Television katselu

Viimeksi päivitetty 22.1.2020: television katselu Suomessa (Finnpanel, Tilastokeskus)

Kuluttajatutkimus

Nettitelevisiopalvelujen katselu

Digitaaliset elämäntavat -tutkimus

TV-vuosi


Kuluttajatutkimus

Liikenne- ja viestintäviraston kuluttajatutkimuksessa kysyttiin keväällä 2019 noin 2000 suomalaiselta heidän televisio-ohjelmien katsomisestaan internetin video- tai tv-palvelujen kautta.

Televisio-ohjelmien katsominen maksuttomien internetpalvelujen kautta 2019

Maksullisia internetin video- tai tv-palveluita tilasi 49 prosenttia vastaajista.

Kuusi suosituinta maksullista palvelua ja tilaajien määrä, prosenttia maksullisten palvelujen tilaajista

  • Netflix 68 prosenttia
  • Viaplay 21 prosenttia
  • Ruutu plus 19 prosenttia
  • HBO Nordic 18 prosenttia
  • Maksullinen Katsomo/ C More) 17 prosenttia
  • Elisa Viihde 13 prosenttia

Television katsomiseen käytetty laite 2019

  • vastaajat saivat valita kaikki katsomiseen käyttämänsä vaihtoehdot. Moni katsoja katsoi televisiota usealta eri laitteelta

Lähde: Liikenne- ja viestintävirasto Kuluttajatutkimus 2019


Televisioyhtiöiden nettitelevisiopalvelujen katselu

Tilastokeskus kysyy Väestön tieto- ja viestintätekniikan käyttö -tutkimuksessaan televisioyhtiöiden nettitelevisiopalvelujen katsomisesta (esim. Yle Areena, mtv, Nelonen ruutu).

Televisioyhtiöiden nettitelevisiopalveluita vuonna 2019 katso yhteensä 70 prosenttia 16 – 89-vuotitiasta. Edellisenä vuotena osuus oli 65 prosenttia

Televisioyhtiöiden nettitelevisiopalvelujen katsominen ikäryhmittäin

Lähde: Väestön tieto- ja viestintätekniikan käyttö 2019, Tilastokeskus

 


Digitaaliset elämäntavat tutkimus 2019

DNA:n Digitaaliset elämäntavat -tutkimus (julkaistu heinäkuussa 2019) selvitti vastaajien ajankäyttöä tyypillisenä arkipäivänä. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat 16 – 74-vuotiaat suomalaiset, tutkimusjoukko noin 1000 vastaajaa.

Tv-sisältöjä vähintään tunnin päivässä katsoi 42 prosenttia vastaajista, heistä 12 prosenttia katsoi tv-sisältöjä enemmän kuin 2 tuntia päivässä.

Tv-sisältöjen katsominen

  • Tutkimuksessa kysyttiin myös mistä vastaajat katsovat tv-sisältöjä. Ihmiset käyttävät tv:n katseluun eri kanavia ja katsoja valitsi kaikki itselleen sopivat vaihtoehdot
  • Ilmaiskanavien tulos tutkimuksen tekijän mukaan todennäköisesti alhaisempi kuin todellisuudessa, vastausvaihtoehto on ilmeisesti ollut epäselvä

Lähde: Digitaaliset elämäntavat -tutkimus 2019, DNA

 


Television katselu 2019

Finnpanel mittaa 85 kanavan ja usean videopalvelun katselua Suomessa.

TV-vuosi -tutkimuksen mukaan suomalaiset käyttivät television katseluun päivittäin aikaa keskimäärin 2 tuntia 42 minuuttia vuonna 2019. Edellisvuodesta television katseluun käytetty aika oli vähentynyt 3 minuuttia. Vuodesta 2016 television katselu on vähentynyt 10 minuuttia.

Muu TV-ruudun käyttö (esim. suoratoistopalvelut, vanhat tallenteet, pelaaminen, dvd/blueray-katselu) kasvoi 6 minuuttia ja oli 41 minuuttia. Televisioruudun äärellä käytetty aika yhteensä oli 3 tuntia 23 minuuttia, kasvua edellisvuodesta 3 minuuttia.

Päivittäin televisiota katseli 66 prosenttia väestöstä, viikoittain 87 prosenttia.

Online-katselu lisää vuorokaudessa keskimäärin 9 minuuttia television katseluaikaa. Koko väestön osalta lisäys on 7 prosenttia, 15 – 24-vuotiaiden osalta 32 prosenttia.

Katseltavan sisällön vaikutus siihen, millä laitteella sitä katsellaan

Lähde: TV-vuositilaisuus 2020, television katselu Suomessa 2019, Finnpanel


TV-mittaritutkimus seuraa jatkuvasti televisionkatseluun käytettyä aikaa yhteensä, kanavittain, ohjelmittain ja ikäryhmittäin (Finnpanel).