Kuluttajien verkkokauppa

Viimeksi päivitetty 5.2.2019: Verkkokauppa EU-maissa (Eurostat), verkkokauppa Euroopassa (Postnord)

Verkkokauppa Suomessa

Pohjoismaat

EU / Eurooppa

Maailmanlaajuisesti


Verkkokauppa Suomessa

Verkkokauppa 2017, Kaupan liitto

Kaupan liiton maaliskuussa 2018 julkaiseman selvityksen toteuttajana oli Kantar TNS. Selvityksessä oli mukana 1000 henkilöä, ikäryhmästä 18 – 79-vuotiaat.

Digitaalisesti ostettujen palvelujen arvo vuonna 2017 oli 3,6 miljardia euroa, kasvua edellisestä vuodesta oli 16 prosenttia.

  • Matkalippujen (lento-, laiva-, juna- bussiliput) osuus 36 prosenttia
  • Valmismatkojen osuus 29 prosenttia
  • Majoituksen osuus 23 prosenttia
  • Elokuva- ja pääsylippujen osuus 9 prosenttia
  • Kahviloista ja ravintoloista tilattujen ruoka-annosten osuus 2 prosenttia

Suurinta kasvu oli ruoka-annosten tilauksissa, 60 prosenttia, ja hotellivarauksissa, 40 prosenttia.

Digitaalisesti ostettujen vähittäiskaupan tuotteiden arvo vuonna 2017 oli 4,9 miljardia euroa, kasvua edellisestä vuodesta oli 8 prosenttia. Jakauma tuoteryhmittäin:

  • Kodintekniikka, elektroniikka ja tarvikkeet 27 prosenttia
  • Vaatteet ja asusteet 21 prosenttia
  • Lemmikit, harrastus- ja urheiluvälineet 11 prosenttia
  • Taloustavarat, sisustus- ja puutarhatuotteet 7 proenttia
  • Terveys- ja luontaistuotteet 5 prosenttia
  • Jalkineet 5 prosenttia
  • Moottoriajoneuvojen ja veneiden varaosat ja tarvikkeet 5 prosenttia
  • Kirjat, e-kirjat, lehdet, ladattavat kirjat 4 prosenttia
  • Kosmetiikka 4 prosenttia
  • Muut 11 prosenttia

Lähde: Digitaalinen kauppa 2017, Kaupan liitto (lyhennelmä)

Koko selvitys Kaupan liiton jäsenten saatavilla Kauppa.fi:n jäsensivuilta


Verkkokauppa 2018, Paytrail

Paytrailin syyskuussa 2018 julkaisema, YouGov -tutkimuslaitoksen tekemä tutkimus Suomen verkkokaupasta perustuu vuoden 2018 toisella neljänneksellä tehtyihin 2000 suomalaisen kuluttajan haastatteluun. Tutkimus on toteutettu myös muissa Pohjoismaissa. Haastateltavia Pohjoismaissa yhteensä oli 7000 internetin käyttäjää. Suomessa heitä oli 2000.

Verkkokaupan arvon arvioidaan olevan 12,2 miljardia euroa Suomessa vuonna 2018. Kasvua edellisestä vuodesta olisi 18 prosenttia.

Matkailun osuus on 46,6 prosenttia (5,7 miljardia euroa). Tavaroiden osuus 36,1 prosenttia (4,4 miljardia euroa) ja palveluiden osuus 17,2 prosenttia (2,1 miljardia euroa)

Matkustaminen

  • 30 prosenttia suomalaisista hankki majoituksen verkko-ostona
  • 29 prosenttia suomalaista osti juna -ja linja-autolippuja verkosta
  • 24 prosenttia osti lentoliput verkosta

Tavarat

  • 53 prosenttia suomalaisista osti vaatteita, kenkiä ja asusteita verkkokaupasta
  • 36 prosenttia suomalaista osti vartalon- ja kauneudenhoitotuotteita
  • 32 prosenttia suomalaisista osti mediatuotteita (kuten CD-levyjä, kirjoja, elokuvia ja pelejä)
  • 16 prosenttia suomalaisista osti ruokatarvikkeita verkkokaupasta

Palvelut

  • 36 prosenttia suomalaista osti lippuja verkkokaupasta
  • 31 prosenttia suomalaisista osti digitaalista mediaa netistä
  • 28 prosenttia suomalaisista osti pelejä netistä
  • 15 prosenttia suomalaisista osti vakuutuksia verkkokaupasta

46 prosenttia suomalaista kuluttajista oli tehnyt ostoksia mobiililaitteillaan.

Mobiililaitetta käyttävillä suosituin tapa oli älypuhelimen sovellus, 52 prosenttia. Toiseksi suosituinta oli selaimen käyttö älypuhelimella 39 prosenttia. Kolmantena oli sovelluksen käyttö tabletilla, 22 prosenttia ja neljäntenä selaimen käyttö tabletilla, 20 prosenttia.

Ulkomaisista verkkokaupoista ostoksia oli tehnyt 54 prosenttia suomalaisista kuluttajista.

Lähde: Verkkokauppa Suomessa 2018, Paytrail

Verkkokauppa 2017, Paytrail

Paytrailin joulukuussa 2017 julkaisema ja YouGov -tutkimuslaitoksen tekemä tutkimus Suomen verkkokaupasta on osa Pohjoismaiden verkkokauppaa koskevaa tutkimusta. Haastateltavia oli Pohjoismaissa yhteensä 7000 internetin käyttäjää. Suomessa heitä oli 2000.

Tutkimuksen mukaan 84 prosenttia suomalaisista teki verkko-ostoksia vuonna 2017. Eniten verkko-ostoksia tekivät 25 – 34-vuotiaat. Heistä 92 prosenttia oli ostanut verkkokaupasta kyselyä edeltäneiden kolmen kuukauden aikana. Vähiten verkko-ostoksia tehtiin 66 – 74-vuotiaiden ryhmässä, heistä verkosta oli ostanut 69 prosenttia. Verkko-ostoksia tehneistä 40 prosenttia oli käyttänyt älypuhelinta ostosten tekoon.

Mobiililaitetta käyttävillä suosituin tapa oli älypuhelimen sovellus, 65 prosenttia. Toiseksi suosituinta oli selaimen käyttö tabletilla, 64 prosenttia. Kolmanneksi suosituinta oli selaimen käyttö älypuhelimella, 53 prosenttia ja neljänneksi suosituinta sovelluksen käyttö tabletilla, 53 prosenttia. (Vastaajat voivat vastata useita eri tapoja verkko-ostosten tekoon mobiililaitteella.)

Tutkimuksen mukaan verkkokaupan arvo Suomessa vuonna 2017 oli yhteensä 8,5 miljardia euroa. Tähän sisältyvät matkustaminen, tavarat ja palvelut. Matkustamisen osuus oli 47 prosenttia (4 miljardia euroa), tavaroiden 33 prosenttia (2,8 miljardia euroa) ja palvelujen osuus 20 prosenttia (1,7 miljardia euroa).

Matkustaminen

  • 26 prosenttia suomalaisista hankki majoituksen verkko-ostona, 19 prosenttia teki sen älypuhelimella
  • 30 prosenttia verkkokaupasta ostetuista juna- ja bussilipuista ostettiin älypuhelimella

Tavarat

  • 50 prosenttia suomalaisista osti vaatteita, kenkiä ja asusteita verkkokaupasta
  • 10 prosenttia suomalaisista osti ruokatarvikkeita verkkokaupasta
  • 24 prosenttia kaikista verkkokaupasta ostetuista tavaroista ostettiin älypuhelimella

Palvelut

  • 32 prosenttia suomalaista osti lippuja verkkokaupasta
  • 12 prosenttia suomalaisista osti vakuutuksia verkkokaupasta

Lähde: Finnish e-commerce 2017, Paytrail


Suomalaisten verkkokauppaostokset

Tilastokeskus tutkii verkkokaupassa ostoksilla kävijöiden määrän kehitystä keväisin. Tutkimuksessa käsitellään suomalaisten verkkokauppakokemuksia tutkimusta edeltävien kolmen kuukauden aikana. Tuloksista ei ole tehty vuositason arvioita ja niihin liittyy myös kausivaihtelua.

Ostaja on tässä henkilö, joka on hankkinut jotakin verkon kautta omaan käyttöönsä riippumatta siitä, miten hän on hoitanut maksun. Työtehtäviin kuuluvaa ostamista ei käsitellä tässä yhteydessä. Pelkästään rahapelejä pelanneet eivät ole luvuissa mukana

Suomalaisten 16 – 89-vuotiaiden kuluttajien tekemät verkkokauppa ostokset

Suomalaisten 16 – 89-vuotiaiden verkko-ostot vuonna 2018

  • 70 prosenttia oli tehnyt verkko-ostoja ainakin joskus (edellisenä vuonna 71 prosenttia)
  • 64 prosenttia oli ostanut edellisten 12 kuukauden aikana (edellisenä vuonna 65 prosenttia)
  • 47 prosenttia oli ostanut edellisten kolmen kuukauden aikana (laskua 5 prosenttiyksikköä edellisestä vuodesta)
  • Verkosta ostaminen ainakin joskus ostajan iän mukaan:
    • 88 prosenttia 16-24-vuotiaista
    • 91 prosenttia 25-34-vuotiaista
    • 96 prosenttia 35-44-vuotiaista
    • 84 prosenttia 45-54-vuotiaista
    • 66 prosenttia 55-64-vuotiaista
    • 39 prosenttia 65-74-vuotiaista
    • 14 prosenttia 75-89-vuotiaista
  • 25 – 55-vuotiaiden kohdalla osuus oli pudonnut neljä prosenttiyksikköä, samoin 35 – 44-vuotiaissa. Yli 65-vuotiaiden ikäisillä verkko-ostosten tekeminen puolestaan kasvoi kahdella prosenttiyksiköllä
  • miehet tekivät verkko-ostoksia jonkin verran naisia enemmän
  • Asuinpaikalla oli vaikutusta verkko-ostosten tekoon: pääkaupunkiseudulla verkko-ostoja ainakin joskus oli tehnyt 81 prosenttia, ja maaseudulla 64 prosenttia
  • myös koulutuksella oli vaikutusta: korkea-asteen koulutuksen saaneista 86 ja perusasteen koulutuksen saaneista 48 prosenttia suomalaisista oli tehnyt verkko-ostoja ainakin joskus.

Kymmenen verkkokaupan suosituinta tuoteryhmää vuonna 2018 olivat (16-89-vuotiaiden verkko-ostoksista):

  • vaatteita tai kenkiä: 37 prosenttia
  • pääsylippuja teatteriin, konsertteihin, elokuviin tai vastaaviin: 37 prosenttia
  • majoituspalveluita: 34 prosenttia
  • muita matkailuun liittyviä palveluita kuin majoituspalveluita: 31 prosenttia
  • rahapelejä: 26 prosenttia
  • vakuutuksia 21 prosenttia
  • kirjoja 17 prosenttia
  • musiikkia 17 prosenttia
  • urheiluharrastuksiin liittyviä tuotteita 17 prosenttia
  • terveyden- tai kauneudenhoitoon liittyviä tuotteita 17 prosenttia
  • harrastuksiin liittyviä tuotteita (muu kuin urheiluharrastus) 17 prosenttia

Matkapuhelimella verkko-ostoksia kyselyä edeltäneen vuoden aikana oli tehnyt 25 prosenttia suomalaisista. Eniten matkapuhelinta verkko-ostoksiin käyttivät 25 - 34-vuotiaat, heillä osuus oli 50 prosenttia. 75 - 89-vuotiasta matkapuhelimella verkko-ostoksia teki yks prosentti.

Lähde: Väestön tieto- ja viestintätekniikan käyttö 2018, Tilastokeskus

Tutkimus tehty keväällä 2018 ja tulokset julkaistu joulukuussa 2018


Vuonna 2017

  • 71 prosenttia oli tehnyt verkko-ostoja ainakin joskus (nousua 3 prosenttiyksikköä edellisestä vuodesta)
  • 65 prosenttia oli ostanut edellisten 12 kuukauden aikana (nousua 3 prosenttiyksikköä edellisestä vuodesta)
  • 52 prosenttia oli ostanut edellisten kolmen kuukauden aikana (nousua 8 prosenttiyksikköä edellisestä vuodesta)
  • Verkosta ostaminen ainakin joskus ostajan iän mukaan:
    • 89 prosenttia 16-24-vuotiaista
    • 95 prosenttia 25-34-vuotiaista
    • 92 prosenttia 35-44-vuotiaista
    • 85 prosenttia 45-54-vuotiaista
    • 68 prosenttia 55-64-vuotiaista
    • 37 prosenttia 65-74-vuotiaista
    • 12 prosenttia 75-89-vuotiaista
  • 55 – 64-vuotiaiden kohdalla verkko-ostosten teossa muutos oli suurin, 11 prosenttiyksikön kasvu edellisvuodesta
  • sukupuolella ei ollut merkitystä verkko-ostosten teolle
  • Asuinpaikalla oli vaikutusta verkko-ostosten tekoon: pääkaupunkiseudulla verkko-ostoja ainakin joskus oli tehnyt 83 prosenttia, ja maaseudulla 61 prosenttia suomalaisista 16-89-vuotiaista.
  • myös koulutuksella oli vaikutusta: korkea-asteen koulutuksen saaneista 92 ja perusasteen koulutuksen saaneista 46 prosenttia suomalaisista oli tehnyt verkko-ostoja ainakin joskus.

Kymmenen verkkokaupan suosituinta tuoteryhmää vuonna 2017 olivat (16-89-vuotiaiden verkko-ostoksista):

  • vaatteita tai kenkiä: 37 prosenttia
  • pääsylippuja teatteriin, konsertteihin, elokuviin tai vastaaviin: 35 prosenttia
  • majoituspalveluita: 33 prosenttia
  • muita matkailuun liittyviä palveluita kuin majoituspalveluita: 32 prosenttia
  • rahapelejä: 30 prosenttia
  • vakuutuksia 18 prosenttia
  • urheiluharrastuksiin liittyviä tuotteita 18 prosenttia
  • kodin tekstiilejä, huonekaluja tai leluja 17 prosenttia
  • terveyden- tai kauneudenhoitoon liittyviä tuotteita 17 prosenttia
  • harrastuksiin liittyviä tuotteita (muu kuin urheiluharrastus) 17 prosenttia

Lähde: Väestön tieto- ja viestintätekniikan käyttö 2017, Tilastokeskus

Tutkimus tehty keväällä 2017 ja tulokset julkaistu marraskuussa 2017


Vuonna 2016

  • 68 prosenttia suomalaisista 16-89-vuotiaista oli tehnyt verkko-ostoja ainakin joskus
  • Edellisen 12 kuukauden aikana 62 prosenttia 16-89-vuotiaista ja edellisen kolmen kuukauden aikana 44 prosenttia 16-89-vuotiaista suomalaisista 
  • Verkosta ostaminen ainakin joskus ostajan iän mukaan: 87 prosenttia 16-24-vuotiaista,95 prosenttia 25-34-vuotiaista, 93 prosenttia 35-44-vuotiaista, 83 prosenttia 45-54-vuotiaista, 57 prosenttia 55-64-vuotiaista, 35 prosenttia 65-74-vuotiaista ja 11 prosenttia 75-89-vuotiaista oli tehnyt ainakin joskus verkko-ostoksia
  • Naisista verkko-ostoja ainakin joskus oli tehnyt 67 prosenttia, miehistä 70 prosenttia
  • Asuinpaikan vaikutus verkko-ostoihin: Pääkaupunkiseudulla verkko-ostoja ainakin joskus oli tehnyt 78 prosenttia, ja maaseudulla vähiten, 58 prosenttia suomalaisista 16-89-vuotiaista.
  • Koulutus vaikutti myös verkko-ostamiseen: Korkea-asteen koulutuksen saaneista 85 ja perusasteen koulutuksen saaneista 46 prosenttia suomalaisista oli tehnyt verkko-ostoja ainakin joskus

Vuonna 2015

  • 70 prosenttia suomalaisista 16-89-vuotiaista (68 prosenttia vuonna 2014) oli tehnyt verkko-ostoja ainakin joskus
  • Edellisen 12 kuukauden aikana 64 prosenttia 16-89-vuotiaista (63 prosenttia vuonna 2014) ja edellisen kolmen kuukauden aikana 46 prosenttia 16-89-vuotiaista suomalaisista (48 prosenttia vuonna 2014) oli tehnyt verkko-ostoja.
  • Verkosta ostaminen ainakin joskus ostajan iän mukaan:91 prosenttia 16-24-vuotiaista, 95 prosenttia 25-34-vuotiaista 92 prosenttia 35-44-vuotiaista,
    • 83 prosenttia 45-54-vuotiaista,
    • 59 prosenttia 55-64-vuotiaista,
    • 36 prosenttia 65-74-vuotiaista ja
    • 10 prosenttia 75-89-vuotiaista oli tehnyt ainakin joskus verkko-ostoksia
  • Naisista verkko-ostoja ainakin joskus oli tehnyt 68 prosenttia, miehistä 71 prosenttia
  • Asuinpaikan vaikutus verkko-ostoihin: Pääkaupunkiseudulla verkko-ostoja ainakin joskus oli tehnyt 79 prosenttia, ja maaseudulla vähiten, 64 prosenttia suomalaisista 16-89-vuotiaista.
  • Koulutus vaikutti myös verkko-ostamiseen: Korkea-asteen koulutuksen saaneista 83 ja perusasteen koulutuksen saaneista 47 prosenttia suomalaisista oli tehnyt verkko-ostoja ainakin joskus.

Verkkokaupan arvo

Tilastokeskuksen arvio kaupan euromääräisestä arvosta perustuu keväisin tehtäviin kuluttajakyselyihin ja oletukseen, että verkkokauppa on tällä tasolla koko vuoden.

Arviosta puuttuu siten esimerkiksi kokonaan joulumyynti ja tällä on merkitystä laskennalliseen kaupan kokonaisarvoon. Referoitu verkkokaupan arvo on siis suuntaa antava arvio.

Kyselyä edeltäneiden kolmen kuukauden aikana kuluttajista verkkokaupan ostoksiin:

  • vähintään 100 euroa kaikista 16 – 89-vuotiaista oli käyttänyt 31 prosenttia
    • 25 – 34-vuotiasta 59 prosenttia ja 75 – 89-vuotiaista 3 prosenttia
  • vähintään 500 euroa kaikista 16 – 89-vuotiaista oli käyttänyt 17 prosenttia
    • 35 – 44-vuotiasta 31 prosenttia ja 75 – 89-vuotiaista 2 prosenttia

Lähde: Väestön tieto- ja viestintätekniikan käyttö 2018, Tilastokeskus

Verkkokaupan arvo

Verkkokaupan arvo Suomessa, miljardia euroa

  Verkkokauppa, mrd €
2007 17
2008 18
2009 15
2010 17
2011 19
2012 12
2013 15
2014 15
2015 17
2016 18
2017 19

Sähköisen kaupan jakautuminen yritysten ja kuluttajien kesken Suomessa

Tilastokeskuksen mukaan suomalaisten yritysten yhteenlasketun verkkokaupan arvon jakautuminen kotitalouksien sekä yritysten ja muiden organisaatioiden tilauksiin:

  • 2017: 39 prosenttia kotitaloudet, 61 prosenttia yritykset ja muut organisaatiot
  • 2016: 44 prosenttia kotitaloudet, 56 prosenttia yritykset ja muut organisaatiot
  • 2015: lukuja ei saatavissa
  • 2014: 35 prosenttia kotitaloudet, 65 prosentti yritykset ja muut organisaatiot
  • 2013: 28 prosenttia kotitaloudet, 72 prosenttia yritykset ja julkinen sektori
  • 2012: 37 prosenttia kotitaloudet, 63 prosenttia yritykset ja julkinen sektori

Lähde: Tietotekniikan käyttö yrityksissä 2018, Tilastokeskus


Ecommerce Foundation julkaisee verkkokaupasta kansallisia sekä Euroopan ja maailmanlaajuisia raportteja. Raportin tiivistelmä on ladattavissa verkosta ilmaiseksi, raportti kokonaisuudessaan on tilattavissa.

Ecommerce Report Finland 2017

Vuonna 2016 verkkokaupasta ostoksia teki noin 3,7 miljoonaa suomalaista, mikä on noin 72 prosenttia kaikista internetiä käyttävistä. Suurin osa, 27 prosenttia, verkko-ostoksia tekevistä asioi verkkokaupassa kerran vuodessa. Neljännesvuosittain verkkokaupassa asioi 19 prosenttia, kahdesti vuodessa 16 prosenttia. Kerran kuussa verkkokaupassa asioi 9 prosenttia verkkokauppaa käyttävistä

Lähde: Ecommerce Report Finland 2017, Ecommerce Foundation


Kansainvälistä tietoa

Pohjoismaat ja Baltian maat

Ecommerce Foundation

Ecommerce julkaisee maanosittain ja maakohtaisia raportteja sähköisestä kaupasta. Vuonna 2018 se julkaisi raportin Euroopan sähköisestä kaupasta, jonka yhtenä osana oli maatietoja Pohjoismaista ja Baltian maista.

Tanska

  • 80 prosenttia tehnyt ostoksia verkkokaupasta
  • 37 prosenttia ostanut ulkomaisista verkkokaupoista
  • käytetty rahasumma keskimäärin / verkkokaupasta ostoksia tehnyt kuluttaja 2018, arvio: 2 322 euroa (2017: 2 060 euroa)

Suomi

  • 71 prosenttia tehnyt ostoksia verkkokaupasta
  • 44 prosenttia ostanut ulkomaisista verkkokaupoista
  • käytetty rahasumma keskimäärin / verkkokaupasta ostoksia tehnyt kuluttaja
  • 2018, arvio: 2 713 euroa
  • 2017: 2 502 euroa

Latvia

  • 40 prosenttia tehnyt ostoksia verkkokaupasta
  • 20 prosenttia ostanut ulkomaisista verkkokaupoista

Liettua

  • 46 prosenttia tehnyt ostoksia verkkokaupasta
  • 30 prosenttia ostanut ulkomaisista verkkokaupoista

Viro

  • 58 prosenttia tehnyt ostoksia verkkokaupasta
  • 36 prosenttia ostanut ulkomaisista verkkokaupoista

Ruotsi

  • 81 prosenttia tehnyt ostoksia verkkokaupasta
  • 33 prosenttia ostanut ulkomaisista verkkokaupoista

Norja

  • 75 prosenttia tehnyt ostoksia verkkokaupasta
  • 40 prosenttia ostanut ulkomaisista verkkokaupoista

Lähde: European ecommerce Reort 2018, e-commerce Foundation


Verkkokauppa 2018, Paytrail

Paytrailin syyskuussa 2018 julkaisema, YouGov -tutkimuslaitoksen tekemä tutkimus Suomen verkkokaupasta on osa Pohjoismaiden verkkokauppaa koskevaa tutkimusta. Haastateltavia oli Pohjoismaissa yhteensä 7000 internetin käyttäjää. Suomessa heitä oli 2000. Kyselyt tehtiin vuoden 2018 toisella neljänneksellä. Verkkokauppa Suomessa -raportissa on julkaistu myös Pohjoismainen vertailu.

Verkkokaupan liikevaihto Pohjoismaissa yhteensä 71 miljardia euroa. Jakauma maittain:

  • Ruotsin osuus 37 prosenttia, 26 miljardia euroa
  • Tanskan osuus 25 prosenttia, 18 miljardia euroa
  • Norjan osuus 21 prosenttia, 15 miljardia euroa
  • Suomen osuus 17 prosenttia, 12 miljardia euroa

Mobiililaitteilla verkosta ostoksia oli tehnyt:

  • 60 prosenttia norjalaisista
  • 59 prosenttia ruotsalaisista
  • 54 prosenttia tanskalaisista
  • 46 prosenttia suomalaisista

Lähde: Verkkokauppa Suomessa 2018, Paytrail


Postnordin tilasto perustuu kaikissa pohjoismaissa netin kautta tehtyyn kyselytutkimukseen.

2017

Tuoteryhmäkategorioita muutettu edellisisistä vuosista, kulutustiedot eivät siis suoraan verrannollisia. Raportti perustuu kuukausittain tehtyyn kyselyyn helmikuusta 2017 tammikuuhun 2018. Vastaajien kokonaismäärä kyselyissä yhteensä oli 92 656, ikäryhmä 18 – 79-vuotiaat.

Keskiarvokuukautena vuonna 2017 Pohjoismaissa yhteensä 60 prosenttia 18 – 79-vuotiaista teki verkko-ostoksia. Yhteensä koko vuonna verkko-ostoksiin käytettiin Pohjoismaissa rahaa 21,7 miljardia euroa. Jakauma maittain: Ruotsi 40 prosenttia, Tanska 25 prosenttia, Norja 23 prosenttia ja Suomi 12 prosenttia.

Keskiarvokuukausi maittain:

Ruotsissa

  • 3,6 miljoonaa ruotsalaista teki ostoksia verkkokaupasta, 66 prosenttia väestöstä
  • yhtä henkilöä kohti käytetty rahamäärä oli 200 euroa
  • vuodessa verkko-ostoksiin käytetty summa oli 8,7 miljardia euroa

Tanskassa

  • 1,9 miljoonaa tanskalaista teki ostoksia verkkokaupasta, 61 prosenttia väestöstä
  • yhtä henkilöä kohti käytetty rahamäärä oli 229 euroa
  • vuodessa verkko-ostoksiin käytetty summa oli 5,5 miljardia euroa

Norjassa

  • 1,8 miljoonaa norjalaista teki ostoksia verkkokaupasta, 63 prosenttia väestöstä
  • yhtä henkilöä kohti käytetty rahamäärä oli 220 euroa
  • vuodessa verkko-ostoksiin käytetty summa oli 4,9 miljardia euroa

Suomessa

  • 1,4 miljoonaa suomalaista teki ostoksia verkkokaupasta, 46 prosenttia väestöstä
  • yhtä henkilöä kohti käytetty rahamäärä oli 156 euroa
  • vuodessa verkko-ostoksiin käytetty summa oli 2,7 miljardia euroa

Kolme suosituinta tuoteryhmiä Pohjoismaissa yhteensä olivat vaatteet/kengät, media ja kodin elektroniikka.  

Matkapuhelimen käyttö verkkokauppaostoksiin. Pohjoismaissa yhteensä 36 prosenttia tavaroiden verkkokauppa ostoksista tehtiin matkapuhelimella. Osuus oli suurin Ruotsissa, 41 prosenttia. Norjassa se oli 39 prosenttia ja Tanskassa sekä Suomessa 32 prosenttia.

Ulkomaisista verkkokaupoista tehtyjen ostosten arvo 3,8 miljardia euroa, 17,5 prosenttia koko Pohjoismaisen verkkokaupan arvosta. Suomalaisista 44 prosenttia teki ostoksia ulkomaisista verkkokaupoista, norjalaisista 39 prosenttia, tanskalaisista 31 prosenttia ja ruotsalaisista 31 prosenttia. Pohjoismaalaisista yhteensä 35 prosenttia oli tehnyt verkko-ostoksia ulkomaisista verkkokaupoista.

Lähde: E-commerce in the Nordics 2018, PostNord

2016

Tiedon kerääminen muuttunut 2016 alusta, joten tietoja ei voi suoraan verrata aiempiin vuosiin.

Joka kuukausi verkosta ostaneiden osuus oli Tanskassa 63 prosenttia, Norjassa 65 prosenttia, Ruotsissa 67 prosenttia ja Suomessa 49 prosenttia.

Matkapuhelinta verkkokauppaostoihin käytti 35 prosenttia ruotsalaisista, 27 prosenttia norjalaisista, 23 prosenttia tanskalaisista ja 19 prosenttia suomalaisista.

Suosituimpia tuoteryhmiä Pohjoismaissa yhteensä olivat vaatteet / kengät ja kodin elektroniikka.  

Pohjoismaiset kuluttajat tekivät verkkokauppaostoksia yhteensä 21,9 miljardilla eurolla vuonna 2016. Ruotsalaiset ostivat eniten, 8,5 miljardilla eurolla, tanskalaiset ja norjalaiset 5,1 miljardilla eurolla ja suomalaiset 3,2 miljardilla eurolla.

Ulkomaisista verkkokaupoista tehtyjen ostosten arvo 5,4 miljardia euroa, noin 25 prosenttia koko Pohjoismaisen verkkokaupan arvosta. Suomalaisista 46 prosenttia teki ostoksia ulkomaisista verkkokaupoista, norjalaisista 42 prosenttia, tanskalaisista 32 prosenttia ja ruotsalaisista 29 prosenttia. Pohjoismaalaisista yhteensä 36 prosenttia oli tehnyt verkko-ostoksia ulkomaisista verkkokaupoista.

Lähde: E-commerce reports, PostNord

 


 

EU / Eurooppa

Eurostat on kerännyt tietoja eurooppalaisista, jotka ovat ostaneet tavaroita tai palveluja yksityiskäyttöönsä internetin välityksellä edellisen 12 kuukauden aikana.

Tilastot kerätään kansallisilta tilastolaitoksilta. Tutkimuksessa ovat mukana 16-74 -vuotiaat kansalaiset. Prosenttiosuus on laskettu koko ikäluokasta, ei pelkästään internetin käyttäjistä.

Verkkokaupasta ostoksia tehneet EU-maissa

EU-maissa keskimäärin 60 prosenttia oli tehnyt verkko-ostoksia viimeisen 12 kuukauden aikana, nousua edellisestä vuodesta oli 3 prosenttiyksikköä. Eniten verkko-ostoksia oli tehty Tanskassa, 83 prosenttia 16 – 74-vuotiaista. UK:ssa osuus oli 83 prosenttia, Hollannissa 80 prosenttia, Norjassa 79 prosenttia ja Ruotsissa 78 prosenttia 16-74-vuotiaista. Suomessa osuus oli 70 prosenttia. Laskua edellisestä vuodesta oli yksi prosenttiyksikkö. Suomessa verkko-ostoksia tehtiin EU-maiden yhdeksänneksi eniten.

Tiedot vuodesta 2007 alkaen liitetiedostona

Lähde: Eurostat


Eurostatin tekemän selvityksen mukaan keskimäärin 17 prosenttia EU-maiden kuluttajista oli hankkinut yksityiseen tarkoitukseen majoituksen (huoneen, huoneiston, talon tai lomamökin) verkkosivujen tai sovelluksen kautta toiselta yksittäiseltä henkilöltä vuonna 2017 selvitystä edeltävien 12 kuukauden aikana.

Yleisintä se oli 25 – 54-vuotiaiden ikäryhmässä22 prosenttia ja vähäisintä 55 – 74-vuotiaiden ikäryhmässä, 10 prosenttia.  16 – 24-vuotiaiden keskuudessa osuus oli 17 prosenttia.

Jakauma maittain, prosenttiosuus niistä kuluttajista, jotka varanneet majoituksen verkkosivujen tai sovelluksen kautta suoraan yksityiseltä henkilöltä.

Suurimmat osuudet:

  • UK 34 prosenttia
  • Luxemburg 22 prosenttia
  • Irlanti 21 prosenttia
  • Malta 20 prosenttia
  • Hollanti 20 prosenttia
  • Saksa 19 prosenttia

Pienimmät osuudet:

  • Tshekki 1 prosentti
  • Kypros 4 prosenttia
  • Portugali 6 prosenttia
  • Romania 6 prosenttia
  • Kroatia 7 prosenttia

Suomessa osuus oli 9 prosenttia

Lähde: Online peer-to-peer accomodation services used by 1 in 6 EU-citizens, Eurostat News release 20 December 2017


Ecommerce Foundation julkaisee verkkokaupasta kansallisia sekä Euroopan ja maailmanlaajuisia raportteja. Raportin tiivistelmä on ladattavissa verkosta ilmaiseksi, raportti kokonaisuudessaan on tilattavissa.

B2C verkkokaupan markkinat vuonna 2016 Euroopassa olivat 530,58 miljardia euroa. Vuonna 2017 niiden arvioidaan kasvavan 602,87 miljardiin euroon. Kasvua olisi noin 14 prosenttia. Kasvun arvioidaan olevan edelleen vahvaa, vaikkakin se heikentyy jonkin verran edellisistä vuosista. Vuonna 2016 verkkokauppa kasvoi 15,5 prosenttia edellisestä vuodesta. Vuosien 2010 – 2013 välillä kasvu vuosittain oli 18 prosentin luokkaa. Suurin verkkokaupan markkina-alue Euroopassa on UK, verkkokauppamyynti vuonna 2016 oli 197 miljardia euroa. Seuraavina olivat Saksa 86 miljardia euroa ja Ranska 82 miljardia euroa.

Lähde: Ecommerce Report Europe 2017, Ecommerce Foundation

Vuoden 2018 ilmaisessa tiivistelmässä ei oltu ilmoitettu verkkokauppamarkkinoiden arvoja


Postnord:n E-Commerce in Europe 2018 -raportissa selvitetään Belgian, Tanskan, Suomen, Ranskan, Italian, Hollannin, Norjan, Puolan, Espanjan, UK:n Ruotsin ja Saksan, 15 – 79-vuotiaiden verkkokauppaa. Vastaajia oli keskimäärin 1 100 kussakin maassa. Poikkeuksena Pohjoismaat, joita käsiteltiin yhtenä kokonaisuutena ja kussakin yksittäisessä maassa vastaajia oli noin 500. Kysely toteutettiin keväällä 2018.

Vuonna 2018 verkko-ostoksia mainituissa 12 maassa teki yhteensä 268 miljoonaa kuluttajaa, kasvua edellisestä vuodesta oli noin 3 prosenttia. Vuonna 2017 määrä oli noin 260 miljoonaa, Vuonna 2016 noin 253 miljoonaa ja vuonna 2014 noin 247 miljoonaa.

Vastaajat arvioivat käyttäneensä verkkokaupassa vuonna 2017 noin 198 miljardia euroa, kasvua edellisestä vuodesta oli 9 prosenttia. Vuonna 2016 summa oli 181 miljardia euroa, vuonna 2015 noin 189 miljardia euroa ja vuonna 2014 se oli 180 miljardia euroa.

Jakauma maittain, kuinka suuri osa 15 – 79-vuotiaista oli tehnyt verkko-ostoksia vuonna 2017 ja verkkokauppaan vuonna 2017 käytetty rahamäärä, miljoonaa euroa.

  • Iso-Britannia 92 prosenttia / 47,1 m€
  • Hollanti 88 prosenttia / 12,3 m€
  • Pohjoismaat 87 prosenttia / 18,9 m€
  • Saksa 86 prosenttia / 58,3 m€
  • Ranska 82 prosenttia / 42,5 m€
  • Espanja 80 prosenttia / 30,9 m€
  • Belgia 74 prosenttia / 7 m€
  • Puola 69 prosenttia / 21,8 m€
  • Italia 59 prosenttia / 29,4 m€

Lähde: E-commerce in Europe 2018, Postnord

Postnord:n E-Commerce in Europe 2017 -raportissa selvitetään Belgian, Tanskan, Suomen, Ranskan, Saksan, Italian, Hollannin, Norjan, Puolan, Espanjan, Ruotsin ja UK:n 15 – 79-vuotiaiden verkkokauppaa. Vastaajia oli keskimäärin 1 100 kussakin maassa. Kysely toteutettiin keväällä 2017.

Vuonna 2017 verkko-ostoksia mainituissa 12 maassa teki yhteensä 260 miljoonaa kuluttajaa, kasvua edellisestä vuodesta oli noin 3 prosenttia. Vuonna 2016 määrä oli 253 miljoonaa ja vuonna 2014 247 miljoonaa.

Verkkokaupan liikevaihto vuonna 2017 oli 181 miljardia euroa, laskua vuodesta 2015 oli noin 4 prosenttia. Verkkokaupan liikevaihto vuonna 2015 oli 189 miljardia euroa ja vuonna 2014 se oli 180 miljardia euroa.

Jakauma maittain, kuinka suuri osa 15 – 79-vuotiaista oli tehnyt verkko-ostoksia vuonna 2016 ja verkkokaupassa sinä aikana keskimäärin käytettyä rahamäärää.

  • Iso-Britannia 90 prosenttia / 874 euroa
  • Hollanti 90 prosenttia / 489 euroa
  • Saksa 87 prosenttia / 647 euroa
  • Belgia 81 prosenttia / 486 euroa
  • Ranska 80 prosenttia / 470 euroa
  • Espanja 74 prosenttia / 468 euroa
  • Puola 71 prosenttia / 344 euroa
  • Italia 60 prosenttia / 373 euroa
  • Pohjoismaat 92 prosenttia / 656 euroa

Lähde: E-commerce in Europe 2017, Postnord

 

 


 

 

Maailmanlaajuista tietoa

Ecommerce Wiki -sivusto julkaisee uutisia, tilastoja ja raportteja verkkokaupasta maittain ja maanosittain sekä aihepiireittäin.

Lähde: eCommerce WIKI


Ecommerce Foundation julkaisee verkkokaupasta kansallisia sekä Euroopan ja maailmanlaajuisia raportteja. Raportin tiivistelmä on ladattavissa verkosta ilmaiseksi, raportti kokonaisuudessaan on tilattavissa.

Vuoden 2018 raportti julkaistu lokakuussa:  Global B2C ECommerce Country Report 2018, Ecommerce Foundation

Lähde: Ecommerce Report 2018, Ecommerce Foundation

Kategoria: