TV:n katselu on voimissaan

Suomessa katsotaan televisiota useimmiten kaapeli- ja iptv-liittymistä

Yli puolet Suomen tv-talouksista on kaapeli- tai iptv -talouksia. Vähän alle puolet on antenni-tv -talouksia. Satelliittikanavien tilaajia on vain muutama prosentti. 

Televisiotalouksien liittymätyypit

Tiedot perustuvat kyselytutkimuksiin. Liittymätyypeissä on jonkin verran päällekkäisyyksiä, sillä kotitaloudessa voi olla useampi kuin yksi televisiolähetysten vastaanottotapa.

Liikenne- ja viestintäviraston mukaan IPTV-liittymiä on noin 500 000. Määrä on toistaiseksi melko pieni, mutta viidessä vuodessa kasvua on ollut noin 40 prosenttia. Kaapeli-tv-liittymiä on noin 1,7 miljoonaa. Niiden määrä on viidessä vuodessa kasvanut noin 15 prosenttia.

Kaapeli- ja IPTV-verkon liittymät Suomessa

Valtaosassa suomalaisia tv-talouksia katsotaan HD-kanavia

Noin 80 prosenttia tv-talouksia katsoo ohjelmia HD-kanavilta. Kaapelitalouksissa HD-kanavien katselu on selvästi yleisempää kuin antennitalouksissa. (Finnpanel)

HD-kanavien katsomisen yleistyminen eri tv-talouksissa

Maksu-tv-tilaajien määrä pienessä kasvussa

Maksu-tv-talouksien määrä on ollut kasvussa vuodesta 2015, tosin vuoden 2014 huippulukuja ei ole saavutettu. Vuonna 2018 maksullisia tv-kanavia tilasi 705 000 taloutta, mikä oli 12 prosenttia enemmän kuin vuonna 2015 (Finnpanel). Kaapeli- ja iptv-verkossa muutokset maksu-tv-talouksien määrissä eivät ole olleet yhtä suuria. Vuodesta 2015 määrä on kasvanut 2,5 prosenttia (FiCom).

Maksu-tv-taloudet

Nettitelevisio-, suoratoisto- ja internetin videopalveluiden katselu Suomessa

Televisioyhtiöiden nettitelevisiopalveluita (esim. Yle Areena, mtv ja Nelosen Ruutu) katsoo 71 prosenttia 16 – 89 -vuotiaista suomalaisista. Internetin videopalveluita (esim. Youtube ja Vimeo) katsoo suunnilleen yhtä moni. Suoratoistopalveluita (Netflix, Viaplay, HBO Nordic jne.) katsoo 47 prosenttia 16 – 89 -vuotiaista. (Tilastokeskus)

Liikenne- ja viestintävirasto kysyy omassa kuluttajatutkimuksessaan muun muassa maksullisten tv- tai videopalveluiden tilaamisesta. Tänä vuonna 49 prosenttia vastaajista oli tilannut jotakin tällaista palvelua. Osuus on noussut kymmenen prosenttiyksikköä kahdessa vuodessa.

Suosituimmat maksulliset OTT-palvelut

Television katseluun käytetty aika ja laite

Suomessa television katseluun käytetään päivittäin aikaa hieman vajaa kolme tuntia. Eniten televisiota katsovat yli 65-vuotiaat, lähes viisi tuntia päivässä.  Vähiten sitä katsovat 15 – 24-vuotiaat, vain 41 minuuttia päivässä.

Televisiolaitetta käytetään myös esimerkiksi suoratoistopalveluihin sekä pelaamiseen ja tallenteiden katseluun. Muuhun kuin perinteisen television katseluun käytetty päivittäinen aika on keskimäärin 35 minuuttia. Eniten TV-laitetta ei-perinteisesti käyttävät 25 – 44-vuotiaat, 56 minuuttia päivässä.

Toisaalta televisio-ohjelmia katsotaan myös muilla laitteilla kuin televisiosta. Online-katselu tuo keskimäärin 6 prosenttia lisää television katseluaikaa. Eniten, 27 prosenttia, se lisää 15 – 24-vuotiaiden katseluaikaa.

Online-katselu jakautuu iän ja laitteen mukaan

 

 

Silja Kärpänniemi on FiComin tietoasiantuntija.

Seuraa Siljaa Twitterissä: https://twitter.com/skarpanniemi