Suomessa katsotaan suoratoistopalveluja mieluiten tv-ruudulta – uusi Disney+ televisioon myös DNA Hubi -laitteella

Televisioruutu on edelleen suosituin valinta, kun halutaan seurata maksullisten suoratoistopalvelujen tarjontaa. Tämä selviää DNA:n Digitaaliset elämäntavat -kyselytutkimuksesta. *) Avoimeen Android-ekosysteemiin perustuva DNA TV Hubi -palvelu kokoaa erilaiset suoratoistopalvelut yhteen paikkaan ja mahdollistaa ohjelmien katselun kodin isolta tv-ruudulta parhaalla mahdollisella laadulla. Uusimpana sovelluksena DNA Hubi -laitteelle on saatavissa tänään Suomessa aloittanut uusi suoratoistopalvelu Disney+.

Odotettu suoratoistopalvelu Disney+ aloitti Suomessa tänään. DNA on testannut palvelun toimivaksi DNA Hubi -laitteella. Sovellus on ladattavissa muiden suoratoistopalvelujen tapaan Google Play -kaupasta. Disney+-palvelu tilataan Disneyn omilta sivuilta ja tilaussopimus tehdään suoraan Disneyn kanssa. DNA Hubille ladattava sovellus asentuu muiden Android-sovellusten joukkoon. Google Play -kaupasta löytyy yli 4 000 erilaista sovellusta, jotka kaikki ovat käytettävissä DNA Hubilla.

"Tämä on avoimeen Android-ekosysteemiin pohjautuvan laitteen merkittävä etu. Käyttäjän valintojen ei tarvitse rajoittua pelkästään operaattorilla tarjolla oleviin vaihtoehtoihin. DNA Hubille voi ladata Google Play -kaupasta minkä tahansa Android TV -sovelluksen, riippumatta siitä, onko kyseinen palvelu ostettavissa DNA:n kautta tai suoraan palveluntarjoajalta, tai kokonaan maksuton. DNA Hubi kokoaa kaikki sisällöt yhteen paikkaan", kertoo DNA TV:stä vastaava Business Manager Mervi Rouvinen.

Kyselytutkimuksen tuloksia

DNA:n Nepa-tutkimuslaitoksella maaliskuun lopulla teettämästä Digitaaliset elämäntavat -kyselytutkimuksesta käy ilmi, että tv-sisältöjä katsotaan tyypillisimmin television ilmaiskanavien (73 %) ja maksuttomien suoratoistopalveluiden kautta (73 %). Maksullisten suoratoistopalvelujen kautta tv-sisältöjä ilmoittaa seuraavansa jo puolet vastaajista (50 %) – katselu on keskimääräistä yleisempää ikäryhmissä 16–24-vuotiaat (70 %), 25–34-vuotiaat (71 %) ja 35–44-vuotiaat (61 %). Netistä tv-sisältöjä katsoo hieman alle puolet vastaajista (45 %). Operaattorin tv-palvelun kautta tv-sisältöjä seuraa jo useampi kuin joka neljäs (26 %).

Valtaosa (68 %) kyselyyn vastanneista pitää tärkeänä sitä, että elokuvat, tv-sarjat, television urheilulähetykset ja muut tv-ohjelmat ovat löydettävissä helposti ja samasta paikasta. Kolme neljästä (74 %) haluaa katsoa tv-sisältöjä niiden esitysajoista riippumatta, ja noin puolet (48 %) pitää tärkeänä sitä, että mobiililaitteille saatavat sovellukset ovat käytettävissä myös tv-ruudulla.

"Me haluamme tehdä erilaisten ja eri lähteistä tulevien sisältöjen löytämisestä ja hallinnasta asiakkaalle mahdollisimman helppoa ja mukavaa. Tämä on iso haaste, kun palvelut, sisällöt ja laitteet ovat niin moninaiset, ja tarjonta pirstaloituu entisestään. Lähtökohtamme DNA TV Hubin kehityksessä on ollut, että oli sisältö mitä tahansa, käyttäjä saa kaikki sisällöt yhdestä ja samasta paikasta, eikä hänen tarvitse nähdä vaivaa niiden etsimiseen. Tätä tukee myös tuore asiakaskyselymme, jossa DNA TV Hubi -palvelun tärkeimmäksi hankintaperusteeksi nousi mahdollisuus käyttää eri lähteistä saatavia viihdesisältöjä yhdessä paikassa", Mervi Rouvinen korostaa.

Kodin televisiolaitteista yleisin on edelleen ns. tavallinen televisio, joka on noin 55 prosentilla kyselyyn vastanneista, ja keskimääräistä todennäköisemmin erityisesti 65–74-vuotiailla (73 %). Älytelevisioiden (48 %) ja 4K-televisioiden (19 %) määrät ovat kasvussa, ja samoin yhä useampi hankkii operaattorin digiboksin (27 %), kuten esimerkiksi DNA Hubi -laitteen.

"Tarjonnan laajeneminen ja monipuolistuminen on nostanut myös nettiyhteyden tärkeään rooliin. Kun yhä useampi laite ja palvelu käyttää nettiä, katselukokemuksen laatu on aika suoraan verrannollinen netin nopeuteen, eikä sen suhteen ole syytä tinkiä", Rouvinen neuvoo.

DNA:n kyselytutkimuksen mukaan tv-sarjojen maratonkatselu koetaan rentouttavana (37 %), ja se herättää myös iloa (17 %), innostusta (15 %) ja huolettomuuden tunnetta (14 %).

DNA TV Hubi mahdollistaa monipuoliset tavat katsoa tv:tä – teräväpiirtona ja ultra-HD-laatuisena DNA Hubi -laitteella tv-ruudulta, tai kätevästi tabletilla, puhelimella tai läppärillä missä tahansa. Android-käyttöjärjestelmään pohjautuva DNA TV Hubi yhdistää tutun television, vuokraamon ja netti-tv-sovellukset yhdeksi helpoksi kokonaisuudeksi.


*) Digitaaliset elämäntavat -kyselyn toteutti DNA:n toimeksiannosta Nepa Insight Oy. Tiedonkeruu toteutettiin Nepan online-paneelissa maaliskuun 2020 lopussa. Vastaajamäärä n=1036. Tutkimuksen vastaajajoukko edustaa 16-74-vuotiaita suomalaisia iän ja sukupuolen mukaan.

 

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärissä jatkuvasti maailman kärkijoukossa. Olemme Suomen suurin kaapelioperaattori. DNA:lla on yli 4 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö valittiin Suomen parhaaksi työpaikaksi vuonna 2019 Great Place To Work -tutkimuksessa suurten yritysten sarjassa. Vuonna 2019 liikevaihtomme oli 942 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö.  Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.