Television katselu

Viimeksi päivitetty 21.10.2021: Tv-sisältöjen katselu

Television katselu

TV-sisältöjen katselu

Maksullisten suoratoistopalvelujen katselu Pohjoismaissa


Televisiosta lähetysaikaan katseltujen tv-ohjelmien lisäksi erilaisia tv-sisältöjä voi katsella internetin kautta eri tavoin:

  • operaattorilta hankittu iptv-palvelu (esim. Elisa Viihde, Telia TV, DNA TV)
  • kuukausimaksulliset suoratoistopalvelut (esim. Netflix, HBO Nordic, CMore, Ruutu+)
  • tilausvideot ja videokirjastot (esim. SF Anytime, operaattoreiden omat palvelut)
  • maksuttomat suoratoistopalvelut (esim. Yle Areena, mtv ja Ruutu)
  • internetin videopalvelut (esim. YouTube, Vimeo)

Maksu-tv-palvelussa asiakas voi tilata maksullisia kanavapaketteja ja/tai kanavia. Katsominen edellyttää yleensä tv-korttia. Tiedot maksu-tv-tilaajista löytyvät kohdasta televisioverkot / maksu-tv


Television katselu

TV-vuosi 2020

TV-vuosi -tutkimuksen mukaan Suomessa oli 2 530 000 tv-taloutta, mikä oli 94 prosenttia kaikista kotitalouksista ja 4,6 miljoonaa televisiota. Niistä 80 prosenttia oli HD-televisioita ja äly- tai hybridi-televisioita 57 prosenttia. Maksullista sisältöä tilattiin 52 prosenttiin talouksista.

Suomalaiset käyttivät vuonna 2020 television katseluun päivittäin aikaa keskimäärin 2 tuntia 47 minuuttia. Edellisvuodesta television katseluun käytetty aika oli kasvanut 5 minuuttia.

Muu TV-ruudun käyttö (esim. suoratoistopalvelut, vanhat tallenteet, pelaaminen, dvd/blueray-katselu) kasvoi edellisvuodesta 9 minuuttia ja oli 50 minuuttia. Televisioruudun äärellä käytetty aika yhteensä oli 3 tuntia 37 minuuttia, kasvua edellisvuodesta 14 minuuttia.

TV-ruudun katselu ja muu käyttöaika Suomessa

Katseluun käytettyä aikaa ainakin osaltaan nosti alkukeväästä alkanut koronakriisi. Ennen sitä (1.1. – 8.3.2020) kokonaiskatselu väheni 3 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Kevään pahimman kriisin ja lockdownin aikaan (9.3. – 31.5.) kokonaiskatselu kasvoi 13 prosenttia ja esimerkiksi uutisten sekä ajankohtaisohjelmien katselu 32 prosenttia. Kesän ja alkusyksyn pandemian rauhallisempana aikana katselu oli suunnilleen edellisvuoden tasolla, mutta koronapandemian toisen aallon vaiheessa (19.10 – 31.12.) kokonaiskatselu kasvoi kolme prosenttia edellisestä vuodesta.

Suoratoistopalveluiden katselu ikäryhmittäin

  • tässä mukana Yle Areena, mtv, C More, Ruutu, Ruutu plus

Kaikista suomalaisista 26 prosenttia katsoi viikoittain joitakin yllämainittuja suoratoistopalveluita.

Lähteet: 


TV-mittaritutkimus seuraa jatkuvasti televisionkatseluun käytettyä aikaa yhteensä, kanavittain, ohjelmittain ja ikäryhmittäin (Finnpanel).


Televisio-ohjelmien katsominen eri laitteilla

  • Elisan toimeksiannosta Prior Konsultointi tutki television katselua Suomessa.

Televisio-ohjelmia päivittäin katsovista suurin osa, 58 prosenttia katseli ohjelmia televisiovastaanottimesta.

Älypuhelimesta viikoittain televisio-ohjelmia katsoi:

  • 15 – 25-vuotiaista 68 prosenttia
  • 25 – 50-vuotiaista 42 prosenttia
  • 51 – 65-vuotiaista 24 prosenttia
  • 66 – 75-vuotiaista 21 prosenttia.

Tabletista tv-ohjelmien katsominen oli harvinaisempaa:

  • 15 – 25-vuotiaista 20 prosenttia
  • 25 – 50-vuotiaista 28 prosenttia
  • 51 – 65-vuotiaista 23 prosenttia
  • 66 – 75-vuotiaista 18 prosenttia.

Maksullisten tv-palvelujen käytön kehitys

Lähde: Näin Suomi viihtyy 6, Elisa Oyj:n toimeksiannosta, Prior Konsultointi (julkaistu 28.1.2020)


TV-sisältöjen katselu

DNA:n Digitaaliset elämäntavat -kyselytutkimusta on toteutettu vuodesta 2011. Siinä selvitetään mm. tv-sisältöjen katselua. Tutkimuksen kohderyhmänä on 16–74-vuotiaat suomalaiset ja otoskoko on noin 1 000 vastaajaa.

Tutkimuksessa on kysytty, mistä vastaajat katsovat tv-sisältöjä. Vastaaja on voinut valita kaikki itselleen sopivat vastausvaihtoehdot.

Mistä tv-sisältöjä katsellaan

Lähde: Digitaaliset elämäntavat -tutkimus 2021, DNA


TV-sisältöjen katsominen maksuttomien internetpalvelujen kautta

Liikenne- ja viestintäviraston kuluttajatutkimuksessa kysyttiin keväällä 2021 noin 2000 suomalaiselta heidän televisio-ohjelmien katsomisestaan internetin video- tai tv-palvelujen kautta.

Televisio-ohjelmien katsominen maksuttomien internetpalvelujen kautta viimeisen 3kk:n aikana

Maksullisia internetin video- tai tv-palveluita tilasi 52 prosenttia vastaajista.

Kuusi suosituinta maksullista palvelua ja tilaajien määrä, prosenttia maksullisten palvelujen tilaajista

  • Netflix 66 %
  • Elisa Viihde Viaplay / Viaplay / Elisa Viihde 27 %
  • C More / MTV Total Sport / MTV Juniori / maksullinen Katsomo / maksullinen mtv 20 %
  • Ruutu+ 19 %
  • Disney+ / Disney+ Star 19 %
  • HBO Nordic 16 %

Lähde: Liikenne- ja viestintävirasto Kuluttajatutkimus 2021

Suoratoistopalveluiden ja internetin videopalveluiden katsominen

2020

Kotimaisia suoratoistopalveluita (esim. Yle Areena, mtv, Ruutu) katsoi 74 prosenttia 16 – 89-vuotiaista. Kasvua edellisestä vuodesta oli 4 prosenttiyksikköä. Nuorimmasta ikäryhmästä, 16 – 24-vuotiaat niitä katsoi 81 prosenttia ja vanhimmasta ikäryhmästä, 75 – 89-vuotiaat 32 prosenttia. Siinä kasvu oli 10 prosenttiyksikköä. Suurin katsojaryhmä oli 35 – 44-vuotiaat, heistä 88 prosenttia katsoi kotimaisia suoratoistopalveluita.

Ulkomaisia suoratoistopalveluita (esim Netflix, Viaplay, HBO Nordic) katsoi 49 prosenttia 16 – 89-vuotiaista. Kasvua edellisestä vuodesta oli 2 prosenttiyksikköä.  Nuorimmasta ikäryhmästä, 16-24-vuotiaat, niitä katsoi 84 prosenttia, mikä oli myös suurin katsojaryhmä. Vanhimmasta ikäryhmästä, 75-89-vuotiaat, niitä katsoi 3 prosenttia.

Internetin videopalveluita (esim. Youtube tai Vimeo) katsoi 72 prosenttia 16-89-vuotiaista. Kasvua 1 prosenttiyksikkö edellisestä vuodesta. Nuorimmasta ikäryhmästä, 16-24-vuotiaat niitä katsoi 97 prosenttia, mikä oli myös suurin katsojaryhmä. Vanhimmasta ikäryhmästä, 75-89-vuotiaat, niitä katsoi 14 prosenttia. 

Lähde: Väestön tieto- ja viestintätekniikan käyttö 2020, Tilastokeskus


Maksullisten suoratoistopalveluiden katselu Pohjoismaissa

Polaris Nordic teki yhteistyössä YouGov- tutkimuslaitoksen kanssa selvityksen, johon sisältyi muun maksullisten suoratoistopalveluiden käyttö Pohjoismaissa. Selvityksessä haastateltiin joulukuu 2019 – tammikuu 2020 välisenä aikana yhteensä noin 4000 iältään 12 – 65 -vuotiasta henkilöä. Jokaisesta Pohjoismaasta noin 1000 henkilöä.

Suoratoistopalveluiden katsominen Pohjoismaissa

Pohjoismaissa yhteensä 69 prosenttia kuluttajista tilasi vähintään yhtä suoratoistopalvelua (kuten Netflix, Viaplay, HBO Nordic, C More tai Amazon prime). Keskimääräinen katseluaika yhteensä Pohjoismaissa oli 2,7 tuntia vuorokaudessa. Tanskassa, Ruotsissa ja Suomessa se oli 2,6 tuntia, Norjassa 3,2 tuntia.

Suosituin palvelu kaikissa Pohjoismaissa oli Netflix, sitä tilasi 46 prosenttia. 21 prosenttia tilasi Viaplay-palvelua ja 19 prosenttia HBO Nordic -palvelua.

Lähde: Digital Music in the Nordics, Polaris Nordic, October 2020