Suoratoistopalveluiden katselu

Viimeksi päivitetty 18.12.2019: suoratoisto ja internetin tilausvideopalveluiden katselu Suomessa (Tilastokeskus)

Tietoa Suomesta

Kansainvälistä tietoa


Suoratoistopalveluiden katselu Suomessa

2019

Televisioyhtiöiden nettitelevisiopalveluita (esim. Yle Areena, mtv-palvelut, Nelosen Ruutu) katsoi 70 prosenttia 16 – 89-vuotiaista. Kasvua edellisestä vuodesta oli 5 prosenttiyksikköä. Nuorimmasta ikäryhmästä, 16 – 24-vuotiaat niitä katsoi 78 prosenttia ja vanhimmasta ikäryhmästä, 75 – 89-vuotiaat 22 prosenttia. Suurin katsojaryhmä oli 35 – 44-vuotiaat, heistä nettitelevisiopalveluita katsoi 86 prosenttia.

Suoratoistopalveluita (esim Netflix, Viaplay, HBO Nordic) katsoi 47 prosenttia 16 – 89-vuotiaista. Kasvua edellisestä vuodesta oli 4 prosenttiyksikköä.  Nuorimmasta ikäryhmästä, 16-24-vuotiaat, suoratoistopalveluita oli katsonut 86 prosenttia ja vanhimmasta ikäryhmästä, 75-89-vuotiaat, niitä oli katsonut 3 prosenttia. Suurin katsojaryhmä löytyi nuorimmasta ikäryhmästä.

Internetin videopalveluita (esim. Youtube tai Vimeo) katsoi katsonut 71 prosenttia 16-89-vuotiaista. Kasvua 5 prosenttiyksikköä edellisestä vuodesta. Nuorimmasta ikäryhmästä, 16-24-vuotiaat, internetin videopalveluita oli katsonut 99 prosenttia, mikä oli myös suurin katsojaryhmä. Vanhimmasta ikäryhmästä, 75-89-vuotiaat, niitä oli katsonut 10 prosenttia. 

Lähde: Väestön tieto- ja viestintätekniikan käyttö 2019, Tilastokeskus


Kansainvälistä tietoa

Pohjoismaat

Polaris Nordic teki yhteistyössä YouGov- tutkimuslaitoksen kanssa selvityksen, johon sisältyi muun muassa pohjoismaisten kuluttajien suoratoistopalveluiden käyttöä. Selvityksessä haastateltiin syyskuussa 2018 yhteensä noin 4000 iältään 12 – 65 -vuotiasta henkilöä. Jokaisesta Pohjoismaasta noin 1000 henkilöä.

Pohjoismaissa yhteensä 62 prosenttia kuluttajista tilasi vähintään yhtä suoratoistopalvelua (kuten Netflix, Viaplay, HBO Nordic, C More tai Amazon prime). 

Suosituin palvelu oli Netflix, sitä tilasi 46 prosenttia. 17 prosenttia tilasi Viaplay-palvelua ja 16 prosenttia HBO Nordic -palvelua.

Lähde: Digital Music in the Nordics, Polaris Nordic, October 2018


EU / Eurooppa

Suoratoistopalveluiden katselu EU-maissa, prosenttia 16 – 74-vuotiaista

EU-maissa keskimäärin 26 prosenttia 16 – 74-vuotiaista katsoi suoratoistopalveluita kyselyä edeltäneiden kolmen kuukauden aikana. Suomessa osuus oli 47 prosenttia. Eniten suoratoistopalveluita katsottiin Islannissa, 65 prosenttia, Norjassa 59 prosenttia ja Ruotsissa 56 prosenttia 16 – 74-vuotiaista.

Tiedot taulukkomuodossa vuosilta 2016 ja 2018 liitetiedostona