Lähdetäänkö verkko-ostoksille?

Kauppa on nykyään käden ulottuvilla – yhtä lähellä kuin lähin puhelin tai tietokone. Verkkokaupassa käynti on helppoa ja nopeaa, ja kolme neljästä suomalaisesta onkin tehnyt verkko-ostoksia.

Eniten ostamme verkosta vaatteita ja kenkiä sekä pääsylippuja esimerkiksi teatteriin, konsertteihin ja elokuviin. Myös erilaisten matkailumajoitusten varaaminen ja maksaminen on suosittua.

Pohjoismaisittain verrattuna emme kuitenkaan ole erityisen innokkaita verkosta ostajia: tanskalaiset ovat kärjessä, me pidämme perää. Jos taas verrataan toisiin EU-maihin, suomalaiset käyvät verkko-ostoksilla keskimääräistä enemmän.

Tunnistautuminen lisää luotettavuutta

Verkkopalveluihin ja -kappoihin rekisteröidytään useimmiten edelleen käyttäjätunnuksen ja salasanan yhdistelmällä. Vahvaa sähköistä tunnistamista tarvitaan mm. viranomaisten palveluihin tai vaikkapa vakuutusasiointiin. Verkossakin täytyy varmistautua siitä, kenen kanssa on tekemisissä.

Mobiilivarmenne on helppo ja luotettava vahvan tunnistautumisen tapa, joka kulkee aina mukana omassa puhelimessa. Sitä käytettäessä ei tarvitse muistaa lukuisia salasanoja, yksi itse määrittelemäsi tunnusluku riittää.

Tämän vuoden aikana Mobiilivarmenne uudistuu vielä monipuolisemmaksi, yleiskäyttöiseksi tunnistusvälineeksi myös tilanteisiin, joissa käyttäjätilin avaamiseksi ei tarvita henkilötunnusta. Vanhanaikainen ja hankala rekisteröityminen käyttäjätunnusten avulla voi jäädä historiaan.

Vinkkejä ostosten tekoon

  • Suosi hyvämaineisia ja tunnettuja verkkokauppoja. Jos et tunne kauppaa entuudestaan, kannattaa etsiä netistä muiden käyttäjien kokemuksia ja arvioita myyjästä. Vertaisarviot paljastavat huijarit ja arveluttavat kauppiaat yleensä nopeasti.
     
  • Tarkista verkkokaupan sivustolta, että sieltä löytyvät yrityksen asianmukaiset yhteystiedot. Lue myös tilausehdot, ja tarkista, mitä myyjä kertoo tuotteen palautusoikeuksista. Jos ehdot vaikuttavat epämääräisiltä tai et ymmärrä niitä, kannattaa harkita vielä ostopäätöstä.
     
  • Jos myyjä kauppaa jotain, joka tuntuu liian hyvältä tai halvalta ollakseen totta tai aito tuote, se ei ole sellainen. Älä osta. Sinua todennäköisesti houkutellaan tilausansaan tai huijataan maksamaan olematon tuote tai palvelu etukäteen.
     
  • Kun maksat ostoksesi luottokortilla, voit mahdollisessa ongelmatilanteessa reklamoida asiasta luottokorttiyhtiölle tai kortin myöntäneelle pankille. Tarkista, että maksu tapahtuu aina salatulla sivulla, jonka tunnistaa lukko-symbolista osoiterivin alussa. Osoite alkaa aina https://
     
  • Muistathan, että EU-alueen ulkopuolelta ostaessasi saatat joutua maksamaan tullia ja veroja.  Osa verkkokaupoista kertoo jo tilausvaiheessa, paljonko tuotteesta peritään tullia ja arvonlisäveroa.
     
  • Lisätietoa esim. Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilta.

Verkosta ostaminen säästää usein aikaa ja vaivaa. Klikkaa itsesi rohkeasti ostoksille!

Sari Laine-Lassila on FiComin viestintäpäällikkö.

Seuraa Saria Twitterissä: https://twitter.com/SLaineLassila