Digitaaliset pelit

Viimeksi päivitetty 2.11.2018: arvioita ja ennusteita maailmanlaajuisista pelimarkkinoista (Juniper Research, SuperData Research)

Tietoa Suomesta

Kansainvälistä tietoa


Digitaalisten pelin pelaaminen ja markkinat Suomessa

Tilastokeskuksen Väestön tieto- ja viestintätekniikan käyttö -tutkimuksen mukaan

  • Keväällä 2017: 33 prosenttia 16-89-vuotiaista oli pelannut pelejä tai ladannut pelejä internetistä omalle koneelleen. Miehillä osuus oli kahdeksan prosenttiyksikköä suurempi kuin naisilla. Nuorimmassa ikäryhmässä (16-24-vuotiaat) osuus oli 63 prosenttia ja vanhimmassa ikäryhmässä (75-89-vuotiaat) 8 prosenttia.
  • Keväällä 2016: 30 prosenttia 16-89-vuotiaista oli pelannut pelejä tai ladannut pelejä internetistä omalle koneelleen.
  • Keväällä 2015: 28 prosenttia 16-89-vuotiaista oli pelannut pelejä tai ladannut pelejä internetistä omalle koneelleen.
  • Keväällä 2014: 25 prosenttia 16-89-vuotiaista oli pelannut pelejä tai ladannut pelejä internetistä omalle koneelleen.
  • Keväällä 2013: 24 prosenttia 16-89-vuotiaista suomalaisista oli pelannut pelejä internetissä tai ladannut niitä omalle koneelleen. 16-74-vuotiaista 26 prosenttia, samoin kuin edellisenä vuonna.16-24-vuotiaat pelasivat eniten, 48 prosenttia ikäluokasta.

Lähde:  Väestön tieto- ja viestintätekniikan käyttö, Tilastokeskus


ANGI / Figma

Pohjoismainen pelialan etujärjestö ANGI keskitti vuoden 2016 alussa toimintonsa Ruotsiin. Tästä johtuen ANGIn alaisuudessa toimivan suomalaisen FIGMAn viestintä siirtyi 2016 alusta kokonaan ANGIn hoidettavaksi. ANGI Association for the Nordic Game Industry

ANGI julkaisee pelialan vähittäiskaupan tilastoja Pohjoismaista, se sisältää myös maakohtaisia tietoja.

Digitaalisten pelien myynnistä ei ole saatavissa luotettavaa tietoa. Joidenkin arvioiden mukaan pelien digijakelu olisi suurempaa kuin pc-pelien myynti.

Vuosi 2015

  • Pelimyynnin arvo Suomen vähittäiskaupassa oli 52,1 miljoonaa euroa, laskua edellisestä vuodesta 5,1 prosenttia.
  • PC-pelien myynnin arvo oli 3,5 miljoonaa euroa, 13 prosenttia koko pelimyynnistä
  • Pohjoismaissa pelimyynnin arvo vähittäiskaupassa oli 293,4 miljoonaa euroa, laskua edellisestä vuodesta 3,7 prosenttia.
  • PC-pelien myynnin arvo oli 26,9 miljoonaa euroa, 9 prosenttia koko pelimyynnistä

Lähde: Nordic Game Sales 2015, ANGI


 

Kansainvälistä tietoa, maailmanlaajuisesti

AppAnnien sivustolta löytyy maailmanlaajuista tietoa pelimyynneistä, muun muassa kuukausittainen indeksi ladatuimmista tai eniten liikevaihtoa tuottaneista peleistä.

Lähde: AppAnnie


SuperData Research:n katsaus Digitaalipelit 2017

Vuonna 2017 digitaalipelien markkinoiden arvo maailmanlaajuisesti oli 100,5 miljardia dollaria. Mobiilipelien osuus oli 59 prosenttia (59,2 miljardia dollaria), PC-pelien 33 prosenttia (33 miljardia dollaria) ja konsolipelien 8 prosenttia (8,2 miljardia dollaria). Suurimmat mobiilipelien markkinat olivat Aasiassa, 65 prosenttia (38,4 miljardia dollaria). Pohjois-Amerikan osuus oli 18 prosenttia (10,9 miljardia dollaria) ja Euroopan osuus 10 prosenttia (6,2 miljardia dollaria).

Lähde: 2017 Year in Review, Superdata Research