Kuluttajien verkkokauppa

Viimeksi päivitetty 9.9.2020: verkkokauppa Suomessa (Kaupan liitto)

Verkkokauppa Suomessa

Pohjoismaat ja Baltian maat

EU / Eurooppa

Maailmanlaajuisesti


Verkkokauppa Suomessa

Verkkokauppa 2019

Kuluttajien koti- ja ulkomailta digitaalisesti ostamien vähittäiskaupan tuotteiden arvo vuonna 2019 oli yhteensä 4,5 miljardia euroa (ilman arvonlisäveroa ja kuljetuskustannuksia). Kasvua edellisestä vuodesta oli 12 prosenttia. Vuodelle 2020 ennustetaan kasvuksi 11 prosenttia.

Kuluttajien digitaalisesti ostamien vähittäiskaupan tuotteiden arvon jakaantuminen tuoteryhmittäin koti- ja ulkomailta

Tuotteiden arvon jakautuminen sekä muutosprosentti edellisestä vuodesta:

  • Viihde-, tieto- ja viestintäelektroniikka 22 prosenttia, kasvua 14,2 prosenttia
  • Vaatteet 15 prosenttia, kasvu 15,6 prosenttia
  • Rakentaminen, piha, puutarha ja lemmikit 12 prosenttia, kasvua 7,0 prosenttia
  • Sisustus- ja kodin käyttötavarat 9 prosenttia, kasvua 18,0 prosenttia
  • Kodinkoneet 8 prosenttia, kasvua 5,8 prosenttia
  • Urheilu ja ulkoliikunta 6 prosenttia, kasvua 13,0 prosenttia
  • Jalkineet 5 prosenttia, kasvua 18,6 prosenttia
  • Harrastukset 5 prosenttia, kasvua 17,5 prosenttia
  • Henkilökohtainen hyvinvointi (kosmetiikka, hygienia, lääkkeet) 4 prosenttia, kasvua 14,9 prosenttia
  • Laukut ja asusteet 4 prosenttia, kasvua 0,7 prosenttia
  • Lelut, vauvan vaatteet ja -tarvikkeet 4 prosenttia, kasvua 20,4 prosenttia
  • Kirjat ja muu viihde 3 prosenttia, laskua 5,3 prosenttia
  • Ruoka ja juomat 3 prosenttia, kasvua 37,4 prosenttia

Lähde: Digitaalinen kauppa 2019, Kaupan liitto


Verkkokauppa 2019, Paytrail

Paytrail by nets:n syyskuussa 2019 julkaisema, YouGov -tutkimuslaitoksen tekemä tutkimus Suomen verkkokaupasta perustuu vuoden 2019 toisella neljänneksellä tehtyn kyselyyn sekä suomalaisten maksupalveluntarjoajien julkisiin tilinpäätöstietoihin.  Haastateltavia oli Suomessa 2000 ja Pohjoismaissa yhteensä 7000.

Verkkokaupan arvon Suomessa arvioidaan olevan 13,8 miljardia euroa vuonna 2019. Kasvua edellisestä vuodesta olisi 13 prosenttia.

Verkkokaupan jakauma:

  • Matkailun osuus oli 42 prosenttia (5,8 miljardia euroa)
  • Tavaroiden osuus 37 prosenttia (5,1 miljardia euroa)
  •  Palveluiden osuus 21 prosenttia (2,9 miljardia euroa)

Matkailun suosituimmat verkko-ostokset

  • juna- ja linja-autoliput 29 prosenttia
  • hotellit 28 prosenttia
  • lentoliput 21 prosenttia

Tavaroiden suosituimmat verkko-ostokset

  • vaatteet, kengät ja asusteet 55 prosenttia
  • vartalon- ja kauneudenhoitotuotteet 38 prosenttia
  • kodin elektroniikka, tietokoneet, matkapuhelimet, audio- ja videolaitteet 31 prosenttia

Suosituimmat verkosta ostetut palvelut

  • liput (kulttuuri, urheilu yms.) 34 prosenttia
  • digitaalinen media (kuten lehdet, e-kirjat, äänikirjat, musiikki, elokuvat) 31 prosenttia
  • pelit (nettikasinot, vedonlyönti ja pokeri) 30 prosenttia

Lähde: Verkkokauppa Suomessa 2019, Paytrail by nets


Suomalaisten verkkokauppaostokset

Tilastokeskus tutkii kuluttajien verkkokaupasta ostamista keväisin tehtävässä Väestön tieto- ja viestintätekniikan käyttö -tutkimuksessaan.

Suomalaisten 16 – 89-vuotiaiden kuluttajien tekemät verkkokauppa ostokset

Verkosta ostamisen vaihtelu kuluttajan iän mukaan, verkko-ostoksia kyselyä edeltäneen vuoden aikana:

  • 16-24-vuotiaat 85 prosenttia
  • 25-34-vuotiaat 90 prosenttia
  • 35-44-vuotiaat 90 prosenttia
  • 45-54-vuotiaat 79 prosenttia
  • 55-64-vuotiaat 67 prosenttia
  • 65-74-vuotiaat 31 prosenttia
  • 75-89-vuotiaat 11 prosenttia

Kymmenen verkkokaupan suosituinta tuoteryhmää vuonna 2019 viimeisen vuoden aikana (16-89-vuotiaiden verkko-ostoksista):

  • vaatteita tai kenkiä: 40 prosenttia
  • pääsylippuja teatteriin, konsertteihin, elokuviin tai vastaaviin: 39 prosenttia
  • majoituspalveluita: 35 prosenttia
  • rahapelejä: 34 prosenttia
  • muita matkailuun liittyviä palveluita kuin majoituspalveluita: 33 prosenttia
  • vakuutuksia 24 prosenttia
  • musiikkia 19 prosenttia
  • terveyden- tai kauneudenhoitoon liittyviä tuotteita 19 prosenttia
  • harrastuksiin liittyviä tuotteita (muu kuin urheiluharrastus) 19 prosenttia
  • urheiluharrastuksiin liittyviä tuotteita 18 prosenttia

Lähde: Väestön tieto- ja viestintätekniikan käyttö 2019, Tilastokeskus

Tutkimus tehty keväällä 2019 ja tulokset julkaistu loppuvuodesta 2019


Verkkokaupan arvo

Kuluttajien verkkokauppaan käyttämä rahamäärä

Kyselyä edeltäneiden kolmen kuukauden aikana verkkokauppaostoksiin

  • vähintään 100 euroa käytti 41 prosenttia kuluttajista
  • vähintään 500 euroa käytti 18 prosenttia kuluttajista

Lähde: Väestön tieto- ja viestintätekniikan käyttö 2019, Tilastokeskus

Verkkokaupan arvo Suomessa, miljardia euroa

 

Koko sähköisen kaupan* arvo ja osuus liikevaihdosta

*) sisältää verkkokaupan lisäksi myös EDI-myynnin

Tiedot taulukkomuodossa liitetiedostona

Sähköisen kaupan jakautuminen yritysten ja kuluttajien kesken Suomessa

Suomalaisten yritysten yhteenlasketun verkkokaupan arvon jakautuminen kotitalouksien sekä yritysten ja muiden organisaatioiden tilauksiin:

Lähde: Tietotekniikan käyttö yrityksissä 2019, Tilastokeskus


Ecommerce  julkaisee verkkokaupasta eri maiden kansallisia sekä Euroopan ja maailmanlaajuisia raportteja. Raportin tiivistelmä on ladattavissa verkosta ilmaiseksi, raportti kokonaisuudessaan on tilattavissa.

 


Pohjoismaat ja Baltian maat

Ecommerce julkaisi vuonna 2019 julkaisi raportin Euroopan sähköisestä kaupasta, jonka yhtenä osana oli maakohtaisia tietoja Pohjoismaista ja Baltian maista.

Verkkokaupasta ostaneiden osuus Pohjoismaissa ja Baltian maissa vuonna 2019

Lähde: European ecommerce Report 2019, e-commerce Europe


Verkkokauppa Pohjoismaissa 2019

Paytrail by nets julkaisi syyskuussa 2019, YouGov -tutkimuslaitoksen tekemän, tutkimuksen, jonka yhtenä osana on osa Pohjoismaiden verkkokauppaa koskevaa vertailu. Haastateltavia oli Pohjoismaissa yhteensä 7000 internetin käyttäjää. Kyselyt tehtiin vuoden 2019 toisella neljänneksellä.

Verkkokaupan liikevaihto Pohjoismaissa yhteensä oli 80 miljardia euroa.

Jakauma maittain:

  • Ruotsi 37 prosenttia (30 miljardia euroa)
  • Tanska 24 prosenttia (19 miljardia euroa)
  • Norja 22 prosenttia (17 miljardia euroa)
  • Suomi 17 prosenttia (14 miljardia euroa)
  •  

Lähde: Verkkokauppa Suomessa 2019, Paytrail by nets


Postnordin tilasto perustuu kaikissa pohjoismaissa netin kautta tehtyyn kyselytutkimukseen.

E-commerce in the Nordics, 2019 tammi-kesäkuu

Verkkokauppaostosten arvo Pohjoismaissa yhteensä oli noin 112 miljardia Ruotsin kruunu vuoden 2019 ensimmäisellä vuosipuoliskolla. Matkapuhelimella tehtyjen verkko-ostosten osuus yhteensä Pohjoismaissa oli 49 prosenttia. Kasvua vuodesta 2017 oli 13 prosenttiyksikköä.

Maittain se jakautui:

  • Ruotsi 44,2 miljardia Ruotsin kruunua
  • Tanska 26,1 miljardia Ruotsin kruunua
  • Norja 25,9 miljardia Ruotsin kruunua
  • Suomi 15,4 miljardia Ruotsin kruunua

Matkapuhelimella tehtyjen verkko-ostosten osuus vuonna 2019 (suluissa vuoden 2017 luku):

  • Norja 53 prosenttia (42 prosenttia vuonna 2017)
  • Suomi 50 prosenttia (35 prosenttia vuonna 2017)
  • Ruotsi 50 prosenttia (37 prosenttia vuonna 2017))
  • Tanska 42 prosenttia (32 prosenttia vuonna 2017)

Lähde: E-commerce in the Nordics 2019, PostNord


EU / Eurooppa

Eurostat on kerännyt tietoja eurooppalaisista, jotka ovat ostaneet tavaroita tai palveluja yksityiskäyttöönsä internetin välityksellä edellisen 12 kuukauden aikana.

Tilastot kerätään kansallisilta tilastolaitoksilta. Tutkimuksessa ovat mukana 16-74 -vuotiaat kansalaiset. Prosenttiosuus on laskettu koko ikäluokasta, ei pelkästään internetin käyttäjistä.

Verkkokaupasta ostoksia tehneet EU-maissa

EU-maissa keskimäärin 60 prosenttia oli tehnyt verkko-ostoksia viimeisen 12 kuukauden aikana, nousua edellisestä vuodesta oli 3 prosenttiyksikköä. Eniten verkko-ostoksia oli tehty Tanskassa, 83 prosenttia 16 – 74-vuotiaista. UK:ssa osuus oli 83 prosenttia, Hollannissa 80 prosenttia, Norjassa 79 prosenttia ja Ruotsissa 78 prosenttia 16-74-vuotiaista. Suomessa osuus oli 70 prosenttia. Laskua edellisestä vuodesta oli yksi prosenttiyksikkö. Suomessa verkko-ostoksia tehtiin EU-maiden yhdeksänneksi eniten.

Tiedot vuodesta 2007 alkaen liitetiedostona

Lähde: Eurostat


E-Commerce in Europe 2019

Postnord:n julkaisemaa raporttia varten on haastateltu noin 11 000 kuluttajan haastatteluun Belgiassa, Tanskassa, Suomessa, Ranskassa, Saksassa, Italiassa, Hollannissa, Norjassa, Puolassa, Espanjassa, Ruotsissa ja UK:ssa.  

Verkosta ostaneiden osuus eräissä Euroopan maissa ja ostoksiin keskimäärin käytetty euromäärä

Lähde: E-commerce in Europe 2019, Postnord


Maailmanlaajuista tietoa

Ecommerce Wiki -sivusto julkaisee uutisia, tilastoja ja raportteja verkkokaupasta maittain ja maanosittain sekä aihepiireittäin.

Lähde: eCommerce WIKI


eMarketerin (kesäkuussa 2019) arvion mukaan maailmanlaajuinen verkkokauppa kasvoi 2019 noin 21 prosenttia ja oli vuoden lopussa 3 535 miljardia dollaria. Sen osuus vähittäiskaupasta oli 14 prosenttia. Vuonna 2020 kaupan arvon arvioidaan olevan 4 205 miljardia dollaria, kasvua edellisvuodesta 19 prosenttia. Vuonna 2023 maailmanlaajuisen verkkokaupan ennustetaan nousevan 6 542 miljardiin dollariin ja osuuden vähittäiskaupasta 22 prosenttiin. Suurinta kasvu vuonna 2019 oli Aasian-Tyynenmeren alueella 25 prosenttia. Etelä-Amerikassa kasvu oli 21 prosenttia, Lähi-Idän ja Afrikan alueella samoin 21 prosenttia, Keski- ja Itä-Euroopassa 19 prosenttia, Pohjois-Amerikassa 14,5 prosenttia ja Länsi-Euroopassa 10 prosenttia.

Lähde: eMarketer

Kategoria: