Television katselu

Television katselu 2018

Viestintäviraston kuluttajatutkimuksessa kysyttiin keväällä 2018 noin 2000 suomalaiselta heidän TV:n vastaanottotapaansa. Vastaajista

  • 42 prosenttia katsoi televisiota antenniverkon kautta
  • 46 prosenttia kaapeliverkon kautta
  • 11 prosenttia IPTV-liittymän kautta
  • 6 prosenttia satelliittivastaanoton kautta.
  • Vastaajista 5 prosenttia ei katsonut televisiota ja 5 prosenttia ei osannut sanoa vastaanottotapaa.

Maksullisia tv-kanavia tai niiden ilmaisia kokeilujaksoja tilasi 43 prosenttia vastaajista (esim. Viasat, Nelonen Pro). 

Maksuttomista internetpalveluista eniten katsottiin:

  • YLE Areenaa, Katsomoa tai Ruutua 80,9 prosenttia
  • muiden tv-yhtiöiden maksuttomia netti-tv-palveluita 25,5 prosenttia
  • muita ilmaisia videopalveluita (esim. Youtube, Viafree) 59 prosenttia
  • 11,8 prosenttia ei katsonut mitään niistä

Maksullisista internetin video- tai tv-palveluista eniten tilattiin:

  • Netflix 63,6 prosenttia tilaajista
  • Viaplay 24,1 prosenttia tilaajista
  • HBO Nordic 20,7 prosenttia tilaajista

Lähde: Viestintävirasto kuluttajatutkimus 2018


Finnpanel laajensi vuonna 2018 television katselun mittaustaan YLE Areenan, MTV Katsomon ja Ruudun osalta koskemaan televisiovastaanottimen lisäksi myös muita päätelaitteita.  Online-katselusta 29 prosenttia oli 25 – 44-vuotiailla, 28 prosenttia oli 45 – 64-vuotiailla, 17 prosenttia yli 65-vuotiailla, 15 prosenttia 3 – 14-vuotiailla ja 12 prosenttia 5 – 24-vuotiailla.

Lähde: TV-vuositilaisuus 2018, Finnpanel


Television katselu 2017

Finnpanelin julkistaman TV-katselu ja ilmiöt -tutkimuksen mukaan suomalaiset käyttivät keskimäärin television katseluun päivittäin aikaa 2 tuntia 48 minuuttia vuonna 2017. Edellisvuodesta television katseluun käytetty aika oli vähentynyt 4 minuuttia. Yli 65-vuotiaat katsoivat televisiota eniten, 4 tuntia 59 minuuttia.  Heidän television katseluun käyttämänsä aika oli kasvanut 7 minuuttia edellisvuodesta, kaikilla muilla ikäryhmillä katseluun käytetty aika oli vähentynyt. Vähiten televisiota katsoivat 15-24-vuotiaat, 48 minuuttia, heidän käyttämänsä aika oli vähentynyt 17 minuuttia. 4-14-vuotiaat katsoivat televisiota 51 minuuttia, vähennystä edellisvuodesta oli 6 minuuttia. 90 prosenttia väestöstä katseli televisiota viikoittain, 69 prosenttia katseli sitä päivittäin.

Television katseluun käytetystä ajasta 92 prosenttia katsottiin ohjelmia niiden lähetysaikaan. Ajassa siirretyn katselun osuus oli 8 prosenttia.

Maksullisia tv-kanavia maksu-tv operaattoreilta, maksullisista netti-tv-palveluista ja internetistä tilasi 27 prosenttia vuonna 2017. Määrä oli kasvanut 2 prosenttiyksikköä edellisestä vuodesta. Maksullisia tv-sisältöjä, joihin edellisten lisäksi sisältyy myös Netflixin tyyppiset videopalvelut, tilasi 42 prosenttia. Määrä oli noussut 5 prosenttiyksikköä edellisen vuoden vastaavasta ajankohdasta.

Lähde: TV-katselu ja ilmiöt vuonna 2017, Finnpanel