Kuluttajien verkkokauppa

Viimeksi päivitetty 16.11.2020: verkkokauppa Suomessa (Tilastokeskus), EU-maissa (Eurostat)

Verkkokauppa Suomessa

Pohjoismaat ja Baltian maat

EU / Eurooppa

Maailmanlaajuisesti


Verkkokauppa Suomessa

Verkkokauppa 2019

Kuluttajien koti- ja ulkomailta digitaalisesti ostamien vähittäiskaupan tuotteiden arvo vuonna 2019 oli yhteensä 4,5 miljardia euroa (ilman arvonlisäveroa ja kuljetuskustannuksia). Kasvua edellisestä vuodesta oli 12 prosenttia. Vuodelle 2020 ennustetaan kasvuksi 11 prosenttia.

Kuluttajien digitaalisesti ostamien vähittäiskaupan tuotteiden arvon jakaantuminen tuoteryhmittäin koti- ja ulkomailta

Tuotteiden arvon jakautuminen sekä muutosprosentti edellisestä vuodesta:

  • Viihde-, tieto- ja viestintäelektroniikka 22 prosenttia, kasvua 14,2 prosenttia
  • Vaatteet 15 prosenttia, kasvu 15,6 prosenttia
  • Rakentaminen, piha, puutarha ja lemmikit 12 prosenttia, kasvua 7,0 prosenttia
  • Sisustus- ja kodin käyttötavarat 9 prosenttia, kasvua 18,0 prosenttia
  • Kodinkoneet 8 prosenttia, kasvua 5,8 prosenttia
  • Urheilu ja ulkoliikunta 6 prosenttia, kasvua 13,0 prosenttia
  • Jalkineet 5 prosenttia, kasvua 18,6 prosenttia
  • Harrastukset 5 prosenttia, kasvua 17,5 prosenttia
  • Henkilökohtainen hyvinvointi (kosmetiikka, hygienia, lääkkeet) 4 prosenttia, kasvua 14,9 prosenttia
  • Laukut ja asusteet 4 prosenttia, kasvua 0,7 prosenttia
  • Lelut, vauvan vaatteet ja -tarvikkeet 4 prosenttia, kasvua 20,4 prosenttia
  • Kirjat ja muu viihde 3 prosenttia, laskua 5,3 prosenttia
  • Ruoka ja juomat 3 prosenttia, kasvua 37,4 prosenttia

Lähde: Digitaalinen kauppa 2019, Kaupan liitto


Verkkokauppatutkimus 2020

Kantar TNS tutki Postin toimeksiannosta 19 – 79 vuotiaiden verkkokauppatottumuksia Suomessa, Virossa, Latviassa ja Liettuassa. Suomessa vastaajia oli noin 2400, muissa maissa noin 550. Tutkimusaineisto kerättiin web-kyselynä heinäkuussa 2020.

Vastaajat jaettiin verkkokaupan edelläkävijöihin (heitä oli eniten 18 – 34-vuotiaissa), peruskäyttäjiin (jakautuivat melko tasaisesti kaikkiin ikäryhmiin, keski-ikäisiä vähän muita enemmän) sekä kokeilijoihin ja epäilijöihin (he ovat usein yli 50-vuotiaita).

Edelläkävijoistä 43 prosenttia osti verkosta vuonna 2020, vuonna 2025 verkkokauppaostoksia uskoo tekevänsä 63 prosenttia. Vastaavat osuudet peruskäyttäjillä ovat 15 prosenttia vuonna 2020 ja 32 prosenttia vuonna 2025.  Kokeilijoilla ja epäilijöillä 3 prosenttia vuonna 2020 ja 9 prosenttia vuonna 2025.

Kyselyä edeltäneen kuukauden aikana verkko-ostoksia oli tehnyt 57 prosenttia suomalaisista. Virossa osuus oli 68 prosenttia, Latviassa 54 prosenttia ja Liettuassa 76 prosenttia. Suomessa 28 prosenttia kokee koronan kasvattaneen verkko-ostamisen aietta, Virossa 46 prosenttia, Latviassa 32 prosenttia ja Liettuassa 49 prosenttia.

Lähde: Suuri verkkokauppatutkimus 2020, Posti


Verkkokauppa poikkeusaikana, maalis-kesäkuussa 2020, Paytrail

Paytrail by nets:n lokakuussa 2020 julkaisema, YouGov-tutkimuslaitoksen tekemä tutkimus Suomen verkkokaupasta keväällä 2020 perustuu suomalaisille kuluttajille ja verkkokauppiaille tehtyyn kyselyyn. Kuluttajatutkimus tehtiin heinäkuun alussa ja siihen vastasi noin 1000 yli 18-vuotiasta kuluttajaa. Verkkokauppiaiden kysely toteutettiin kesäkuun lopun ja heinäkuun aikana ja siiten vastasi noin 750 kauppiasta.

Kyselyyn vastanneista kuluttajista 49 prosenttia oli ostanut verkkokaupasta aiempaa enemmän. Normaalia enemmän kuluttajat olivat ostaneet verkkokaupasta vaatteita, kenkiä, asusteita, ruokaa, elintarvikkeita ja apteekkituotteita.

Kyselyyn vastanneista kauppiaista poikkeustilanteen aikana

  • verkkokaupan myynti kasvoi 35,7 prosentilla
  • 9,6 prosenttia siirsi liiketoimintaa verkkoon
  • verkkokaupanmyynti väheni 28,3 prosentilla
  • ei ollut vaikutusta myyntiin 25,3 prosentilla

Lähde: Kokemuksia verkkokaupan muutoksesta poikkeusaikana, Paytrail by nets


Verkkokauppa 2019, Paytrail

Paytrail by nets:n syyskuussa 2019 julkaisema, YouGov -tutkimuslaitoksen tekemä tutkimus Suomen verkkokaupasta perustuu vuoden 2019 toisella neljänneksellä tehtyn kyselyyn sekä suomalaisten maksupalveluntarjoajien julkisiin tilinpäätöstietoihin.  Haastateltavia oli Suomessa 2000 ja Pohjoismaissa yhteensä 7000.

Verkkokaupan arvon Suomessa arvioidaan olevan 13,8 miljardia euroa vuonna 2019. Kasvua edellisestä vuodesta olisi 13 prosenttia.

Verkkokaupan jakauma:

  • Matkailun osuus oli 42 prosenttia (5,8 miljardia euroa)
  • Tavaroiden osuus 37 prosenttia (5,1 miljardia euroa)
  •  Palveluiden osuus 21 prosenttia (2,9 miljardia euroa)

Matkailun suosituimmat verkko-ostokset

  • juna- ja linja-autoliput 29 prosenttia
  • hotellit 28 prosenttia
  • lentoliput 21 prosenttia

Tavaroiden suosituimmat verkko-ostokset

  • vaatteet, kengät ja asusteet 55 prosenttia
  • vartalon- ja kauneudenhoitotuotteet 38 prosenttia
  • kodin elektroniikka, tietokoneet, matkapuhelimet, audio- ja videolaitteet 31 prosenttia

Suosituimmat verkosta ostetut palvelut

  • liput (kulttuuri, urheilu yms.) 34 prosenttia
  • digitaalinen media (kuten lehdet, e-kirjat, äänikirjat, musiikki, elokuvat) 31 prosenttia
  • pelit (nettikasinot, vedonlyönti ja pokeri) 30 prosenttia

Lähde: Verkkokauppa Suomessa 2019, Paytrail by nets


Suomalaisten verkkokauppaostokset

Tilastokeskus tutkii kuluttajien verkkokaupasta ostamista keväisin tehtävässä Väestön tieto- ja viestintätekniikan käyttö -tutkimuksessaan.

Suomalaisten 16 – 89-vuotiaiden kuluttajien tekemät verkkokauppaostokset

Verkosta ostamisen vaihtelu kuluttajan iän mukaan vuonna 2020, verkko-ostoksia tehty kyselyä edeltäneiden 12 kuukauden aikana:

  • 16-24-vuotiaat 86 prosenttia
  • 25-34-vuotiaat 91 prosenttia
  • 35-44-vuotiaat 92 prosenttia
  • 45-54-vuotiaat 84 prosenttia
  • 55-64-vuotiaat 67 prosenttia
  • 65-74-vuotiaat 39 prosenttia
  • 75-89-vuotiaat 13 prosenttia

Ostokset ja tilaukset verkon kautta, suosituimmat tuoteryhmät vuonna 2020 (16-89-vuotiaiden verkko-ostoksista):

  • vaatteita tai kenkiä: 29 prosenttia
  • rahapelejä: 28 prosenttia
  • matkalippuja esimerkiksi linja-autoon, junaan, lentokoneeseen tai taksikyytejä: 23 prosenttia
  • elokuvia tai sarjoja suoratoistopalveluna tai latauksina 19 prosenttia
  • ruoka-annoksi ravintoloilta suoraan tai kuljetuspalvelun kautta 17 prosenttia
  • urheiluharrastuksiin liittyviä tuotteita 17 prosenttia
  • pääsylippuja elokuviin, konsertteihin tai muihin tapahtumiin: 16 prosenttia
  • musiikkia suoratoistopalveluna tai latauksina 15 prosenttia
  • vakuutuksia (myös matkavakuutukset) 14 prosenttia
  • huonekaluja, sisustustavaroita, puutarhanhoitotuotteita tai kasveja 13 prosenttia
  • tietokoneita, tabletteja, matkapuhelimia tai niiden lisävarusteita: 13 prosenttia
  • verkossa pelattavia tai ladattavia pelejä tietokoneelle, pelikonsolille tai matkapuhelimelle 13 prosenttia

Lähde: Väestön tieto- ja viestintätekniikan käyttö 2020, Tilastokeskus

Tutkimus tehty keväällä 2020 ja tulokset julkaistu marraskuussa 2020


Verkkokaupan arvo

Kuluttajien verkkokauppaan käyttämä rahamäärä

Vuonna 2020, kyselyä edeltäneiden kolmen kuukauden aikana verkkokauppaostoksiin

  • vähintään 100 euroa käytti 46 prosenttia kuluttajista
  • vähintään 500 euroa käytti 20 prosenttia kuluttajista

Lähde: Väestön tieto- ja viestintätekniikan käyttö 2019, Tilastokeskus

Verkkokaupan arvo Suomessa, miljardia euroa

Koko sähköisen kaupan* arvo ja osuus liikevaihdosta

*) sisältää verkkokaupan lisäksi myös EDI-myynnin

Tiedot taulukkomuodossa liitetiedostona

Sähköisen kaupan jakautuminen yritysten ja kuluttajien kesken Suomessa

Suomalaisten yritysten yhteenlasketun verkkokaupan arvon jakautuminen kotitalouksien sekä yritysten ja muiden organisaatioiden tilauksiin:

Lähde: Tietotekniikan käyttö yrityksissä 2019, Tilastokeskus


Ecommerce  julkaisee verkkokaupasta eri maiden kansallisia sekä Euroopan ja maailmanlaajuisia raportteja. Raportin tiivistelmä on ladattavissa verkosta ilmaiseksi, raportti kokonaisuudessaan on tilattavissa.


Pohjoismaat ja Baltian maat

Ecommerce julkaisi vuonna 2019 julkaisi raportin Euroopan sähköisestä kaupasta, jonka yhtenä osana oli maakohtaisia tietoja Pohjoismaista ja Baltian maista.

Verkkokaupasta ostaneiden osuus Pohjoismaissa ja Baltian maissa vuonna 2019

Lähde: European ecommerce Report 2019, e-commerce Europe


Verkkokauppa Pohjoismaissa 2019

Paytrail by nets julkaisi syyskuussa 2019, YouGov -tutkimuslaitoksen tekemän, tutkimuksen, jonka yhtenä osana on osa Pohjoismaiden verkkokauppaa koskevaa vertailu. Haastateltavia oli Pohjoismaissa yhteensä 7000 internetin käyttäjää. Kyselyt tehtiin vuoden 2019 toisella neljänneksellä.

Verkkokaupan liikevaihto Pohjoismaissa yhteensä oli 80 miljardia euroa.

Jakauma maittain:

  • Ruotsi 37 prosenttia (30 miljardia euroa)
  • Tanska 24 prosenttia (19 miljardia euroa)
  • Norja 22 prosenttia (17 miljardia euroa)
  • Suomi 17 prosenttia (14 miljardia euroa)

Lähde: Verkkokauppa Suomessa 2019, Paytrail by nets


Postnordin tilasto perustuu kaikissa pohjoismaissa netin kautta tehtyyn kyselytutkimukseen.

E-commerce in the Nordics, 2019 tammi-kesäkuu

Verkkokauppaostosten arvo Pohjoismaissa yhteensä oli noin 112 miljardia Ruotsin kruunu vuoden 2019 ensimmäisellä vuosipuoliskolla. Matkapuhelimella tehtyjen verkko-ostosten osuus yhteensä Pohjoismaissa oli 49 prosenttia. Kasvua vuodesta 2017 oli 13 prosenttiyksikköä.

Maittain se jakautui:

  • Ruotsi 44,2 miljardia Ruotsin kruunua
  • Tanska 26,1 miljardia Ruotsin kruunua
  • Norja 25,9 miljardia Ruotsin kruunua
  • Suomi 15,4 miljardia Ruotsin kruunua

Matkapuhelimella tehtyjen verkko-ostosten osuus vuonna 2019 (suluissa vuoden 2017 luku):

  • Norja 53 prosenttia (42 prosenttia vuonna 2017)
  • Suomi 50 prosenttia (35 prosenttia vuonna 2017)
  • Ruotsi 50 prosenttia (37 prosenttia vuonna 2017))
  • Tanska 42 prosenttia (32 prosenttia vuonna 2017)

Lähde: E-commerce in the Nordics 2019, PostNord


EU / Eurooppa

Eurostat on kerännyt tietoja eurooppalaisista, jotka ovat ostaneet tavaroita tai palveluja yksityiskäyttöönsä internetin välityksellä edellisen 12 kuukauden aikana.

Tilastot kerätään kansallisilta tilastolaitoksilta. Tutkimuksessa ovat mukana 16-74 -vuotiaat kansalaiset. Prosenttiosuus on laskettu koko ikäluokasta, ei pelkästään internetin käyttäjistä.

Verkkokaupasta ostoksia tehneet EU-maissa

EU-maissa keskimäärin 63 prosenttia oli tehnyt verkko-ostoksia viimeisen 12 kuukauden aikana, nousua edellisestä vuodesta oli 3 prosenttiyksikköä. Eniten verkko-ostoksia oli tehty UK:ssa, 87 prosenttia asukkaista. Tanskassa osuus oli 84 prosenttia, Norjassa ja Ruotsissa 82 prosenttia ja Hollannissa 81 prosenttia asukkaista. Suomessa osuus oli 73 prosenttia. Nousua edellisestä vuodesta oli kolme prosenttiyksikköä. Suomessa verkko-ostoksia tehtiin EU-maiden kahdeksanneksi eniten.

Tiedot vuodesta 2007 alkaen liitetiedostona

Lähde: Eurostat


E-Commerce in Europe 2019

Postnord:n julkaisemaa raporttia varten on haastateltu noin 11 000 kuluttajan haastatteluun Belgiassa, Tanskassa, Suomessa, Ranskassa, Saksassa, Italiassa, Hollannissa, Norjassa, Puolassa, Espanjassa, Ruotsissa ja UK:ssa.  

Verkosta ostaneiden osuus eräissä Euroopan maissa ja ostoksiin keskimäärin käytetty euromäärä

Lähde: E-commerce in Europe 2019, Postnord


Maailmanlaajuista tietoa

Ecommerce Wiki -sivusto julkaisee uutisia, tilastoja ja raportteja verkkokaupasta maittain ja maanosittain sekä aihepiireittäin.

Lähde:eCommerce WIKI

Kategoria