Television katselu

Finnpanel laajensi vuonna 2018 television katselun mittaustaan YLE Areenan, MTV Katsomon ja Ruudun osalta koskemaan televisiovastaanottimen lisäksi myös muita päätelaitteita.  Online-katselusta 29 prosenttia oli 25 – 44-vuotiailla, 28 prosenttia oli 45 – 64-vuotiailla, 17 prosenttia yli 65-vuotiailla, 15 prosenttia 3 – 14-vuotiailla ja 12 prosenttia 5 – 24-vuotiailla.

Lähde: TV-vuositilaisuus 2018, Finnpanel

Finnpanelin julkistaman TV-katselu ja ilmiöt -tutkimuksen mukaan suomalaiset käyttivät keskimäärin television katseluun päivittäin aikaa 2 tuntia 48 minuuttia vuonna 2017. Edellisvuodesta television katseluun käytetty aika oli vähentynyt 4 minuuttia. Yli 65-vuotiaat katsoivat televisiota eniten, 4 tuntia 59 minuuttia.  Heidän television katseluun käyttämänsä aika oli kasvanut 7 minuuttia edellisvuodesta, kaikilla muilla ikäryhmillä katseluun käytetty aika oli vähentynyt. Vähiten televisiota katsoivat 15-24-vuotiaat, 48 minuuttia, heidän käyttämänsä aika oli vähentynyt 17 minuuttia. 4-14-vuotiaat katsoivat televisiota 51 minuuttia, vähennystä edellisvuodesta oli 6 minuuttia. 90 prosenttia väestöstä katseli televisiota viikoittain, 69 prosenttia katseli sitä päivittäin.

Television katseluun käytetystä ajasta 92 prosenttia katsottiin ohjelmia niiden lähetysaikaan. Ajassa siirretyn katselun osuus oli 8 prosenttia.

Maksullisia tv-kanavia maksu-tv operaattoreilta, maksullisista netti-tv-palveluista ja internetistä tilasi 27 prosenttia vuonna 2017. Määrä oli kasvanut 2 prosenttiyksikköä edellisestä vuodesta. Maksullisia tv-sisältöjä, joihin edellisten lisäksi sisältyy myös Netflixin tyyppiset videopalvelut, tilasi 42 prosenttia. Määrä oli noussut 5 prosenttiyksikköä edellisen vuoden vastaavasta ajankohdasta.

Lähde: TV-katselu ja ilmiöt vuonna 2017, Finnpanel


Tilastokeskuksen Väestön tieto- ja viestintätekniikan käyttö 2016 -tutkimuksen mukaan keväällä 2016 televisiopalveluiden nettitelevisiopalveluita (kuten Yle Areena, MTV3 Katsomo ja Nelonen Ruutu.fi) oli katsonut 61 prosenttia 16-89-vuotiaista. Älytelevisiosta niitä oli katsonut12 prosenttia. Nuorimmasta ikäryhmästä, 16-24-vuotiaat, nettitelevisiopalveluita oli katsonut 78 prosenttia ja vanhimmasta ikäryhmästä, 75-89-vuotiaat, niitä oli katsonut 17 prosenttia.

Vuoden 2017 tutkimuksessa asiaa ei kysytty.

Lähde: Väestön tieto- ja viestintätekniikan käyttö 2016