Digitaalisen median seuranta ja markkinat

Viimeksi päivitetty 18.02.2020: joukkoviestintämarkkinat (Tilastokeskus), radion kuuntelu (Finnpanel)

Viimeksi päivitetty 18.2.2020: joukkoviestintämarkkinat (Tilastokeskus), radion kuuntelu (Finnpanel)

Median seuranta

Joukkoviestintämarkkinat

Radion kuuntelu


Median seuranta

2018, tammi-kesäkuu

Kantar TNS:n mukaan 15-74-vuotiaat suomalaiset käyttivät median seurantaan aikaa keskimäärin 7 tuntia 57 minuuttia päivässä. Määrä oli sama kuin edellisen vuoden vastaavana

Mediankäytön kolme suurinta olivat:

  • televisio (lineaarinen, maksu-tv, netti-tv) 30 prosenttia koko median käytetystä ajasta
  • radio (lähetysaikaan, netin kautta) 18 prosenttia
  • sosiaalinen media 12 prosenttia

Mediaan käytetyn ajan jakauma

  • televisio (lineaarinen, maksu-tv, netti-tv) 30 prosenttia koko median käytetystä ajasta
  • radio (lähetysaikaan, netin kautta) 18 prosenttia
  • sosiaalinen media 12 prosenttia
  • sanomalehdet (painettu, verkko) 11 prosenttia
  • musiikin suoratoisto, audiopalvelut 5 prosenttia
  • videopalvelut 5 prosenttia
  • suoratoisto- ja tilausvideopalvelut 5 prosenttia
  • kirjallisuus 5 prosenttia
  • muut netin käyttökohteet 5 prosenttia
  • aikakauslehdet (painettu, verkko) 3 prosenttia
  • elokuvat (leffassa) 1 prosentti

Lähde: Tiedote, Kantar TNS (julkaistu 12.10.2018)

Vuoden 2017 tammi-kesäkuun tiedot liitetiedostona


FIAM:n (Finnish Internet Audience Measurement) laskelmien (lokakuussa 2018) mukaan kotimaisten medioiden sivustoilla ja sovelluksissa oli mobiililaitteilla kävijöitä 2,23 miljoonaa vuoden 2018 syyskuussa. Kasvua maaliskuun 2018 mittauksesta oli 9 prosenttia. Suurin osa, 99 prosenttia, mobiilikävijöistä käytti kotimaisia medioita älypuhelimella.

Lähde: FIAM, Finnish Internet Audience Measurement


Joukkoviestintämarkkinat

2018

Joukkoviestintämarkkinoiden arvo vuonna 2018 oli yhteensä 3 839 miljoonaa euroa, kasvua edellisestä vuodesta oli 0,9 prosenttia.

Tiedot taulukkomuodossa liitetiedostona

Kustannustoiminnan arvo oli 1 947 miljoonaa euroa, noin 51 prosenttia koko joukkoviestintämarkkinasta. Laskua edellisestä vuodesta oli 3 prosenttia. Kustannustoiminnasta lehtien osuus (sisältää digitaalisen myynnin) oli 72 prosenttia ja kirjojen osuus (sisältää digitaalisen myynnin) 28 prosenttia. Edelliseen vuoteen verrattuna lehtien osuus oli laskenut yhden prosenttiyksikön ja kirjojen vastaavasti noussut yhden prosenttiyksikön.

Sähköisen viestinnän arvo oli 1 692 miljoonaa euroa, noin 44 prosenttia koko joukkoviestintämarkkinasta. Kasvua edellisvuodesta oli 7,3 prosenttia. Sähköisestä viestinnästä television osuus oli 71 prosenttia, radion osuus 4 prosenttia ja internetmainonnan osuus 25 prosenttia. Edelliseen vuoteen verrattuna television osuus oli laskenut yhden prosenttiyksikön, radion osuus pysynyt samana ja internetmainonnan osuus noussut yhden prosenttiyksikön.

Televisiotoiminnan tuotot olivat yhteensä 1 206 miljoonaa euroa, noin 32 prosenttia koko joukkoviestintämarkkinoista. Kasvua edellisvuodesta oli 25,3 prosenttia. Tästä TV-maksun/YLE-veron osuus oli 39 prosenttia, mainonnan osuus 20 prosenttia, maksu-tv:n 31 prosenttia (sisältää myös tilausvideopalvelut) ja kaapeli-tv perusmaksujen osuus 10 prosenttia. TV-maksu/YLE-vero oli 470,3 miljoonaa euroa, tv-mainonta 241,2 miljoonaa euroa, maksu-tv tilaukset 373,9 miljoonaa euroa ja kaapeli-tv:n perusmaksut 120,6 miljoonaa euroa.

Tallenneviestinnän arvo oli 194 miljoonaa euroa, noin 5 prosenttia koko joukkoviestintämarkkinasta. Laskua edellisvuodesta oli 10,2 prosenttia.

Lähde: Joukkoviestintä 2018, Tilastokeskus


Radion kuuntelu

Radion kuuntelu Suomessa

2019

Finnpanelin radiotutkimuksen mukaan radiota kuunteli päivittäin 69 prosenttia 9-vuotta täyttäneistä suomalaisista, tavoittavuus viikon aikana oli 91 prosenttia.

Radion keskimääräinen päivittäinen kuunteluaika oli 2 tuntia 40 minuuttia, mikä oli kahdeksan minuuttia vähemmän kuin edellisenä vuonna. Muu audiokuunteluun käytetty aika oli kasvanut 43 minuuttiin edellisvuoden 37 minuutista.  

Radion kuuntelu eri laitteilla

Radiolaite oli edelleen suosituin radion kuunteluun käytetty väline kaikkien radiota kuuntelevien keskuudessa. Kuunteluun käytetty väline oli kuitenkin jonkin verran ikäsidonnainen. Radiolaitteesta radiolta kuunteli 69 prosenttia 24-vuotiaista tai sitä nuoremmista, 55-vuotiaista tai sitä vanhemmista 88 prosenttia. Matkapuhelimesta radiota kuunteli 39 prosenttia 24-vuotiaista tai sitä nuoremmista ja 9 prosenttia 55-vuotiaista tai sitä vanhemmista. Tietokonetta kuunteluun käyttävien osuudet vaihtelivat kuudesta 15 prosenttiin. Tablettia kuunteluun käytti 4 prosenttia kaikista ikäryhmistä.

Tiedot taulukkomuodossa liitetiedostona

Lähde: Radion kuuntelu Suomessa vuonna 2019, Finnpanel