Digitaalisen median seuranta ja markkinat

Viimeksi päivitetty 16.02.2021: radion kuuntelu 2020 (Finnpanel)

Median seuranta

Joukkoviestintämarkkinat

Radion kuuntelu


Median seuranta

2020, tammi-kesäkuu

Kantar TNS:n mukaan 15-74-vuotiaat suomalaiset käyttivät median seurantaan aikaa keskimäärin 9,5 tuntia päivässä. Määrä oli noin 1,5 tuntia enemmän kuin edellisenä vuonna. Ainakin osa kasvusta johtuu todennäköisesti koronana tuomista rajoituksista ihmisten elämään. Eniten kasvoivat lineaarinen televisio (ohjelmien katsominen televisiosta niiden lähetysaikaan), 35 minuuttia päivässä, lehtien verkkopalvelut 12 minuuttia päivässä ja sosiaalinen media 8 minuuttia päivässä.

Ajankäytön jakautuminen eri medioihin:

  • Televisio ja video (lineaarinen, maksu-tv, suoratoistopalvelut, videopalvelut) 44 prosenttia koko median käytetystä ajasta
  • Radio ja audio (radio lähetysaikaan, radio netin kautta, musiikin suoratoistpalvelut, podcast) 21 prosenttia
  • Muut (sosiaalinen media, mobiilipelaaminen, elokuvat elokuvateattereissa, muut netin käyttökohteet) 20 prosenttia
  • Lehdet (sanoma- ja aikakauslehtien painetut ja verkkopalvelut) 16 prosenttia

Lähde: Tiedote, Kantar TNS


Joukkoviestintämarkkinat

2019

Joukkoviestintämarkkinoiden arvo vuonna 2019 oli yhteensä 3 875 miljoonaa euroa, kasvua edellisestä vuodesta oli 0,5 prosenttia.

Kustannustoiminnan arvo oli 1 846 miljoonaa euroa, noin 48 prosenttia koko joukkoviestintämarkkinasta. Laskua edellisestä vuodesta oli 4,7 prosenttia. Kustannustoiminnasta lehtien osuus (sisältää digitaalisen myynnin) oli noin 71 prosenttia ja kirjojen osuus (sisältää digitaalisen myynnin) 29 prosenttia. Edelliseen vuoteen verrattuna lehtien osuus oli laskenut yhden prosenttiyksikön ja kirjojen vastaavasti noussut yhden prosenttiyksikön.

Sähköisen viestinnän arvo oli 1 813 miljoonaa euroa, noin 47 prosenttia koko joukkoviestintämarkkinasta. Kasvua edellisvuodesta oli 5,9 prosenttia. Sähköisestä viestinnästä television osuus oli 71 prosenttia, radion osuus 4 prosenttia ja internetmainonnan osuus 25 prosenttia. Osuudet olivat saman suuruiset kuin edellisenä vuonna.

Televisiotoiminnan tuotot olivat yhteensä 1 280 miljoonaa euroa, noin 33 prosenttia koko joukkoviestintämarkkinoista. Kasvua edellisvuodesta oli 4,9 prosenttia. Tästä YLE-veron osuus oli 37 prosenttia, mainonnan osuus 18 prosenttia, maksu-tv:n 35 prosenttia (sisältää myös tilausvideopalvelut) ja kaapeli-tv perusmaksujen osuus 10 prosenttia.

Tallenneviestinnän arvo oli 216 miljoonaa euroa, noin 6 prosenttia koko joukkoviestintämarkkinasta. Kasvua edellisvuodesta oli 0,5 prosenttia.

Lähde: Joukkoviestintä 2019, Tilastokeskus


Radion kuuntelu

Radion kuuntelu Suomessa

2020

Finnpanelin radiotutkimuksen mukaan radiota kuunteli päivittäin 67 prosenttia 9-vuotta täyttäneistä suomalaisista, tavoittavuus viikon aikana oli 89 prosenttia.

Radion keskimääräinen päivittäinen kuunteluaika oli 2 tuntia 34 minuuttia, mikä oli kuusi minuuttia vähemmän kuin edellisenä vuonna.

Valtaosa audion kuunteluminuuteista oli radion kuuntelua, 77prosenttia. Spotifyin kuuntelua oli 11 prosenttia, YouTube musiikkia 4 prosenttia, Podcasteja 3 prosenttia ja muuta kuuntelua 5 prosenttia.

Radion kuuntelu eri laitteilla

Radiolaite oli edelleen suosituin radion kuunteluun käytetty väline kaikkien radiota kuuntelevien keskuudessa, 79 prosenttia kaikista kuuntelijoista. Kuunteluun käytetty väline oli jonkin verran ikäsidonnainen.

Radiolaitteesta radiota kuunteli

  • 62 prosenttia 24-vuotiaista tai sitä nuoremmista
  • 55-vuotiaista tai sitä vanhemmista 88 prosenttia.

Matkapuhelimesta radiota kuunteli

  • 38 prosenttia 24-vuotiaista tai sitä nuoremmista
  • 11 prosenttia 55-vuotiaista tai sitä vanhemmista

Tietokoneelta radiota kuunteli

  • 16 prosenttia 24-vuotiaista tai sitä nuoremmista
  • 7 prosenttia 55-vuotiaista tai sitä vanhemmista

Lähde: Radiovuosi 2021, Finnpanel