssä pyydettiin arviota sekä omasta että muiden samassa taloudessa asuvien henkilöiden (lapset, muut aikuiset) puhelimen käytöstä. Tarkoituksena oli lisätä ymmärrystä siitä, miten Telia voisi edistää suomalaisten digihyvinvointia.

Tutkimusyritys Bilendin Telialle tekemän valtakunnallisen digihyvinvointiselvityksen kohderyhmänä olivat 18-74-vuotiaat suomalaiset, jotka asuvat samassa taloudessa alle 18-vuotiaiden lasten kanssa. Tiedonkeruu toteutettiin 13.-22. heinäkuuta 2018. Vastaajista 49 % oli miehiä ja 51% naisia. Vastaajia oli yhteensä 600.

Linkki selvityksen täällä

Telia on uuden sukupolven kansainvälinen ja paikallisesti vahva operaattori. Autamme luomaan uudenlaisia yhteyksiä ja haluamme helpottaa sinun, yrityksesi ja yhteisösi arkea. Pitkä historiamme Suomessa alkaa jo vuodesta 1855. Sijoitamme joka vuosi suomalaisiin yhteyksiin noin 200 miljoonaa euroa, tarjoamme töitä noin 3500 ihmiselle ja työllistämme välillisesti tuhansia muita.

Vuoden 2017 lopussa noin 4,2 miljoonaa liittymäasiakasta oli valinnut meidät operaattorikseen. Olemme osa kansainvälistä Telia Companya, joka toimii 11 maassa Norjasta Turkkiin. Maailmanlaajuisten yhteyksien ansiosta tarjoamme sinulle parhaat palvelut missä ikinä liikutkin. Tervetuloa mukaan osoitteessa www.telia.fi.

Liitteet


19.10.2018

DNA Oyj:n osavuosikatsaus tammi-syyskuu 2018: Vahvaa kehitystä DNA:n keskeisissä avainluvuissa

19.10.2018 klo 8.30

DNA järjestää tulosjulkistuspäivänä suomenkielisen tiedotustilaisuuden medialle ja analyytikoille klo 9.30 ja englanninkielisen puhelinkonferenssin analyytikoille ja instituutiosijoittajille klo 13. Tarkemmat tiedot tiedotustilaisuuksista löytyvät tämän tiedotteen lopusta.

Tämä tiedote on tiivistelmä DNA:n tammi-syykuun 2018 osavuosikatsauksesta. Osavuosikatsaus kokonaisuudessaan on tämän pörssitiedotteen liitteenä pdf-tiedostona ja verkkosivuillamme, osoitteessa www.dna.fi/sijoittajat.

Yhteenveto

Suluissa olevat luvut viittaavat vastaavaan ajanjaksoon vuotta aiemmin, ellei toisin mainita. Luvut ovat tilintarkastamattomia.

Vuoden 2018 tiedot esitetään taulukoissa IFRS-standardien edellyttämällä tavalla soveltaen 1.1.2018 käyttöönotettuja IFRS 15 ja IFRS 9 -standardeja, sekä oikaistuina IFRS 15 -standardin edellyttämällä tavalla vuonna 2017 noudatettujen liikevaihdon tuloutusperiaatteiden mukaisina. Raportin selostusosan kausien välinen analyysi on laadittu vertailukelpoisilla tiedoilla, jolloin vuoden 2018 tiedot on esitetty oikaistuina vuonna 2017 noudatettujen liikevaihdon tuloutusperiaatteiden mukaisina.

Heinä-syyskuu 2018

  • Liikevaihto kasvoi 4,3 % ja oli 228,2 miljoonaa euroa (218,8).
  • Käyttökate kasvoi 5,4 % ja oli 76,5 miljoonaa euroa (72,6). Käyttökatteen osuus liikevaihdosta oli 33,5 % (33,2).
  • Katsaus- ja vertailukaudella ei ollut käyttökatteen tai liiketuloksen vertailukelpoisuuteen vaikuttavia eriä.
  • Liiketulos kasvoi 3,4 % ja oli 38,6 miljoonaa euroa (37,3). Liiketuloksen osuus liikevaihdosta oli 16,9 prosenttia (17,0).
  • Osakekohtainen tulos kasvoi ja oli 0,22 euroa (0,21).
  • Matkaviestinnän liittymäkohtainen liikevaihto (ARPU) kasvoi 1,9 % ja oli 18,9 euroa (18,5).
  • Matkaviestinliittymien vaihtuvuus (CHURN) parani ja oli 15,8 prosenttia (19,1).

Tammi-syyskuu 2018

  • Liikevaihto kasvoi 3,8 % ja oli 676,0 miljoonaa euroa (651,5).
  • Käyttökate kasvoi 7,2 % ja oli 220,9 miljoonaa euroa (206,1). Käyttökatteen osuus liikevaihdosta oli 32,7 % (31,6).
  • Katsaus- ja vertailukaudella ei ollut käyttökatteen tai liiketuloksen vertailukelpoisuuteen vaikuttavia eriä.
  • Liiketulos kasvoi 12,4 % ja oli 108,6 miljoonaa euroa (96,6). Liiketuloksen osuus liikevaihdosta oli 16,1 prosenttia (14,8).
  • Operatiivinen vapaa kassavirta laski 0,3 % 140,1 miljoonaan euroon (140,6).
  • Osakekohtainen tulos kasvoi ja oli 0,60 euroa (0,54).
  • Matkaviestinliittymäkanta kasvoi 2,3 % ja oli 2 855 000 liittymää (2 790 000).
  • Matkaviestinnän liittymäkohtainen liikevaihto (ARPU) kasvoi 3,3 % ja oli 18,8 euroa (18,2).
  • Matkaviestinliittymien vaihtuvuus (CHURN) parani ja oli 16,7 prosenttia (18,4).
  • Kiinteän verkon liittymämäärä (puhe, laajakaista ja kaapelitelevisio) kasvoi ja oli 1 148 000 liittymää (1 130 000).

DNA nosti vuoden 2018 tulosohjeistustaan 11.10.2018:

DNA:n liikevaihdon ja vertailukelpoisen liiketuloksen arvioidaan kasvavan jonkin verran vuonna 2018 edelliseen vuoteen verrattuna. DNA:n rahoitusaseman ja maksuvalmiuden arvioidaan pysyvän hyvänä.

Aikaisempi tulosohjeistus vuodelle 2018 (julkaistu 2.2.2018):

DNA arvioi sekä liikevaihdon että vertailukelpoisen liiketuloksen pysyvän vuonna 2018 samalla tasolla kuin vuonna 2017. DNA:n rahoitusaseman ja maksuvalmiuden arvioidaan pysyvän hyvänä.

DNA:n tulosohjeistus vuodelle 2018 on esitetty vuonna 2017 noudatettujen liikevaihdon tuloutusperiaatteiden mukaisina ilman 1.1.2018 käyttöönotetun IFRS 15-standardin vaikutuksia.

Keskeiset tunnusluvut

Luvut ovat tilintarkastamattomia

Toimitusjohtajan katsaus

DNA:n vuosi 2018 on sujunut vahvasti. Tammi-syyskuussa liikevaihtomme kasvoi 3,8 prosenttia 676,0 miljoonaan euroon. Liiketuloksemme kasvoi 12,4 prosenttia ja oli ennätyksellisen korkea; 108,6 miljoonaa euroa. Liikevaihtoon vaikutti myönteisesti matkaviestinpalveluliikevaihdon kasvu, joka johtui erityisesti matkaviestinliittymäkannan hyvästä kehityksestä ja arvokkaampien 4G-liittymien osuuden kasvusta liittymäkannassa. Myös mobiililaitemyynti oli tammi-syyskuun aikana korkealla tasolla. Liiketuloksen osuus liikevaihdosta nousi 16,1 prosenttiin.

Sekä liikevaihtomme että liiketuloksemme jatkoivat kasvuaan myös kolmannella neljänneksellä. Mobiililaitemyynti oli kolmannella neljännekselle erityisen vahvaa. Liiketuloksemme kasvoi 3,4 % ja oli 38,6 miljoonaa euroa. Matkaviestinverkkomme liittymämäärät nousivat 65 000 liittymällä vertailukaudesta ja 28 000 liittymällä kesäkuun lopusta kireänä jatkuneesta kilpailusta huolimatta. Kiinteiden laajakaista- ja kaapelitelevisioliittymien määrät nousivat vertailukauteen verrattuna 32 000 liittymällä ja kesäkuun lopusta 13 000 liittymällä.

Matkaviestinnän liittymäkohtainen liikevaihto (ARPU) parani tammi-syyskuussa 18,8 euroon vertailukauden 18,2 eurosta. Liittymäkohtaista liikevaihtoa kasvatti erityisesti asiakkaidemme siirtyminen entistä nopeampiin 4G-liittymiin. Asiakasvaihtuvuutemme (CHURN) oli kolmannella neljänneksellä 15,8 prosenttia. Tammi-syyskuussa asiakasvaihtuvuutemme laski vertailukauden 18,4 prosentista 16,7 prosenttiin. Olemme kireästä kilpailusta huolimatta onnistuneet pitämään asiakasvaihtuvuutemme alhaisena johtuen korkeasta asiakastyytyväisyydestä ja kyvystämme reagoida nopeasti kilpailijoiden kampanjointiin.

Voitimme 1.10.2018 tavoittelemamme 5G-taajuuskaistan Viestintäviraston taajuushuutokaupassa 21 miljoonan euron hintaan. Ensi vuodesta alkaen tuomme DNA:n asiakkaille tarjolle 5G-palveluita, jotka mahdollistavat entistä laadukkaammat ja monipuolisemmat mobiilidatapalvelut. Ensimmäisessä vaiheessa tulemme tarjoamaan 5G-tekniikalla toteutettuja, laadukkaita koti- ja yrityslaajakaistayhteyksiä. 5G mahdollistaa suurta ja tasalaatuista nopeutta vaativat palvelut monessa sellaisessa kiinteistössä, johon valokuituyhteyttä ei saa, tai johon sen toimittaminen olisi huomattavan kallista.

Olemme valmistelleet DNA:n matkaviestinverkkoa 5G-aikakauteen jo vuodesta 2016 alkaen - verkkoon on tuotu 5G-kyvykästä teknologiaa ja verkon kapasiteettia on kasvatettu. Mobiilidatan käyttö on jatkanut Suomessa tasaista kasvua, mikä luo painetta 5G-verkon käyttöönotolle. Kahden viime vuoden aikana siirretyn datan määrä on kaksinkertaistunut DNA:n matkaviestinverkossa.

Tefficientin syyskuussa julkaiseman raportin* mukaan DNA:n asiakkaat käyttävät eniten mobiilidataa maailmassa liittymää kohden. Esimerkiksi elokuussa 2018 mobiilidataa käytettiin DNA:n verkossa keskimäärin 21 gigatavua liittymää kohden. 5G-verkot palveluineen tulevat kiihdyttämään mobiilidatan käyttöä entisestään ja laajentavat sitä uusiin käyttökohteisiin.

Liiketoimintamme on kehittynyt vuoden aikana suotuisasti huolimatta kireänä jatkuneesta kilpailutilanteesta. Erityisesti kolmannella neljänneksellä odotuksiamme parempi liittymämyynnin nettokasvu ja matala asiakasvaihtuvuus vaikuttavat koko vuoden näkymiin myönteisesti. Tästä johtuen nostimme 11.10. koko vuoden tulosohjeistustamme, ja arvioimme liikevaihtomme ja kannattavuutemme kasvavan jonkin verran vuonna 2018 edelliseen vuoteen verrattuna. DNA:n rahoitusaseman ja maksuvalmiuden arvioidaan pysyvän hyvänä.

Jukka Leinonen
toimitusjohtaja

* Tefficientin analyysi: https://tefficient.com/more-data-always-for-more-it-happens/

DNA:n taloudellinen raportointi ja yhtiökokous vuonna 2019:

  • Vuoden 2018 tilinpäätöstiedote 1.2.2019
  • Vuoden 2018 täydellinen tilinpäätös ja sähköinen vuosikertomus 25.2.2019 alkavalla viikolla (viikko 9)
  • DNA:n varsinainen yhtiökokous 28.3.2019
  • Vuoden 2019 tammi-maaliskuun osavuosikatsaus 25.4.2019
  • Vuoden 2019 puolivuotiskatsaus (tammi-kesäkuu) 19.7.2019
  • Vuoden 2019 tammi-syyskuun osavuosikatsaus 22.10.2019

Tulostiedotustilaisuudet

Suomenkielinen tiedotustilaisuus medialle ja analyytikoille klo 9.30

Tiedotustilaisuus järjestetään DNA Talossa osoitteessa Läkkisepäntie 21, Helsinki. Tilaisuuteen pyydetään ilmoittautumaan sähköpostiosoitteessa viestinta@dna.fi. Tilaisuutta voi seurata myös suorana webcast-lähetyksenä DNA:n verkkosivuilla, osoitteessa www.dna.fi/sijoittajat.

Englanninkielinen puhelinkonferenssi analyytikoille ja institutionaalisille sijoittajille klo 13.00

Tilaisuuteen voi osallistua ja esittää kysymyksiä puhelimitse soittamalla muutamaa minuuttia ennen tilaisuuden alkua numeroon 0800 523 163, vahvistuskoodi: 8392 6200#, sekä suoran audiocast-lähetyksen kautta. Linkki lähetykseen on saatavilla ennen tilaisuuden alkua osoitteessa www.dna.fi/sijoittajat.

Myös tulosraportti ja tilaisuuksien esitysmateriaalit ovat saatavilla ennen tilaisuuksien alkua osoitteessa www.dna.fi/sijoittajat.

Tiedotustilaisuuksien tallenteet löytyvät osoitteessa www.dna.fi/sijoittajat myöhemmin tulospäivän aikana.

Lisätietoja:

toimitusjohtaja Jukka Leinonen, DNA Oyj, puh. 044 044 1000, jukka.leinonen@dna.fi
talous- ja rahoitusjohtaja Timo Karppinen, DNA Oyj, puh. 044 044 5007, timo.karppinen@dna.fi
Head of IR Marja Mäkinen, sijoittajasuhteet, DNA Oyj, puh. 044 044 1262, marja.makinen@dna.fi
DNA:n viestintä, puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi

DNA Oyj on suomalainen tietoliikennekonserni, joka tarjoaa yhteydenpitoon, viihtymiseen ja työntekoon laadukkaita puhe, data- ja tv-palveluita. DNA on Suomen suurin kaapelioperaattori ja johtava maksu-tv-toimija sekä kaapeli- että antenniverkossa. Yritysten osalta DNA näkee keskeisenä kasvualueena ajasta ja paikasta riippumattoman uuden työn, joka mahdollistuu älykkäillä päätelaitteilla, monipuolisilla viestintäpalveluilla ja nopeilla yhteyksillä. DNA:n liikevaihto vuonna 2017 oli 886 miljoonaa euroa ja liiketulos 124 miljoonaa euroa. DNA:lla on yli 3,9 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Konserniin kuuluu myös DNA Kauppa, Suomen laajin matkapuhelimia myyvä myymäläketju. DNA:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi ja Facebookissa.

DNA:n osavuosikatsaus tammi-syyskuu 2018


Pages