Mobiilivarmenteen käyttö kasvaa edelleen

Sähköisen asioinnin määrä kasvaa jatkuvasti. Digitaalisten palvelujen kehittyminen edellyttää, että käyttäjien tunnistaminen on helppoa, luotettavaa ja kohtuuhintaista sekä käyttäjälle että palvelujen tarjoajille. Kun palvelut kulkevat kännykän mukana taskussa, on luontevaa, että tunnistautumisväline löytyy samasta paikasta.

Vahvan sähköisen tunnistamisen ajatuksena on, että luotettava toimija takaa käyttäjän identiteetin aina, kun tunnistamista käytetään. Tunnistamisessa käytettyjä välineitä ovat verkkopankkitunnukset, Väestörekisterikeskuksen kansalaisvarmenne eli käytännössä poliisin myöntämä sähköinen henkilökortti sekä teleyritysten Mobiilivarmenne.

Suurin osa kansalaisista käyttää edelleen tunnistautumiseen verkkopankkitunnuksia. Viranomaisasiointiin tarkoitetun Suomi.fi -verkkopalvelun tunnistautumisista tehtiin tämän vuoden tammi-marraskuussa 93,4 % pankkitunnuksilla ja 6,6 % Mobiilivarmenteella (luvuista on jätetty pois yritys- ja yhteisökäytössä olevat Katso- ja Varmennekortti-kirjautumiset).

Mobiilivarmenteen käyttö on kasvussa: vuoden 2018 tammikuussa kuluttajien Suomi.fi-kirjautumisista 3,6 % tehtiin Mobiilivarmenteella, kun tämän vuoden marraskuussa osuus oli jo 7,5 %. Mobiilivarmenteen osuus kirjautumisista oli tämän vuoden tammi – marraskuussa yli puolitoistakertainen viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna.

Markkinaosuuksista on poistettu yrityksille ja yhteisöille tarkoitetut Katso-palvelut  sekä kohteet, joissa toimii ainoastaan HST-kortti. Lähde: suomi.fi -palveluhallinta (suomi.fi tunnistuksen tapahtumamäärät 11/2019)

Mobiilivarmenne uudistuu

Teleyritykset ovat kertoneet uudistavansa nykyistä Mobiilivarmennetta vuoden 2020 ensimmäisen puoliskon aikana. Mobiilivarmenteen uudistus on merkittävä investointi, joka tuo mukanaan uusia käyttömahdollisuuksia sekä helpompaa ja turvallisempaa asiointia kansalaisille.

Uudistuva Mobiilivarmenne tukee älypuhelinten biometrisiä tunnisteita eli sormenjälki- ja kasvotunnistusta. Varmenteen käyttöönotosta on myös tulossa entistä helpompaa.

Lue lisää:

Katja Laine, televisioasiat ja viestintä @FiCom

Seuraa Katjaa Twitterissä: https://twitter.com/KatjaMLaine