Television katselu

Viimeksi päivitetty 15.9.2020: televisio-ohjelmien katsominen internetin kautta (Liikenne- ja viestintäviraston kuluttajakysely), maksullisten suoratoistopalveluiden tilaaminen Pohjoismaissa (Polaris Nordic)

Television katselu

Televisio-ohjelmien katsominen internetin kautta


Television katselu

TV-vuosi 2019

Finnpanel mittaa 85 kanavan ja usean videopalvelun katselua Suomessa.

TV-vuosi -tutkimuksen mukaan suomalaiset käyttivät television katseluun päivittäin aikaa keskimäärin 2 tuntia 42 minuuttia vuonna 2019. Edellisvuodesta television katseluun käytetty aika oli vähentynyt 3 minuuttia. Vuodesta 2016 television katselu on vähentynyt 10 minuuttia.

Muu TV-ruudun käyttö (esim. suoratoistopalvelut, vanhat tallenteet, pelaaminen, dvd/blueray-katselu) kasvoi 6 minuuttia ja oli 41 minuuttia. Televisioruudun äärellä käytetty aika yhteensä oli 3 tuntia 23 minuuttia, kasvua edellisvuodesta 3 minuuttia.

Päivittäin televisiota katseli 66 prosenttia väestöstä, viikoittain 87 prosenttia.

Online-katselu lisää vuorokaudessa keskimäärin 9 minuuttia television katseluaikaa. Koko väestön osalta lisäys on 7 prosenttia, 15 – 24-vuotiaiden osalta 32 prosenttia.

Katseltavan sisällön vaikutus siihen, millä laitteella sitä katsellaan

Lähde: TV-vuositilaisuus 2020, television katselu Suomessa 2019, Finnpanel


TV-mittaritutkimus seuraa jatkuvasti televisionkatseluun käytettyä aikaa yhteensä, kanavittain, ohjelmittain ja ikäryhmittäin (Finnpanel).


Näin Suomi viihtyy -tutkimus

Elisan toimeksiannosta Prior Konsultointi tutki television katselua Suomessa.

Televisio-ohjelmien katsominen eri laitteilla

Televisio-ohjelmia päivittäin katsovista suurin osa, 58 prosenttia katseli ohjelmia televisiovastaanottimesta.

Älypuhelimesta viikoittain televisio-ohjelmia katsoi:

  • 15 – 25-vuotiaista 68 prosenttia
  • 25 – 50-vuotiaista 42 prosenttia
  • 51 – 65-vuotiaista 24 prosenttia
  • 66 – 75-vuotiaista 21 prosenttia.

Tabletista tv-ohjelmien katsominen oli harvinaisempaa:

  • 15 – 25-vuotiaista 20 prosenttia
  • 25 – 50-vuotiaista 28 prosenttia
  • 51 – 65-vuotiaista 23 prosenttia
  • 66 – 75-vuotiaista 18 prosenttia.

Maksullisten tv-palvelujen käytön kehitys

Lähde: Näin Suomi viihtyy 6, Elisa Oyj:n toimeksiannosta, Prior Konsultointi (julkaistu 28.1.2020)


Digitaaliset elämäntavat -tutkimus

DNA:n Digitaaliset elämäntavat -tutkimus (julkaistu heinäkuussa 2019) selvitti vastaajien ajankäyttöä tyypillisenä arkipäivänä. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat 16 – 74-vuotiaat suomalaiset, tutkimusjoukko noin 1000 vastaajaa.

Tv-sisältöjä vähintään tunnin päivässä katsoi 42 prosenttia vastaajista, heistä 12 prosenttia katsoi tv-sisältöjä enemmän kuin 2 tuntia päivässä.

Tv-sisältöjen katsominen

  • Tutkimuksessa kysyttiin myös mistä vastaajat katsovat tv-sisältöjä. Ihmiset käyttävät tv:n katseluun eri kanavia ja katsoja valitsi kaikki itselleen sopivat vaihtoehdot
  • Ilmaiskanavien tulos on tutkimuksen tekijän mukaan todennäköisesti alhaisempi kuin todellisuudessa, vastausvaihtoehto on ilmeisesti ollut epäselvä

Lähde: Digitaaliset elämäntavat -tutkimus 2019, DNA


Televisio-ohjelmien katsominen internetin kautta

Liikenne- ja viestintäviraston kuluttajatutkimuksessa kysyttiin keväällä 2020 noin 2000 suomalaiselta heidän televisio-ohjelmien katsomisestaan internetin video- tai tv-palvelujen kautta.

Televisio-ohjelmien katsominen maksuttomien internetpalvelujen kautta 2020

Maksullisia internetin video- tai tv-palveluita tilasi 49 prosenttia vastaajista.

Kuusi suosituinta maksullista palvelua ja tilaajien määrä, prosenttia maksullisten palvelujen tilaajista

  • Netflix 67 prosenttia
  • Viaplay 22 prosenttia
  • Ruutu plus 21 prosenttia
  • HBO Nordic 20 prosenttia
  • Maksullinen Katsomo/ C More) 14 prosenttia
  • Elisa Viihde 12 prosenttia

Lähde: Liikenne- ja viestintävirasto Kuluttajatutkimus 2020